MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

Międzynarodowy Festiwal Plakatu i Typografii PLASTER

Chopin – Pole Widzenia / Pole Słyszenia

Plakat promujący konferencję

Opublikowano: 1 września 2010 Views: 1645 Konferencje, Sztuka

Dzieje historii sztuki w Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej Europie

14 – 16 września 2010
Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu

15 września 1810 roku profesor „sztycharstwa i literatury sztuk pięknych” Anglik Joseph/Józef  Saunders (Londyn 1773 – Krzemieniec 1854)  wygłosił pierwszy  wykład z historii sztuki  na Wydziale Literatury i Sztuki Uniwersytetu Wileńskiego,  Discours sur l’influence ou l’utilité des arts imitatifs  (opublikowany pt. O wpływie i użytku sztuk naśladowniczych   w „Pamiętniku Magnetycznym” w 1815 roku). Saunders przygotował program uniwersyteckiego nauczania historii sztuki, ponadto opublikował tekst wykładu Wiadomości o życiu i dziełach Szymona Czechowicza, który był pierwszym artykułem naukowym poświęconym  sztuce polskiej i na terytorium  Rzeczypospolitej Obojga Narodów  (opublikowanym w „Dzienniku Wileńskim” w 1815 roku).

Z wybitną postacią Saudersa wiąże się początek polskiej historii sztuki jako nauki, a więc dwustulecie pierwszego  wykładu jest równocześnie  dwustuleciem powstania ważnej dyscypliny humanistycznej w Polsce, na Litwie  i Europie Środkowo-Wschodniej. W Europie wykłady  Saundersa były chronologicznie drugie po wykładach prof. Johanna Domenica Fiorillo na Uniwersytecie w Getyndze, jednak nominacja Saundersa na stanowisko profesora historii sztuki nastąpiła trzy lata wcześniej (w 1810 roku) .

Konferencja  poświęcona zostanie  dziejom  historii sztuki  jako dyscypliny naukowej i jej wkładu   w tworzenie  świadomości  narodowej i  estetycznej narodów Europy Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej, które  w XIX wieku w większości pozbawione były  niepodległości i uzależnione od  państw zaborczych,  zaś w XX wieku poddane presji państw totalitarnych:  Niemiec i  Związku Radzieckiego.  Narody  te w XIX wieku  często łączyła walka o niepodległość i demokratyczne  prawa obywatelskie.   Badania  i  opieka nad   spuścizną artystyczną  stały się ważnym elementem  tworzenia   narodowych kultur,  począwszy od  starożytnictwa I połowy XIX wieku przez powstawanie  instytucji nauki i kultury  (towarzystwa naukowe,  szkoły artystyczne,  muzea, czasopiśmiennictwo) do  stworzenia uniwersyteckiej historii sztuki.   Zakres konferencji obejmuje także  mniejszości narodowe, jak Żydów, Ormian i Tatarów.

Konferencja trwać będzie 3 dni z podziałem na dwie równoległe sesje. Ilość referentów sięgać będzie 80.  Przewidujemy w pierwszym i trzecim dniu po 15 wystąpień w każdej sesji – razem po 30 referentów oraz czas na dyskusje. W środkowym dniu, 15 września (w dzień rocznicy), przed południem odbędą się normalne obrady w dwóch sesjach, natomiast po południu – część oficjalna konferencji. Złożą  się na nią  wystąpienia oficjalnych gości konferencji, prezentacja postaci prof. Josepha Saundersa (przez prof. Inessę Swirydę z Rosyjskiej Akademii Nauk w Moskwie), wreszcie powtórzenie pierwszego wykładu z historii sztuki prof. Saudersa na Uniwersytecie Wileńskim w dniu 15 września 1810 roku  Discours sur l’influence ou l’utilité des arts imitatifs (O wpływie i użytku sztuk naśladowczych).

Miesiąc później, w dniach 14-15 października,  odbędzie się konferencja w Kownie, zorganizowana przez Uniwersytet Witolda Wielkiego. Będzie miała bardziej zawężony program, dotyczący roli Uniwersytetu Wileńskiego w dziejach historii sztuki terenów dawnego Wielkiego Księstwa Litewskiego. Prowadzona zostanie w językach: angielskim, litewskim i rosyjskim. Trwała będzie dwa dni w jednej sesji z dużym marginesem czasu na dyskusje. Uczestniczyć w niej będzie  delegacja polska.

Referaty (wybrane) z obydwu konferencji będą publikowane w osobnych tomach pokonferencyjnych.  Prace nad ich przygotowaniem do druku rozpoczną się po zakończeniu konferencji.

Cele konferencji:   

  1. Konferencja ma na celu  uczczenie ważnego wydarzenia w dziejach nauki i kultury polsko-litewskiej i europejskiej, związanego z tradycjami Uniwersytetu Wileńskiego, którego spadkobiercą jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Dzięki wysyłce zaproszeń i zamieszczeniu informacji o konferencji na najważniejszych europejskich stronach internetowych wiadomości o rocznicy szeroko rozeszły po świecie, o czym świadczy, przewyższająca oczekiwania organizatorów, duża ilość zgłoszeń z różnych państw. Publikacja w związku z konferencją nieznanego dotąd francuskiego oryginału wykładu i polskiego tłumaczenia z 1815 roku, a także wydanie pierwszej monografii Saundersa po angielsku i polsku pozwoli na popularyzację jego dorobku i włączenie go do dziejów światowej historii sztuki.
  2. Uczestnicy konferencji podejmą  w skali międzynarodowej wiele nowych tematów dotyczących dziejów  historii sztuki jako dyscypliny naukowej w Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej  Europie, znacznie rozszerzając tematykę cennej pierwszej publikacji „Die Kunsthistoriographien in Ostmitteleuropa und der nationale Diskurs” w opr. R. Borna, A. Janatkowej i A. Labudy, Berlin 2004 (dr Born jest uczestnikiem konferencji). Stworzy to możliwość rozwoju badań, przekraczających granicę poszczególnych środowisk i państw, a także współpracy regionalnej.
  3. Celem konferencji jest  stworzenie międzynarodowego środowiska historyków sztuki i specjalistów w zakresie ochrony dziedzictwa kulturowego, zajmującego się sztuką Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej  Europy, które obejmowałoby zarówno środowiska dawnych  krajów socjalistycznych, jak i badaczy z Europy Zachodniej, Grecji, Turcji, Izraela i USA, zainteresowanych tym obszarem,  zwłaszcza historyków sztuki średniego i młodszego pokolenia. W tym zakresie istotą działań jest włączenie wspomnianych środowisk i problemów badawczych do ogólnoeuropejskiego czy światowego obiegu naukowego. Intencją działań jest nawiązywanie  kontaktów naukowych,  publikacja studiów dotyczących tego wielokulturowego obszaru m.in.  relacji kultur narodów i mniejszości narodowych  w aspekcie tradycji zachodniego i wschodniego chrześcijaństwa,  judaizmu i islamu. Instytucje organizujące konferencję posiadają duży dorobek w tym zakresie. Krakowska IRSA wydaje od 30 lat jeden z najważniejszych czasopism w światowej historii sztuki „Artibus et historiae”,  Polskie Stowarzyszenie Sztuki Orientu (wraz Katedrą Sztuki Bizantyńskiej i Post-bizantyńskiej Uniwersytetem Kardynała Stefana Wyszyńskiego)  jest wydawcą jedynego w naszej części Europy pisma „Series Byzantina”, poświęconego sztuce bizantyjskiej i post-bizantyjskiej (kręgu kościoła prawosławnego)  na obszarze Europy Wschodniej (w tym d. terenów wschodnich Rzeczypospolitej),   Bałkanów i Grecji. Stowarzyszenie to zorganizowało w ciągu ostatnich  lat duże międzynarodowe konferencje (finansowane przez MNiSW, MKiDN i MSZ): I Kongres Sztuki Żydowskiej w Polsce (Kazimierz Dolny,  X 2008),  Sztuka świata Islamu i polsko-islamskie kontakty artystyczne (dedykowane Tatarom Polsko-Litewskim, Kraków,  X 2009)  i Sztuka ormiańskiej diaspory (Zamość,  IV 2010). Z kolei Stowarzyszenie Sztuki Nowoczesnej i Zakład Historii Sztuki Nowoczesnej Wydziału Sztuk Pięknych UMK zajmują się podstawowymi zagadnieniami historii sztuki Polski i Europy Środkowo-Wschodniej, organizując Ogólnopolskie  Konferencje Sztuki Nowoczesnej w Toruniu (z udziałem gości zagranicznych): Sztuka 1905-1923 (VI 2005),  Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce (VI 2007) i Szpetne w sztukach pięknych. Brzydota, deformacja i ekspresja w sztuce nowoczesnej (XI 2009) i bada  dzieje Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Wileńskiego /  Uniwersytetu M. Kopernika w Toruniu m. in.  wystawa Kształcenie artystyczne w Wilnie i jego tradycje (Muzeum Okręgowe, Toruń 1996 – Centrum Sztuki Współczesnej w Wilnie 1997 – nagroda ministra kultury I st.).

Organizatorzy Jubileuszowej Konferencji pragną stworzyć  Forum Historii Sztuki i Dziedzictwa  Kulturowego Europy Środkowej, Wschodniej i Południowo Wschodniej w Toruniu. Konferencja w Toruniu zapoczątkowałaby działania organizacyjne, jak stworzenie stałego Komitetu Organizacyjnego, złożonego z przedstawicieli  państw regionu, biorących udział w konferencji toruńskiej, a także w konferencji kowieńskiej. Forum organizowałoby co  3 lata duża międzynarodową konferencję, a między nimi specjalistyczne seminaria. Tomy pokonferencyjne, a także opracowania syntetyczne, poświęcone sztuce i kulturze artystycznej regionu, byłyby publikowane w języku angielskim w serii wydawniczej  Nowa Europa.

Organizatorzy:

  • Stowarzyszenie Sztuki Nowoczesnej w Toruniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu – Zakład Historii Sztuki Nowoczesnej Wydziału Sztuk Pięknych
  • Uniwersytet Witolda Wielkiego w Kownie – Centrum Badań nad Tożsamością Dziedzictwa Kulturowego Litwy Wydziału Sztuk Pięknych
  • Międzynarodowy Instytut Badań nad Sztuką IRSA w Krakowie
  • Polskie Stowarzyszenie Sztuki Orientu w Warszawie
  • Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu

Instytucje finansujące konferencję i wydawnictwa związane z jubileuszem:

  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
  • Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego
  • Prezydent Miasta Torunia

Zaproszenie The History Of Art History Programme (pdf, 10.3 MiB)

Tags: , ,

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń