Projekt „Przeszłość jest obcym krajem” prezentuje prace artystów, którzy materializują miejsca ze wspomnień, ożywiają wymyślone geografie, zadają pytanie o ich związek z tożsamością, ale także analizują i przedstawiają naturę procesów pamięci i zapominania.
otwarcie wystawy: 22 stycznia 2010, godz. 19.00
wystawa czynna do 2 maja 2010
artyści: Johanna Billing / Persijn Broersen & Margit Lukács / Banu Cennetoğlu / Šejla Kamerić / Deimantas Narkevičius / Agnieszka Polska / Jasper Rigole / Slavs and Tatars / Jutta Strohmaier / Levi van Veluw / Ingrid Wildi / Krzysztof Zieliński / Edwin Zwakman
kuratorki: Aleksandra Kononiuk, Agnieszka Pindera
aranżacja wystawy: Jeroen de Vries
graphic design: Kasia Korczak, Boy Vereecken
Międzynarodowa wystawa Przeszłość jest obcym krajem to prezentacja prac artystów, którzy materializują miejsca ze wspomnień, ożywiają wymyślone geografie, zadają pytanie o ich związek z tożsamością, ale także analizują i przedstawiają naturę procesów pamięci i zapominania. W przeddzień otwarcia wystawy, w czwartek 21 stycznia, zapraszamy do Pokoju z kuchnią na spotkanie z twórcami biorącymi udział w projekcie.
Zaproszeni do projektu artyści dokumentują różnego rodzaju miejsca, m.in. miejsca utopijne (np.Przywrócony raj Jaspera Rigole), archetypiczne (np. Kalendarz Agnieszki Polskiej), bliskie (np. dyptyki z serii Briesen Krzysztofa Zielińskiego), historyczne (np. Przepowiednia spełnia się Deimantas’a Narkevičius’a). Obrazują także przestrzenie niczyje, opisane przez antropologa Marc’a Augé jako nie-miejsca (np. Tutaj jest wszędzie Persijn’a Broersen’a i Margit Lukács). Mówią też o doświadczaniu tęsknoty za swoim miejscem na ziemi, jak otwierająca wystawę praca HomeSICK Šejli Kamerić.
Nieustanna Fernweh (ang. wanderlust) – nostalgia za obcym krajem, konieczność ucieczki i przekroczenia granic, o której mówią artyści, zniechęca do zapuszczania korzeni. Topofilia – emocjonalna, estetyczna czy intelektualna więź między jednostką a danym obszarem, zastępowana jest przez topofobię – niechęć do miejsc. Współcześni turyści, migranci i wirtualni podróżnicy systematycznie tracą zmysł osadnika. Jednocześnie ciągłemu przemieszczaniu oraz procesowi wypierania miejsc z pamięci towarzyszy poczucie niepewności i grozy otaczającego świata, co z kolei, paradoksalnie, wywołuje tęsknotę za stałością i stabilizacją.
Przeszłość jest obcym krajem nakreśli mapę odtworzonych lub wymyślonych miejsc, kumulacji różnych emocji – nostalgii, zwątpienia, ironii, radości – stawiając przed widzem pytanie: czym dzisiaj jest miejsce ?