Każdy kraj przypisuje sobie prawo do pisania własnej wersji ogólnoświatowej historii. Ogromnym wpływem, na ów proces subiektywnego interpretowania dziejów, może cieszyć się kultura filmowa, która niejednokrotnie udowadniała swoje...
Wszystko już było. W kręgach kulturowych słowa te stały się podstawą do twierdzeń, iż współczesną produkcją filmową rządzi zasada kopiowania raz wykorzystanych pomysłów, przez wypalonych zawodowo twórców ruchomych obrazów. Z...
W nowym filmie najbezczelniejszego z żyjących, duńskich filmowców znajdziemy wszystko to, czego można było się spodziewać po utalentowanym prowokatorze, jakim niewątpliwie jest Lars von Trier: zabawę formą, pełną intelektualnych...
Kino Azji nie często gości na ekranach polskich kin. Dla mnie był to właśnie jeden z pierwszych argumentów, dla których postanowiłam wybrać się na Wyznania mordercy, film produkcji japońskiej, w reżyserii Yû Irie. Po obejrzeniu...
Tanna Martina Butlera i Bentleya Deana jest tragedią, którą mógłby napisać Szekspir, ale bez szekspirowskiego patosu. Jej główni bohaterowie cierpią, kochają, rozpaczają i przeżywają uniesienia z zachowaniem niemal stoickiego spokoju....
Zapowiedzi i opisy filmu Konstytucja w reżyserii Rajko Grlicia sugerują, że będzie to opowieść skupiona wokół problemów polityczno-społecznych. Spodziewałam się fabuły opartej głównie na procesach budowania tożsamości...
Zaledwie w polskich kinach zagościł Frantz Françoisa Ozona, a już na wielkim ekranie oglądać można kolejne dzieło francuskiego reżysera, oferujące zgoła inny typ doświadczeń. Podwójny kochanek światową premierę miał na festiwalu w...
Zapowiedzi kinowe i opisy filmu Aquarius w reżyserii Klebera Mendonça Filho skupiają się zwykle na przedstawionej tam problematyce brazylijskiej korporacyjności. Postać głównej bohaterki, Clary (Sonia Braga), przedstawiana jest w nich...
W zapowiedzi kinowej czytamy, że film Niemieckie życie przedstawia historię Brunhilde Pomsel – kobiety, która w czasie II wojny światowej pracowała jako sekretarka Josepha Goebbelsa. Opis jednak nie wyczerpuje w pełni tego, co...
Maria Skłodowska-Curie (K. Gruszka) to kobieta wyjątkowa – czy jednak jesteśmy w pełni świadomi, jak bardzo zrewolucjonizowała nie tylko świat nauki, ale i świat kobiet? Film przenosi widza do Francji przełomu XIX i XX wieku. Doskonale...
Emilia Pérez, reż. Jacques Audiard, kryminalny/musical/melodramat, Francja, USA, Meksyk, 2024, napisy, 133'
Jeden z najgorętszych tytułów roku, oscarowy faworyt (13 nominacji!) i przebój ostatniego festiwalu w Cannes, skąd „Emilia Pérez” wyjechała z Nagrodą Jury i Nagrodą dla Najlepszej Aktorki, przyznaną – wyjątkowo – całej czteroosobowej kobiecej obsadzie filmu (Zoe Saldaña, Selena Gomez, Karla Sofía Gascón, Adriana Paz). Nowy film Jacques’a Audiarda („Paryż, 13. dzielnica”, „Prorok”) to rozgrywające się w Meksyku porywające widowisko, które nieustannie transformuje: z thrillera w klasyczny melodramat, z musicalu w pełną emocji opowieść w duchu Almodóvara. Bo nieustraszona i roztańczona „Emilia Pérez” jest opowieścią o wolności od wszelkich konwencji i o spektakularnej przemianie, jakiej potrzebuje dziś świat.
Zmiana zaczyna się od adwokatki, Rity (Zoe Saldaña), rozczarowanej prawem, które broni najsilniejszych – bezwzględnych, bogatych mężczyzn. Ale pewnego dnia Rita dostanie od jednego z nich zaskakującą propozycję: bycia towarzyszką na drodze do odkupienia. W tej ryzykownej podróży pozna trzy gotowe na wszystko kobiety, które w pełnym przemocy społeczeństwie macho pragną słuchać swojego serca. Naszedł czas, by zemstę przekuć w zadośćuczynienie, pogardę we współczucie, a strach w zaufanie. „Emilia Pérez” przekonuje, że pora, by świat przestał być czarno-biały.
Kipiący energią, zarazem baśniowy i hipnotyczny film Audiarda to aktorski i reżyserski popis, za którego liryczną stronę odpowiadają utwory francuskiej kompozytorki i piosenkarki Camille. Ale w ramy klasycznego musicalu „Emilia Pérez” wkłada współczesną wrażliwość, rozsadzającą stare konwencje, by na ich miejscu zbudować nowy, lepszy świat.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=5sceawet5Xs
Nasienie świętej figi, reż. Mohammad Rasoulof, dramat/kryminał, Iran, Francja, Niemcy, 2024, napisy, 168'
Jeden z najważniejszych i najgłośniejszych filmów tegorocznego sezonu nagród. Nominacja do Złotego Globu w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny, oscarowa shortlista, zwycięzca Nagrody Specjalnej Jury oraz bezkonkurencyjnie najlepiej oceniony film festiwalu w Cannes, laureat Nagrody Publiczności na festiwalu San Sebastian oraz zdobywca dziesiątek innych wyróżnień i nagród. Okrzyknięty absolutnym arcydziełem, trzymający w napięciu, poruszający i wciągający jak najlepsze filmy Davida Finchera.
Dwie dorastające siostry na co dzień zajmują się szkołą, przyjaciółmi i domowymi obowiązkami. Wszystko się zmienia, gdy ich ojciec niespodziewanie awansuje na sędziego śledczego. Wraz z finansowymi korzyściami i awansem społecznym, pojawiają się nowe zasady i obowiązki. Ich surowość i restrykcyjność budzi w dziewczynach sprzeciw. Atmosfera w domu gęstnieje, a sytuacja dodatkowo się pogarsza się, gdy znika służbowa broń ojca. Z dnia na dzień cała rodzina znajduje się w poważnym niebezpieczeństwie.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=9F7gg8mCMbA
Maria Callas, reż. Pablo Larraín, biograficzny/dramat, Niemcy, USA, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Włochy, 2024, napisy, 123'
Nagrodzona Oscarem Angelina Jolie jako Maria Callas - nazywana „primadonną stulecia”, najsłynniejsza i najbardziej uwielbiana śpiewaczka operowa świata. To zahaczający o najważniejsze momenty w życiu diwy film o wielkich miłościach: do mężczyzn, do kariery, do śpiewu. Nagrodzona owacjami na stojąco podczas światowej premiery na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji „Maria Callas” została wyreżyserowana przez specjalistę od ekranizacji kobiecych biografii Pablo Larraína, nagradzanego w Cannes i Berlinie twórcy obrazów „Jackie” o Jacqueline Kennedy oraz „Spencer” pokazującego historię księżnej Diany. Podczas swoich ostatnich dni, mieszkająca w Paryżu lat 70-tych XX wieku Maria Callas wyobraża sobie i przeżywa na nowo burzliwą, piękną i tragiczną historię swojego życia. To wspomnienia największej śpiewaczki operowej świata, które pełne są miłosnych uniesień, brawurowych występów, obecności na najbardziej ekskluzywnych salonach i poznawania najwybitniejszych osobistości tamtych czasów. Znajdzie się tu miejsce na historię miłosną z Arystotelesem Onassisem – jednym z najbogatszych ludzi tamtego okresu czy spotkanie z Johnem F. Kennedym. To historia kobiety niezwykle pewnej siebie, ale równocześnie niewyobrażalnie wrażliwej.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=pNh8RarjUxQ
Nasienie świętej figi, reż. Mohammad Rasoulof, dramat/kryminał, Iran, Francja, Niemcy, 2024, napisy, 168'
Jeden z najważniejszych i najgłośniejszych filmów tegorocznego sezonu nagród. Nominacja do Złotego Globu w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny, oscarowa shortlista, zwycięzca Nagrody Specjalnej Jury oraz bezkonkurencyjnie najlepiej oceniony film festiwalu w Cannes, laureat Nagrody Publiczności na festiwalu San Sebastian oraz zdobywca dziesiątek innych wyróżnień i nagród. Okrzyknięty absolutnym arcydziełem, trzymający w napięciu, poruszający i wciągający jak najlepsze filmy Davida Finchera.
Dwie dorastające siostry na co dzień zajmują się szkołą, przyjaciółmi i domowymi obowiązkami. Wszystko się zmienia, gdy ich ojciec niespodziewanie awansuje na sędziego śledczego. Wraz z finansowymi korzyściami i awansem społecznym, pojawiają się nowe zasady i obowiązki. Ich surowość i restrykcyjność budzi w dziewczynach sprzeciw. Atmosfera w domu gęstnieje, a sytuacja dodatkowo się pogarsza się, gdy znika służbowa broń ojca. Z dnia na dzień cała rodzina znajduje się w poważnym niebezpieczeństwie.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=9F7gg8mCMbA
Emilia Pérez, reż. Jacques Audiard, kryminalny/musical/melodramat, Francja, USA, Meksyk, 2024, napisy, 133'
Jeden z najgorętszych tytułów roku, oscarowy faworyt (13 nominacji!) i przebój ostatniego festiwalu w Cannes, skąd „Emilia Pérez” wyjechała z Nagrodą Jury i Nagrodą dla Najlepszej Aktorki, przyznaną – wyjątkowo – całej czteroosobowej kobiecej obsadzie filmu (Zoe Saldaña, Selena Gomez, Karla Sofía Gascón, Adriana Paz). Nowy film Jacques’a Audiarda („Paryż, 13. dzielnica”, „Prorok”) to rozgrywające się w Meksyku porywające widowisko, które nieustannie transformuje: z thrillera w klasyczny melodramat, z musicalu w pełną emocji opowieść w duchu Almodóvara. Bo nieustraszona i roztańczona „Emilia Pérez” jest opowieścią o wolności od wszelkich konwencji i o spektakularnej przemianie, jakiej potrzebuje dziś świat.
Zmiana zaczyna się od adwokatki, Rity (Zoe Saldaña), rozczarowanej prawem, które broni najsilniejszych – bezwzględnych, bogatych mężczyzn. Ale pewnego dnia Rita dostanie od jednego z nich zaskakującą propozycję: bycia towarzyszką na drodze do odkupienia. W tej ryzykownej podróży pozna trzy gotowe na wszystko kobiety, które w pełnym przemocy społeczeństwie macho pragną słuchać swojego serca. Naszedł czas, by zemstę przekuć w zadośćuczynienie, pogardę we współczucie, a strach w zaufanie. „Emilia Pérez” przekonuje, że pora, by świat przestał być czarno-biały.
Kipiący energią, zarazem baśniowy i hipnotyczny film Audiarda to aktorski i reżyserski popis, za którego liryczną stronę odpowiadają utwory francuskiej kompozytorki i piosenkarki Camille. Ale w ramy klasycznego musicalu „Emilia Pérez” wkłada współczesną wrażliwość, rozsadzającą stare konwencje, by na ich miejscu zbudować nowy, lepszy świat.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=5sceawet5Xs