prowadzenie Malina Barcikowska
Zajęcia „Filozofia sztuki” pomyślane są jako propozycja dla licealistów. Ich celem jest pomoc w nabyciu kompetencji świadomego odbiorcy kultury. Punktem wyjścia zajęć są wybrane teksty krytyczne o sztuce: recenzje, omówienia, fragmenty biografii artystów oraz teksty filozoficzne. Na ich podstawie będziemy próbowali zrozumieć jak myśl filozoficzna używana jest jako narzędzie interpretacji zjawisk artystycznych oraz zobaczyć, jak wielu przemianom w samej sztuce towarzyszyła inspiracja płynąca z prac teoretycznych filozofów.
Każde z 1,5 godzinnych zajęć pomyślane jest jako całość składająca się z trzech części – pracy z tekstem, wykładu oraz dyskusji. W trakcie zajęć proponuję przyjrzeć się nurtom najnowszym: psychoanalizie, hermeneutyce filozofii fotografii, postmodernizmowi, nowym mediom, nurtowi ekologicznemu, feminizmowi. Do uczestnictwa w zajęciach nie jest koniczna znajomość podstaw filozofii.
Plan zajęć:
1. Wprowadzenie i człowiek estetyczny
2. Psychoanaliza
3. Hermeneutyka
4. Filozofia fotografii
5. Postmodernizmem
6. Nowe Media
7. Ekoestetyka
8. Feminizm
1.Wprowadzenie i zagadnienie „człowieka estetycznego”
Wyjściowym problemem , który sobie postawimy, będzie pojęcie tzw. „człowieka estetycznego”. Zastanowimy się nad tym czy uczestnictwo w wartościach estetycznych jest niezbędne i konstytutywne dla człowieka. Czy jest jedynie etapem rozwoju, czy może trwale buduje jego tożsamość. Przywołamy tych myślicieli dla których ów udział w wartościach nobilituje, a także tych, którzy traktują go jako sposób przygotowania do uczestnictwa w wartościach uznawanych za wyższe. Takie specyficzne rozpoznanie tematu, pomoże nam na kolejnych zajęciach analizować wybrane nurty uwzględniając w nich także takie figury jak artysta, odbiorca, interpretator
2.Psychoanaliza
Ma zaciętych wrogów i gorących zwolenników. Pomimo, że jej wartość naukowa bywa podważana wciąż stanowi jedno z podstawowych narzędzi interpretacji, a bez jej praktycznego wymiaru – psychoterapii – wielu nie wyobraża sobie życia. Psychoanaliza oraz Zygmunt Freud będą tematem drugiego spotkania. Zobaczymy jak z nią oraz osobą jej twórcy łączą się pojęcia buntu i skandalu. Zapytamy, dlaczego psychoanaliza oskarżana jest o rozkład moralny społeczeństw, co kultura ma wspólnego z przymusem oraz jak psychoanaliza wpłynęła na ruch surrealistów.
3. Hermeneutyka
Tematem spotkania będzie jeden z najważniejszych współcześnie nurtów filozoficznych- hermeneutyka oraz osoba jej głównego współtwórcy Hansa Georga Gadamera. Ten żyjący w latach 1900- 2002 „świadek stulecia” uznał sztukę za wzór filozofowania i w odniesieniu do reprezentowanych przez nią wartości zbudował swoją myśl wraz z koncepcją człowieka. Za filozofem zapytamy między innymi o: dzieło sztuki (czy można je wyjaśnić?), prawidła interpretacji (czy istnieję mniej lub bardziej prawdziwe? ) figurę odbiorcy ( czy można zaryzykować twierdzenie, że jest tak samo ważny lub nawet ważniejszy od twórcy?) oraz wiele innych kwestii związanych z teorią sztuki i jej praktycznym wymiarem..
4. Filozofia fotografii
Fotografia dość późno weszła do kanonu sztuk. Od razu stała się jednak dziedziną nośną w sensy i pożądaną ze względu na łatwość upowszechniania. Refleksji na jej temat nie oparli się filozofowie. Podczas spotkania zastanowimy się nad tym, co ich myślenie wnosi do problematyki związanej z fotografią. Wraz z nimi rozważymy symboliczną wymowę jej narzędzia- aparatu, etyczną sytuację fotografującego i bycia fotografowanym oraz zastanowimy się nad możliwością stworzenia etyki widzenia.
5. Postmodernizm
Wszechobecnego terminu postmodernizm używano zarówno do opisu trendów w architekturze, socjologii czy filozofii, jak i gastronomii medytacji czy kultury fizycznej. Jego kontrowersyjność i niejednoznaczność zdaje się tkwić już w samym określaniu. Bywa nazywany „tyranią wolności” lub „filozofią błazna”. Zastanowimy się co charakteryzuje ten nurt, który być może najbliżej określa naszą współczesną kondycję i kształtuje światopogląd . Postaramy się dopowiedzieć sobie m.in. na takie pytania jak: Czy w dobie postmodernizmu jest miejsce na rozgraniczenie kultury masowej od elitarnej? Czy skazani jesteśmy na postmodernistyczną ironię? Czym jest simulacrum? Co dla twórcy oraz odbiorcy oznacza spełnienie postmodernistycznego snu o wolności?
6. Nowe Media
Tematem najbliższego spotkania będą zagadnienia związane z Nowymi Mediami. Przywołamy wiążące się z nimi problemy, które w dużej mierze charakteryzują opartą na tej dyscyplinie kulturę masową XXI wieku. Punktem wyjścia będą dla nas pytania, które pojawiły się wraz z ich powstaniem i popularyzacją, a które są coraz bardziej aktualne dla praktyków i teoretyków przywołanej dyscypliny: czy mówiąc o Nowych Mediach mamy wciąż do czynienia ze sztuką, czy może wykroczyliśmy z wyróżnionej sfery sacrum w sferę profanum? Co to dla nas oznacza? Czy nieuchronnie zmierzamy w stronę zmierzchu Sztuki? „Śmierci autora”? Jaka jest rola współczesnego odbiorcy? Czy kultura wciąż nobilituje jej twórców i uczestników?
7. Ekoestetyka
Na wartości związane z pięknem przyrody podobno wrażliwy jest każdy. Nie potrzeba szczególnego wykształcenia, aby rozbudzić w sobie umiłowanie natury. Tak przynajmniej pouczała nas nauka o jej pięknie. Coraz częściej jednak wskazuje się na to, iż sfera kultury ingeruje w społeczną postawę wobec natury sprawiając, że wydaje się ona nie pierwotna, lecz wtórna. Czy na egzotycznej wycieczce nie podziwiamy krajobrazu dlatego, że spełnia on wyobrażenia, które wynieśliśmy z oglądania zdjęć w katalogu? O tym co dla nas bardziej naturalne – sferze natury czy kultury, wartościach związanych ze świadomością ekologiczną, przesłaniu ekologicznym współczesnej estetyki i innych związanych z tymi tematami zagadnieniami porozmawiamy na spotkaniu z filozofii sztuki.
8. Feminizm
W dzisiejszych czasach jesteśmy już oswojeni z potrzebą ekspresji kobiet na polu sztuki. Także taką, która nie wyrzeka się swojej płciowości, lecz czyni z niej centralną figurę wypowiedzi artystycznej. Ciągle jednak próbujemy odnaleźć język, który opisałby zawarty w niej potencjał i bogactwo znaczeń, szukając kategorii wokół których dałby się zbudować spójną interpretację zjawisk. Natrafiamy przy tym na ograniczenia, które wynikając z klasycznego ujęcia sztuki, każą nam rozważyć status sztuki feministycznej w odniesieniu do takich atomów myślenia estetycznego, filozoficznego jak : dzieło sztuki, prawda, samoidentyfikacja, bunt, rytuał i wiele innych. Jak umiejscowić sztukę feministyczną? Czy tylko kobiety mogą ją tworzyć? Z jaką wizją świata ona walczy a jaką proponuje? Zainteresowanych taką problematyką zapraszam spotkanie z cyklu „Filozofia sztuki” poświęconemu nurtowi feministycznemu.
Tags: oferta edukacyjna