sobota, 27 czerwca, 20:00, Labsen Kuratorzy cyklu :audioskopia: – Rafał Iwański i Rafał Kołacki Wstęp wolny! REPORTAŻ – NEWS from DOM NEWS from DOM – to improwizowane, konstruktywne ilustracje muzyczne z określonym w mojej...
piątek, 22 maja 2015, 20:00, Labsen Kuratorzy cyklu :audioskopia: – Rafał Iwański i Rafał Kołacki Wstęp wolny! Wspólny projekt Bartłomieja Kuźniaka, Macieja Ożoga i Kaspera T. Toeplitza. Muzycy rozpoczęli współpracę w listopadzie...
czwartek, 26 marca 2015, 20:00, Labsen Kuratorzy cyklu :audioskopia: – Rafał Iwański i Rafał Kołacki Wstęp wolny! www.audioskopia.pl Micromelancolié Mikromelancholie to zapętlone struktury uzyskane z pomocą mikrosampli, dźwięków...
sobota, 5 grudnia 2014, 20:00, Labsen Kuratorzy cyklu :audioskopia: – Rafał Iwański i Rafał Kołacki Wstęp wolny! www.audioskopia.pl Paweł Szamburski – klarnecista, improwizator, animator kultury z Warszawy. Muzyk związany z...
LabSen, 8 listopada 2014, godz. 19:00 Kuratorzy cyklu :audioskopia: – Rafał Iwański i Rafał Kołacki Wstęp wolny! www.audioskopia.pl Judy Dunaway Artystka wykonująca awangardowe kompozycje i muzykę improwizowaną na traktowanych jako...
sobota, 13 września, 20:00, Labsen Wstęp wolny! Kuratorzy cyklu audioskopia: Rafał Iwański i Rafał Kołacki Line up: Mazzoll Wirtuoz klarnetu basowego sięgający głęboko do tradycji polskich improwizatorów i twórców muzyki współczesnej...
Labsen, 24 maja 2014, 20:00 Kuratorzy cyklu :audioskopia: – Rafał Iwański i Rafał Kołacki wstęp wolny! Zoharum to polskie wydawnictwo muzyczne istniejące od 2007 roku. Pierwotnie powstało z myślą o publikowaniu płyt zespołu...
sobota, 25 stycznia 2014, godz. 19.00, wstęp wolny! Kuratorzy cyklu :audioskopia: Rafał Iwański i Rafał Kołacki MonotypeRec. to polska wytwórnia o światowym potencjale i zasięgu. Odważnie sięga w świat nowych brzmień elektronicznych,...
Zapraszamy na ostatni koncert w roku! środa, 13 listopada 2013, godz. 19.00, LabSen Rob Curgenven i Ludomir Franczak: The Indians The Indians to audiowizualny projekt australijskiego muzyka Roba Curgenvena, oraz artysty wizualnego Ludomira...
Chopin, Chopin!, reż. Michał Kwieciński, biograficzny, Polska, 2025, 126'
Paryż, 1835 rok. Fryderyk Chopin ma 25 lat i jest ulubieńcem paryskich salonów, arystokracji i króla Francji. Żadne znaczące wydarzenie nie może odbyć się bez jego udziału. Widzimy go podczas nocnych eskapad i afterparty po koncertach. Zazwyczaj pełnego energii, przykrywającego chorobę żartem.
Jego życie ucieka, jednak Fryderyk nie zwalnia. Tworzy swoje największe dzieła, czasem na specjalne zamówienie, a jednocześnie z powodów finansowych, udziela lekcji gry na fortepianie. Jest podziwiany przez przyjaciół i uwielbiany przez kobiety. Z czasem jednak odkrywa, że najważniejsza w jego życiu jest muzyka.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=noi55KOvrew
Harvest, reż. Athina Rachel Tsangari, dramat, Wielka Brytania, Niemcy, USA, Francja, Grecja, 2024, napisy, 131'
Ciemności kryją ziemię – przynajmniej przed wzrokiem obcych. Bo oświecenie nie jest potrzebne tej wiosce, funkcjonującej na własnych zasadach, poza czasem. A jednak Historia jest nieubłagana: o ziemię i jej plony dopominają się arystokraci, którzy chcą wieś zmodernizować, a więc także ograbić z jej natury, życiodajnej i okrutnej jednocześnie. Walter Thirsk (świetna, niemal eteryczna rola Caleba Landry’ego Jonesa), dobry duch społeczności i jej zarządca z nadania zdziecinniałego lorda (Harry Melling) próbuje mediować z przedstawicielami władców – wyjaśnia im cykl życia swojego mikroświata, który zapewnia jego ludziom kruchą harmonię. Zmiana jest jednak nieuchronna.
Prezentowane podczas ostatniego festiwalu w Wenecji Harvest Athiny Rachel Tsangari przypomina powołane do życia obrazy Pietera Bruegla. Nakręcony na taśmie 16mm, błotnisty i lepki od potu film zachwyca zdjęciami Seana Price’a Williamsa, meandryczną narracją rodem z baśni braci Grimm i bezwzględnym szacunkiem dla ludzi związanych z ziemią – na dobre i złe.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=3WNid43VUXs
Chopin, Chopin!, reż. Michał Kwieciński, biograficzny, Polska, 2025, 126'
Paryż, 1835 rok. Fryderyk Chopin ma 25 lat i jest ulubieńcem paryskich salonów, arystokracji i króla Francji. Żadne znaczące wydarzenie nie może odbyć się bez jego udziału. Widzimy go podczas nocnych eskapad i afterparty po koncertach. Zazwyczaj pełnego energii, przykrywającego chorobę żartem.
Jego życie ucieka, jednak Fryderyk nie zwalnia. Tworzy swoje największe dzieła, czasem na specjalne zamówienie, a jednocześnie z powodów finansowych, udziela lekcji gry na fortepianie. Jest podziwiany przez przyjaciół i uwielbiany przez kobiety. Z czasem jednak odkrywa, że najważniejsza w jego życiu jest muzyka.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=noi55KOvrew
Bill Viola: Visions of Time / Wizje czasu - Program 2
Prace prezentowane w ramach Programu Wideoprojekcji w sali kinowej Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki czasu":
Program 2:
The Passing, 1991
Pamięci Wynne Lee Violi / In memory of Wynne Lee Viola
Czerń i biel, dźwięk mono; 54 min 22 s
Black and white, mono sound; 54:22 minutes
Wstęp za okazaniem biletu na wystawę w CSW. Jeden bilet upoważnia do obejrzenia filmów ze wszystkich czterech programów (w tym celu należy zachować bilet z wystawy).Kliknij i kup biletKurator: Marek ŻydowiczKiedy: 25.07–31.12.2025Wernisaż: 24.07.2025 (czwartek), godz. 19.00
Bill Viola był jednym z pierwszych twórców sztuki współczesnej, którzy sięgnęli po techniki video, by używać ich jako narzędzia do kreacji artystycznych. Wypracował swój własny styl tworzenia instalacji komponowanych przy pomocy ruchomych obrazów, oparty na głębokich studiach filozoficznych i analizach dzieł dawnych mistrzów malarstwa (szczególnie XIII–XVII wieku).
Śledził i badał możliwości rozwijających się elektronicznych technik rejestracji obrazów i dźwięków oraz ich projekcji, aż do przełomu cyfrowego, co pozwoliło mu odkryć i ukazać widzom fizjologiczne i psychologiczne aspekty percepcji wzrokowej, wynikające z ludzkich emocji i na nie rzutujących. Podczas gdy większość twórców video-artu koncentrowała się głównie na konceptualnej stronie swych realizacji plastycznych, Bill Viola z niezwykłym pietyzmem dopracowywał estetyczny kształt swoich dzieł, aż z czasem stały się one kompozycjami więcej niż malarskimi, wprowadzającymi widza w zachwyt, a jednocześnie niepokojącymi, zaskakującymi efektami plastycznymi i skojarzeniami, jakie wywołują.
Jego obrazy, wyrastające ideowo z tego, co wspólne kulturom wschodu i zachodu, wywołują czasem dziwne poczucie déjà vu, czasem wprost nawiązują do znanych z historii malarstwa wątków ikonograficznych, lub są imponującymi zapisami metamorfoz ludzkich stanów fizycznych i psychicznych.
To „obrazy bez opowieści”, jak je sam określał Bill Viola. To ponadczasowe wizje. Nie ma w nich żadnej personalnej identyfikacji. Postaci i rzeczy rozpoznajemy na poziomie podstawowym, a mimo to sami dopowiadamy sobie ich historię, współtworzymy obraz dzięki emocjom, jakie on w nas wywołuje.
Według Billa Violi ma to związek z niedocenianą przez historyków sztuki ideą „czasu” – najistotniejszym, często nieuświadamianym jego zdaniem wyzwaniem artystycznym, z którym zmagali się mistrzowie malarstwa minionych wieków.
Bill Viola powiedział:
„W 30-minutowym filmie wideo mam do dyspozycji 54 000 klatek; dawni mistrzowie mieli tylko jedną. Jak najlepiej zrozumieć czas? Jeśli chcesz pojąć, jak działa wzrok, zawiąż sobie oczy. Jeśli chcesz zrozumieć czas, przestań się ruszać. Masz tylko jedno spojrzenie. Oko otworzy się tylko raz, a cały świat – wszystko, co w danej chwili jest do opowiedzenia – musi znaleźć się w tym jednym mrugnięciu powieki”.
Tak wykreował dzieła, które są emanacją różnych form energii życiowej.
Bill Viola jest bez wątpienia najważniejszym w historii sztuki twórcą wideo-artu, kontynuatorem odkryć i osiągnięć malarskich Giotta, Rogiera van der Weydena, Roberta Campina, Hansa Memlinga, Gerarda Davida, Massaccia, Uccella, Vermeera, Velázqueza, Zurbarána, de Ribery, Goyi i innych mistrzów, których obrazy odzierał z treści, by stały się „imago” boskiego dzieła na ziemi. Poświęcił całe życie rozmyślaniom na temat narodzin, starzenia się, duchowości i śmierci człowieka.
Kurator: Marek ŻydowiczKoordynatorki: Agnieszka Swoińska, Karolina Kowalska
Produkcja wystawy: Wojciech Ruminski
Harvest, reż. Athina Rachel Tsangari, dramat, Wielka Brytania, Niemcy, USA, Francja, Grecja, 2024, napisy, 131'
Ciemności kryją ziemię – przynajmniej przed wzrokiem obcych. Bo oświecenie nie jest potrzebne tej wiosce, funkcjonującej na własnych zasadach, poza czasem. A jednak Historia jest nieubłagana: o ziemię i jej plony dopominają się arystokraci, którzy chcą wieś zmodernizować, a więc także ograbić z jej natury, życiodajnej i okrutnej jednocześnie. Walter Thirsk (świetna, niemal eteryczna rola Caleba Landry’ego Jonesa), dobry duch społeczności i jej zarządca z nadania zdziecinniałego lorda (Harry Melling) próbuje mediować z przedstawicielami władców – wyjaśnia im cykl życia swojego mikroświata, który zapewnia jego ludziom kruchą harmonię. Zmiana jest jednak nieuchronna.
Prezentowane podczas ostatniego festiwalu w Wenecji Harvest Athiny Rachel Tsangari przypomina powołane do życia obrazy Pietera Bruegla. Nakręcony na taśmie 16mm, błotnisty i lepki od potu film zachwyca zdjęciami Seana Price’a Williamsa, meandryczną narracją rodem z baśni braci Grimm i bezwzględnym szacunkiem dla ludzi związanych z ziemią – na dobre i złe.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=3WNid43VUXs