MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

Pokaz filmu dokumentalnego „POKOLENIA” i spotkanie z autorem, Januszem...

(Nie)codzienne dzieła sztuki: Grafika okładek płyt muzycznych

Opublikowano: 14 stycznia 2018 Views: 2039 Galeria kolekcji CSW, Strona główna, Sztuka

Galeria Kolekcji CSW: Agnieszka Kurant, Mapa polityczna wysp fantomowych

Kurator: Mateusz Kozieradzki — opiekun merytoryczny kolekcji CSW

W przestrzeni hallu toruńskiego CSW przygotowana została galeria kolekcji CSW. Jest to przestrzeń, która ma charakter wystawy stałej z cyklicznie zmieniającymi się dziełami. Co trzy tygodnie na ścianie pojawiać się będzie nowy obiekt pochodzący z wieloaspektowej kolekcji sztuki CSW.
Kolekcja CSW gromadzona jest od początku istnienia instytucji. Tworzą ją obiekty o różnym charakterze: od klasycznych jak malarstwo czy rzeźba po obiekty o charakterze efemerycznym. Projekt ma przybliżyć widzom zbiory, które mimo, iż znajdują się w Toruniu, oprócz wystaw czasowych, na których są prezentowane, zwykle przechowywane są w magazynie.

Siódmą odsłoną kolekcji jest praca Agnieszki Kurant.

Agnieszka Kurant, Mapa polityczna wysp fantomowych, 2011, wydruk na papierze archiwalnym.
Dar artystki z 2012

Praca należy do serii Map wysp fantomowych, złożonej z map świata, na których artystka zgromadziła nieistniejące w rzeczywistości terytoria. Mapa polityczna wysp fantomicznych przedstawia „diasporę” kilkunastu wysp fantomowych na fikcyjnej mapie tematycznej. W lewym dolnym narożniku umieszczona została legenda mapy, zawierająca opisane różnymi kolorami oznaczenia terytoriów: brytyjskiego, holenderskiego, francuskiego, greckiego, włoskiego, meksykańskiego, norweskiego, portugalskiego, rosyjskiego, hiszpańskiego i USA. Wyspy te są w przeważającej części niewielkich rozmiarów, a ich nazwy występują na mapie w różnych językach (Island of Demons, Isle Pxilipeaux, Antillia). Dopełnieniem symulacji rekonstruowanego przez artystkę położenia tych mitycznych miejsc są morza i oceany, ulokowane gęsto jedno obok drugiego. Jedną z takich wysp jest usytuowana w prawej części mapy Lemuria. Nazwany tak przez Philipa Sclatera, hipotetycznie zatopiony kontynent na Oceanie Indyjskim, wskazywany był przez XIX-wiecznych darwinistów, służąc wyjaśnieniu izolacji lemurów na Madagaskarze i występowania skamieniałości ich przodków w Afryce i południowo-wschodniej Azji (…).
Alternatywną mapę polityczną, na którą naniesione zostały wyspy o niepewnym statusie można odczytać jako ilustrację manipulacji zbiorową podświadomością społeczeństw. Praca pokazana została w ramach wystawy Widmowy kapitał, jak w soczewce skupiając zainteresowania artystki, które koncentrują się wokół takich pojęć jak „ekonomia niewidzialnego” czy koncepcja „nieznanego nieznanego” wiedzy. Stając się przedmiotami artystycznej reprezentacji, wyspy fantomowe eksponują swoją złożoną tożsamość, implikując znaczenia polityczne. Jako wypreparowana konstelacja są nośnikami rozmaitych kontekstów, własnych historii oraz pamięci zbiorowej. Odczytując tę pracę, Joanna Sandell zauważa, że „obiekty pozbawione materialnej formy, wytwory wyobraźni oraz fragmenty przyszłości istniejące w teraźniejszości mogą być również skolonizowane, zwaloryzowane”. Można jednak również potraktować pracę jako propozycję artystycznej strategii antykolonianego myślenia, w której wypełniana luka pomiędzy wyobrażeniem a jego materializacją nie prowadzi zarazem do ponownego zawłaszczenia, lecz uświadamia mechanizmy dominacji. Taki sposób destabilizacji status quo jest charakterystyczny dla artystki, której działania łączą w sobie praktyki teoretyczne, kuratorskie i artystyczne.

Ewelina Jarosz

Tags:

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń