wtorek, 19 listopada, godz. 19.00, LabSen
Organizator: Stowarzyszenie Kulturalno-Artystyczne „Megafon” przy finansowym udziale Austriackiego Forum Kultury w Warszawie.
Wykonawcy:
Kaoko Amano – sopran
Filip Kołodziej – saksofon
Marianna Oczkowska – skrzypce
Mateusz Ryczek – komputer
Tomasz Skweres – wiolonczela
Program:
G. Kurtag, wybrane części z Kafka-Fragmente na sopran i skrzypce
M. Ryczek, Hidden light na wiolonczelę solo dla T. Skweresa (prawykonanie)
M. Ryczek, Sagittarius A na saksofon i komputer
L. Berio, Sequenza 3 na głos kobiecy
A. Karastoyanova-Hermentin, Kastena na skrzypce i wiolonczelę
T. Skweres, Reminiszenz na skrzypce solo
T. Skweres, Gebet na sopran i wiolonczelę
WSTĘP WOLNY
W programie koncertu stare miasta (Wiedeń i Toruń) spotykają się dzięki nowej muzyce, tworzonej i wykonywanej przez artystów, przekraczających granice narodowościowe i językowe. Stare miasta (Wiedeń i Toruń) spotykają się w przestrzeni nowej muzyki. Wiedeńczyków, nie będących Austriakami z urodzenia (Kurtag, Karastoyanova, Skweres), jednak zawodowo i twórczo związanych z kulturą austriacką, zestawiamy z 27-letnim torunianinem, Mateuszem Ryczkiem. W ten sposób pragniemy ukazać międzynarodowy charakter współczesnej twórczości muzycznej, narodowościową różnorodność kultury austriackiej (którą reprezentują Węgier, Rosjanka i Polak) oraz promować działalność młodych polskich twórców i wykonawców, nieraz odnoszących już znaczne sukcesy na świecie (Skweres, Oczkowska). Kompozytorzy (Ryczek, Skweres) uczestniczą w wykonaniu własnych utworów, przy wsparciu wykonawców, dla których zostały one napisane (Amano, Skweres, Oczkowska). Udowadniamy w ten sposób żywotność międzyludzkich powiązań i wynikających z nich inspiracji, pewną wewnętrzną integralność świata muzyki, funkcjonującego ponad granicami.
Biogramy wykonawców:
Kaoko Amano – urodziła się w Tokio, studiowała w swoim rodzinnym kraju na Uniwersytecie Tokyo Gakugei śpiew i pedagogikę muzyczną. Następnie ukończyła z wyróżnieniem studia podyplomowe u Julija Chomenko w Konserwatorium Wiedeńskim. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich między innymi u KS (Kammersänger) Heinza Zednika, Kurta Widmera i Ronalda Priesa, jak również w Ernst Krenek Institut. Zdobyła 2. nagrodę oraz nagrodę specjalną na 8. Konkursie Emmy Destinn i była finalistką wielu innych konkursów. Wykonywała rozmaite partie w wielu operach: Serpina (Pergolesiego Służąca panią), Ännchen, Donna Anna, Musetta, Micaela, Gilda, Sophie, Adele, Witch (Dydona i Enneasz Purcella), Cathrine (Piękne dziewczę z Perth Bizeta, szwajcarskie prawykonanie), Telli (Samt und Seide Hadschibäjova, Wiener Kammeroper), Esmeralda (Sprzedana narzeczona Smetany, Schloss Oper Hallwyl pod dyrekcją D. Bostocka). Wiele uwagi poświęca muzyce współczesnej, współdziałała przy licznych prawykonaniach utworów kompozytorów z różnych krajów, między innymi na festiwalach Wien Modern czy Klangspuren. Występowała w najbardziej renomowanych wiedeńskich salach koncertowych, takich jak Musikverein, Konzerthaus, a także w Arnold Schönberg Center czy na festiwalu Wiener Festwochen. Współpracowała z Międzynarodowym Towarzystwem Muzyki Współczesnej (Internationale Gesellschaft für Neue Musik, IGNM) oraz z Austriackim Towarzystwem Muzyki Współczesnej (Österreichische Gesellschaft für zeitgenössische Musik, ÖGZM), zespołami: Ensemble Reconsil, ensemble xx. jahrhundert, Ensemble Lux zusammen. W listopadzie 2013 w ramach festiwalu Wien Modern i „World New Music Days“ Amano uczestniczy w projekcie „Gates“.
Do jej repertuaru należą utwory G. Aperghisa Recitácions, La nuit en tête, L. Berio Sequenza III, G. Kurtága Kafka-Fragmente, Botschaften des verstorbenen Fräuleins R. V. Trussova, G. Ligetiego Mysteries of the Macabres, P. Manoury Cruel Spirals, A. Schönberga Pierrot Lunaire i Das Buch der hängenden Gärten. Występowała wielokrotnie w Austrii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Polsce, na Węgrzech, Ukrainie, w Czechach, Rumunii, Szwajcarii, Azerbejdżanie, na Słowacji, w Brazylii, Meksyku i Indonezji. Jest członkiem Ensemble Platypus für Neue Musik.
Filip Kołodziej – absolwent Szkoły Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Toruniu w klasie saksofonu. Uczestnik licznych kursów i warsztatów prowadzonych m.in. przez prof. Mieczysława Stachurę czy Jerzego Główczeskiego. Wieloletni muzyk big bandu Dariusza Zaleśnego oraz członek toruńskiego zespołu The Arouser. Współpracuje także z mistrzami świata Dj-ów Stevem Nashem i Dj-em Functionem, czego efektem był m. in. koncert otwierający 4. edycję festiwalu plakatu PLASTER, oraz z kompozytorem Mateuszem Ryczkiem, co z kolei zaowocowało licznymi koncertami w Toruniu oraz we Wrocławiu. W swojej twórczości łączy muzykę improwizowaną i eksperymentalną z domieszką free jazzu.
Mateusz Ryczek, ur. 1986 w Toruniu, kompozytor, absolwent Zespołu Szkół Muzycznych im Karola Szymanowskiego W roku 2011 ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w AM we Wrocławiu pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (kompozycja), Cezarego Duchnowskiego (kompozycja komputerowa) oraz Zbigniewa Karneckiego (muzyka teatralna i filmowa). Jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich (m. in. Crescendo w Tarnowie – I nagroda, 2004; kontrabasowego konkursu kompozytorskiego przy Word Bass Festiwal – I nagroda, 2008; Fides et Ratio – III nagroda, 2009, Kompozytorski Koncert Roku 2011, II Nagroda), stypendystą Ministra Kultury oraz Marszałka Dolnośląskiego. Utwory Mateusza Ryczka były wielokrotnie wykonywane w kraju i za granicą, m.in. na festiwalach takich jak Warszawska Jesień (koncerty Koła Młodych ZKP), Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova, Poznańska Wiosna Muzyczna, Festiwal Dialogi (Mińsk). Brał udział w takich projektach: Missa Solemnis, Fabryka dźwięku, Hallo Wrocław 2016! (współpraca polsko-niemiecka), Flexible Orchestra (jako jedyna osoba spoza USA) czy Music Masters on Air, w ramach którego jego kompozycja fortepianowa Subgłębia nocy został wykonany na festiwalach w 6 krajach europejskich. Uczestniczył również w takich kursach kompozytorskich jak Ostrava Days czy Composer Collider z Ensemble MusikFabrik. Jest autorem muzyki do wielu sztuk teatralnych oraz muzyki do filmu „Lag Island” Tomka Tryzny. W latach 2006-2011 był członkiem Koła Młodych, a aktualnie jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich. We wrześniu 2013 nakładem wydawnictwa For Tune® ukazał się jego monograficzny album PLANETONY.
Marianna Oczkowska, ur. 1983 w Warszawie. Od 2011 roku jest pierwszą prowadzącą drugich skrzypiec w ORF Radio-Symphonieorchester w Wiedniu. Absolwentka Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Karola Szymanowskiego nr 4 w Warszawie. Od 2002 do 2006 roku studiowała w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie profesora Krzysztofa Podejki i otrzymała dyplom z wyróżnieniem. Od 2004 roku studiowała jednocześnie w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu w klasie profesora Edwarda Zienkowskiego. Była stypendystką Dr. Martha Sobotka-Charlotte Janeczek-Stiftung, Feiling-Stiftung, a także Orchesterakademie Ossiach prowadzonej między innymi przez członków Wiener Philharmoniker oraz Berliner Philharmoniker. Marianna Oczkowska była także uczestniczką wielu międzynarodowych kursów mistrzowskich w klasach sławnych solistów i pedagogów. W 2008 roku została laureatką Stefanie-Hohl-Violinwettbewerb w Wiedniu. Podczas studiów była członkiem renomowanych orkiestr młodzieżowych, takich jak European Union Youth Orchestra, Gustav Mahler Jugendorchester czy Pacific Music Festival Orchestra. W czerwcu 2010 roku ukończyła studia w Wiedniu i otrzymała dyplom z wyróżnieniem. W uznaniu za osiągnięcia na uczelni została uhonorowana przez Universität für Musik und darstellende Kunst specjalną nagrodą. Marianna Oczkowska jest jednym z założycieli zespołu muzyki współczesnej Platypus Ensemble i współpracuje regularnie z kompozytorami, którzy wielokrotnie dedykowali jej swoje utwory. Występuje również na renomowanych międzynarodowych festiwalach muzyki współczesnej jako solistka i kameralistka, takich jak Festival Wien Modern, Festival Klangspuren (Schwaz, Austria), Bienal Música Hoje (Curitiba, Brazylia) oraz KomponistInnen-Marathon w Wiedniu.
Tomasz Skweres, ur. 1984, wiolonczelista i kompozytor, od 1997 mieszka w Wiedniu. Absolwent studiów wiolonczeli oraz kompozycji na Uniwersytecie Muzycznym w Wiedniu (Universität für Musik und derstellende Kunst Wien). Od roku 2012 koncertmistrz wiolonczel Orkiestry Filharmonii w Regensburgu, od 2009 do 2012 członek Radiowej Orkiestry Symfonicznej w Wiedniu (RSO Wien). Ma na koncie liczne występy jako kameralista i solista, przede wszystkim jako interpretator muzyki współczesnej. Jako członek Hibiki Quartett laureat wielu konkursów muzyki kameralnej. Zdobywca licznych nagród na międzynarodowych i krajowych konkursach kompozytorskich. Jego kompozycje regularnie wykonywane są na prestiżowych festiwalach (Wien Modern, Biennale Bern, Klangspuren w Tyrolu, Music Festival Goslar-Harz w Niemczech, Musikalischer Sommer in Ostfriesland w Niemczech, festiwal Bienal Música Hoje in Curiciba w Brazylii) oraz w znanych salach koncertowych (Wiedeński Musikverein, Gasteig w Monachium, Teatr Trafo w Budapeszcie, Wiedeński Konzerthaus, Filharmonia we Lwowie, Guangzhou Xinghai Concert Hall w Chinach, Teatro Universitario w Puebli w Meksyku, Teatro da Reitoria w Curicibie w Brazylii). Utwory Tomasza Skweresa publikuje wydawnictwo Doblinger.
Tags: labsen, słuchalnia