Kiedy: 21 kwietnia (sobota), godz. 12.00 W sobotę, 21 kwietnia w 90 muzeach i galeriach w 39 miejscowościach w Polsce odbywa się ósma edycja muzealnej akcji Dzień Wolnej Sztuki. Tego dnia muzea pokazują uczestnikom akcji jedynie pięć...
Kiedy: 22 kwietnia 2017 (sobota), godz. 12.00 Dzień Wolnej Sztuki spędzimy w tym roku w wyjątkowy sposób, bo część prac obejrzymy nie na przestrzeni wystaw, lecz w kinie! Gdy zwiedzamy wystawy w pośpiechu, to niestety często nie udaje nam...
/ 23 kwietnia 2016 (sobota), godz. 12.00 Dzień Wolnej Sztuki to organizowana od 2011 roku akcja społeczna, mająca pokazać zwiedzającym, że muzea z powodzeniem można zwiedzać w sposób powolny i refleksyjny. Raz w roku, w kwietniową...
sobota, 18 kwietnia, 12:00 przestrzeń wystawy DZIAŁAJ ALGO GIŃ oraz (NIE)DOTYKAJ! / I i II piętro start: 12.00 dyskusja o sztuce w Cafe pARTer: 13.00 Czy wiecie, że statystyczny widz statystycznej wystawy poświęca każdemu obiektowi 8 sekund?...
26 kwietnia, 12:00 O godzinie 12:00 spotykamy się w przestrzeni wystawowej, aby wspólnie z przewodnikami powoli i refleksyjnie oglądać sztukę. O godzinie 13:00 zapraszamy wszystkich do Czytelni, gdzie przy kawie i ciastku porozmawiamy na...
Granica, reż. Ali Abbasi, Dania / Szwecja 2018, 101'
Wymykająca się wszelkim klasyfikacjom gatunkowym historia koncentruje się na losach szwedzkiej celniczki Tiny z niesamowitym zmysłem powonienia, która wikła się w skomplikowaną moralnie relację z podejrzanym włóczęgą. Czy jej niepokój jest słuszny? Dokąd zaprowadzi śledztwo? Pewne szczególne cechy obojga bohaterów od razu rzucają się w oczy. To nie będzie zwyczajna love story... Na pewno nie.
Zimna wojna, reż. Paweł Pawlikowski, Francja / Polska / Wielka Brytania, 84′
Nowe dzieło Pawła Pawlikowskiego – laureata Oscara za film „Ida”. Światowa premiera obrazu odbyła się w trakcie 71. Festiwalu Filmowego w Cannes. Już pierwszy pokaz wzbudził euforię publiczności, przynosząc łzy wzruszenia Julianne Moore, gratulacje od Benicio del Toro i dwudziestominutową owację na stojąco. Zaowocował też wysypem bardzo pozytywnych recenzji, porównujących polską produkcję do „La La Land”, „Casablanki” i hitów Martina Scorsese. Ukoronowaniem sukcesów filmu na najważniejszej imprezie filmowej świata stała się natomiast nagroda za najlepszą reżyserię dla Pawła Pawlikowskiego. „Zimna wojna” opowiada historię trudnej miłości dwojga ludzi, którzy nie umieją żyć bez siebie, ale równocześnie nie potrafią być razem. W ich role wcielają się Tomasz Kot i Joanna Kulig, którym na ekranie partnerują Agata Kulesza i Borys Szyc. Wydarzenia pokazane w „Zimnej wojnie” rozgrywają się w latach 50. i 60. XX wieku, w Polsce i budzącej się do życia Europie, a w ich tle wybrzmiewa wyjątkowa ścieżka dźwiękowa, będąca połączeniem polskiej muzyki ludowej z jazzem i piosenkami paryskich barów minionego wieku.
Roma, reż. Alfonso Cuarón, Meksyk / USA 2018, 135′
ROMA to barwny portret konfliktów rodzinnych i społecznej hierarchii pośród politycznego chaosu, opowiadający historię młodych służących pochodzących z indiańskiego ludu Misteków. Cleo (Yalitza Aparicio) i Adela (Nancy García García) pracują dla niedużej rodziny w zamieszkiwanej przez klasę średnią dzielnicy Meksyku Romie. Pani domu, matka czwórki dzieci Sofia (Marina de Tavira) usiłuje uporać się z przedłużającą się nieobecnością męża, natomiast Cleo musi stawić czoło druzgocącej prawdzie. Czy zacznie przez to zaniedbywać dzieci Sofii, które kocha jak własne? Starając się nadać nowy sens miłości i poczuciu solidarności w kontekście hierarchii społecznej, gdzie klasa i rasa są ze sobą pokrętnie splecione, Cleo i Sofia po cichu zmagają się ze zmianami przenikającymi ich rodzinny dom w kraju, w którym dochodzi do starć między wspieraną przez rząd milicją a demonstrującymi studentami.
Kafarnaum, reż. Nadine Labaki, USA / Liban 2018, 120'
Dwunastoletni Zejn jest mieszkańcem bejruckich slumsów, odmalowanych w Kafarnaum z niezwykłą intensywnością. Zgodnie z tytułem, oznaczającym „chaos”, „bezład”, „gmatwaninę”, dzielnica uderza nadmiarem: rzeczy, ludzi, a przede wszystkim dzieci, niewinnych ofiar rzeczywistości społecznej oraz klasowych i ekonomicznych podziałów. Nadine Labaki (autorka doskonale znanego w Polsce Karmelu) staje w ich obronie – i to dosłownie, wciela się bowiem w filmie w rolę adwokatki Zejna. Przed sądem chłopak odtwarza swoją historię, przywołuje dramatyczne wspomnienia, ale co najważniejsze: z pasją walczy o siebie i swoją przyszłość. To dziecko ma zdumiewającą odwagę, determinację i siłę, a przez „Kafarnaum” nawiguje go niezawodny moralny kompas, dzięki któremu odróżnia dobro od zła. Niezmordowany włóczęga, mały obrońca jeszcze mniejszych i słabszych, Zejn w pojedynkę rzuca wyzwanie niesprawiedliwości i krzywdzie. Przejmująco portretując dziecięcą solidarność, Labaki akcentuje, jak sama je nazywa, „drobne cuda”: serdeczne gesty, akty współczucia i miłości. To dzięki nim możliwe jest przetrwanie.
Granica, reż. Ali Abbasi, Dania / Szwecja 2018, 101'
Wymykająca się wszelkim klasyfikacjom gatunkowym historia koncentruje się na losach szwedzkiej celniczki Tiny z niesamowitym zmysłem powonienia, która wikła się w skomplikowaną moralnie relację z podejrzanym włóczęgą. Czy jej niepokój jest słuszny? Dokąd zaprowadzi śledztwo? Pewne szczególne cechy obojga bohaterów od razu rzucają się w oczy. To nie będzie zwyczajna love story... Na pewno nie.