MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

Wirtualna Galeria CSW

Wirtualna Galeria

PRZEprojekt - Parapetówka po Wernisażu

PRZEprojekt: Parapetówka po Wernisażu

Przeprojekt - wystawa Przypadek czy metoda

Opublikowano: 26 lutego 2012 Views: 1639 Projekty, PRZEprojekt

PRZEprojekt: Przestrzeń działania

wystawa 001: Przypadek czy metoda
01-11.03.2012

Otwarcie wystawy: 1 marca, czwartek,  godz. 19.00, Pokój z kuchnią

Po otwarciu PARAPETÓWKA:  koncert Drobiu + PRZEkąski, Pokój z kuchnią, Wstęp wolny

Kuratorka: Magda Węgrzyn
Współpraca: Marta Kołacz, Piotr Lisowski

Artyści: Karolina Ciężkowska, Marta Dziomdziora, Monika Grubizna, Krzysztof Jagusz, Adrianna Jarzębowska, Justyna Jaworska, Magda Kosek, Dawid Majgat, Paulina Opałka, Ewa Pawlata, Liliana Piskorska, Agata Skupniewicz, Dorota Stępień, Olga Szczechowska, Magdalena Węgrzyn, Agnieszka Żarnowska

Pierwszą odsłoną przestrzeni działania PRZEprojektu stanie się wystawa poruszająca tematykę aktu twórczego.  Pytanie o to, czym jest twórczość i jakie są jej przyczyny powinno być, choć nie zawsze jest, pytaniem istotnym dla każdego, kto podejmuje trud jakiegokolwiek artystycznego działania. Procesem twórczym nazywa się proces psychiczny prowadzący do wytworzenia nowej i wartościowej idei albo dzieła. Według profesora Józefa Kozieleckiego twórczość to specyficzny rodzaj transgresji, czyli przekraczania granic. Czy więc w sztuce istotna jest intencjonalność czy może jednak przypadek?  Olbrzymi obszar działalności artysty – proces twórczy, który w istocie przyczynił się do tego, że dany przedmiot lub projekt wygląda tak, a nie inaczej jest na ogół kwestią marginalizowaną. Fakt ten często jest świadomym wynikiem działania artysty, który swoimi pracami przenosi akcent na problem, jaki ma zostać dzięki nim poruszony. Często jednak i sami artyści nie przywiązują większej uwagi do tego jak pracują. Czy jest to wynik ich niewiedzy bądź braku autorefleksji, a może ten pozorny brak metody, jest właśnie metodą właściwą, odpowiednim środkiem do osiągnięcia artystycznego celu?

Proces myślowy, przygotowania, inspiracje, często subiektywne przeżycia i wrażenia, wybór narzędzia, a także przypadek, metoda w działaniu bądź jej brak, są jednak sprawami w twórczości istotnymi, którym warto przyjrzeć się uważniej. I tu pojawia się szereg pytań co tak naprawdę w twórczości jest ważne i na ile wart podkreślenia jest sam proces twórczy?

Czy np. trud włożony w stworzenie nieudanego dzieła jest trudem nieistotnym? Czy słuszne jest powszechne twierdzenie, że nieważne jak wiele wysiłku i pracy włożyło się w rozwiązanie problemu, ale znaczący jest fakt, że został on rozwiązany? Jakie znaczenie ma czas, dobre chęci, trud i zapał włożony w realizację pracy? Co tak naprawdę stoi za wytworem twórcy, jakie są jego intencje? Czy ważniejsza jest postawa artysty, jego idea, twórcza konsekwencja i upór w działaniu, czy raczej produkt końcowy w postaci dzieła sztuki? Jaka jest rola widza? Czy nie nazbyt często oczekuje on właśnie gotowego „produktu”? A może jest to jego przywilej i prawo? Co tak naprawdę znaczy twierdzenie, że każdy może być artystą, ale nie wszystkich prace, chcemy oglądać czy słuchać oraz kto i kogo tak naprawdę ogląda tu i słucha? To tylko część z licznych pytań, które można zadać, zastanawiając się nad kwestiami przypadków i metod w twórczości oraz (auto)refleksyjności w sztuce.

1 marca artyści, rozpoczynając pracę nad PRZEprojekt postarają się przybliżyć problem ważnych dla twórczości działań: planowania, myślenia, postrzegania i obserwacji, a poprzez zwrócenie uwagi na proces twórczy, postarają się stworzyć ten niezwykły rodzaj dialogu, empatii i współodczuwania między odbiorcą, a twórcą, jakim jest sztuka.

http://przeprojekt.wordpress.com/2012/02/15/1-03/

Tags:

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń