MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

Architektura trudnych czasów. Toruńskie realizacje w latach 1945-1989, fot.: www.skyscrapercity.com, użytkownik - Kryptozaur

TORMIAR: Architektura trudnych czasów. Toruńskie realizacje w latach 1945-1989

Plakat 4. edycji Wolnej Soboty

WOLNA SOBOTA vol. 4 / Dzień dla kobiet w...

Plakat audioskopii #4

Opublikowano: 10 czerwca 2013 Views: 1766 audioskopia, Projekty

:audioskopia: #4 Kazuhisa Uchihashi (JP), Michał Górczyński (PL), Origami Boe (NO)

sobota, 15 czerwca 2013, godz. 20.00, LabSen, Wstęp wolny!

Kurator koncertu: Rafał Kołacki
Kuratorzy cyklu: Rafał Iwański i Rafał Kołacki

Koncert japońskiego daxofonisty, polskiego klarnecisty basowego i norweskiego twórcy ‚akustycznych laptopów’.

Kazuhisa Uchihashi (内橋和久, Uchihashi Kazuhisa) to japoński gitarzysta wykonujący muzykę improwizowaną . Urodził się w 1959 w Osace; zaczął grać na gitarze w wieku 12 lat, grał w paru zespołach rockowych , potem zaczął studiować jazz. W 1988 dołączył do zespołu The First Edition, a w 1990 założył Altered States. Był także członkiem  Otomo Yoshihide’s Ground Zero od 1994 do 1997. Gra także na daxofonie; oprócz wykonywania muzyki improwizowanej jest także dyrektorem muzycznym grupy teatralnej Ishinha, prowadzi warsztaty z improwizacji ( znane pod nazwą New Music Action) w wielu miastach Japonii, a także w Londynie, Oslo, a obecnie także w Wiedniu. Uchihashi załozył własną wytwórnię płytową – Innocent Records a.k.a. Zenbei Records. Od 11 lat organizuje festiwal muzyczny Beyond Innocence.

Michał Górczyński jest absolwentem warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina. Od 1998 roku zajmuje się pisaniem muzyki na różne składy instrumentalne („Zróżnicowanie” dwa fagoty i klarnet, „Rondo a la krakowiak” na  wrzeszczącego pianistę i klarnet basowy, „Malowanie” na dwa klarnety, fagot,  kontrabas i śpiew, „Suita w stylu żydowskim” na klarnet, skrzypce i kontrabas oraz cykle utworów inspirowane językami świata na skrzypce, klarnet i wiolonczelę) oraz muzyki do teatru ( około 25 spektakli dla teatrów dramatycznych i lalkowych). Czynnie zajmuje się improwizacją i interpretacją muzyki współczesnej. Występował jako solista z takimi zespołami jak: de Ereprijs, Kwartet Śląski, Orkiestra „Aukso”, Filharmonia Podlaska. Uczestniczył w Międzynarodowych Kursach Muzyki  Współczesnej w Darmstadt gdzie prezentował swoje autorskie techniki wykonawcze na klarnecie basowym. Jest twórcą instalacji, tekstów teoretycznych na temat autorskich teorii, audycji radiowych oraz filmów undergroundowych. Od 2002 roku współtworzy zespół „Kwartludium” specjalizujący się w wykonywaniu muzyki współczesnej. Od 2008 roku pracuje nad poszerzaniem możliwości brzmieniowych klarnetu basowego inspirując się beat boxem i współpracując z jednym z najlepszych polskich beat boxerów „Tik Takiem” Patrykiem Matelą.

Origami Boe

Pod nazwą Origami Boe kryje się norweski artysta Tore H. Boe, założyciel cenionej ambient-neofolkowej formacji ORIGAMI ARKTIKA oraz koordynator otwartego kulturowego kolektywu Origami Republika, który zrzesza sieć blisko 300 artystów, muzyków, kulturalnych działaczy/placówek z całego świata. Przez ostatnie 20 lat zagrał setki koncertów, dał wiele warsztatów, opublikował kilka książek, wystawiał sztuki wizualne i zrealizował ogromne ilości nagrań dostępne prawie w każdym formacie. Obecnie najczęściej występuje solowo jako Origami Boe lub Tore H. Boe ze swoim bardzo nowatorskim i oryginalnym projektem „acoustic laptops” (akustyczne laptopy), w którym odtwarza stare, eksperymentalne materiały ze swojego dźwiękowego archiwum od 1984 roku do chwil obecnych, miksując z tym, co aktualne, nowe, tu i teraz. Materiał może zawierać nawet fragmenty takich albumów jak Siesta, Monokromosom, Confessions Of A Poolboy, Melting Snow, czy Viscum Album. Każdy występ jest inny, wyjątkowo zaadoptowany do danego miejsca, dnia i sytuacji. Używane są do tego „akustyczne laptopy”, instrumenty akustyczne, jak i inne akustyczne oprzyrządowania oraz wcześniej nagrane dźwięki odtwarzane/miksowane losowo za pomocą elektroniki.

„Akustyczne laptopy” to własnoręcznie zbudowane drewniane skrzynki, w których umieszczone są różne drobne przedmioty, obiekty, instalacje, konstrukcje (m.in. sprężyny, kamienie, metale, gumy, struny, spinacze, igły, pamiątki, itp.) do których podłączone są mikrofony kontaktowe. Poprzez dotykanie, stukanie, skrobanie, pocieranie i głaskanie owych przedmiotów można odkryć świat zazwyczaj niezauważanych dźwięków i połączyć niefiltrowaną rzeczywistość z przyjemnymi doznaniami. „Akustyczne laptopy” wykorzystywane są głównie do produkcji mikrodźwięków i muzyki elektroakustycznej. Rośnie liczba muzyków, którzy wykorzystują „akustyczne laptopy” jako dodatkowe gadżety i efekty do tworzenia własnej muzyki. W obecnym świecie czczenia i kultywowania gadżetów, akustyczne laptopy demonstrują złożoność prostoty, przeformułowanie i recykling przedmiotów, współczesną namowę włączania rąk do tworzenia i etos kultury „zrób to sam”. Akustyczne laptopy komentują również cyfrową kulturę w sposób humorystyczny, jak i poważny, otwierając grę słów. Nie są one anty-cyfrowym manifestem, lecz neutralnym dodatkiem do tworzenia świetnej platformy postrzegania nowych możliwości.

Origami Boe ze względu na swoją wszechstronność, chętnie współpracuje i improwizuje z innymi muzykami z całego świata, choćby: NU Unruh (EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN), Jochen Arbeit (EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN), Michael Gira (SWANS), Jarboe (SWANS), Mick Harris (SCORN, NAPALM DEATH), Roel Meelkop, Lasse Marhaug, Derek Holzer, Andy Bolus, Alexander Rishaug, Guido Huebner, Ronnie Sundin, Johannes Bergmark, Ellen Røed, Bryan Day, Mark Spybey, Jan Bang.

Boe niejednokrotnie występował jako support przed legendarnym EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN. Ponadto występy, performance, wystawy, prezentacje i warsztaty m.in. na Avant Garde Festival (Schiphorst), Only Connect (Oslo), District Berlin (Berlin), EKKO Festivalen (Bergen), Nødutgangfestivalen (Bodø), Nicolai For Børn (Kolding), radiaL X (Lisabon), Music Tech Fest (London), The Museum Of Mechanical Art & Design (Stratford Upon Avon), Kinetica Art Fair (London), Gaïté Lyrique (Paris), Éspacio Digital (Las Palmas), Sound Of Mu (Oslo), Can Xalant (Mataró), Haus der Kulturen Der Welt (Berlin), meta.morf biennial (Trondheim), The Royal Academy Of Music (Århus), Verwertung Festival (Berlin), Art Adding Exhibition (Stettin).

Tags: , ,

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń