MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

Moja uliczka (Ciasna z Chrystusem)

Autoportret (w zbożu)

bez tytułu 4 (akt na ugorze)

Zobacz na pełnym ekranie

  • Autor

    Michał Kokot

  • Tytuł

    bez tytułu 4 (akt na ugorze)

  • Technika

    fotografia wywoływana na podłożu płóciennym (photocanvas), czarno-biała, w technice bromowo-srebrowej, wywoływana jako sepia, 94 x 36 cm

  • Data

    1970

Wywołana na płótnie fotograficznym praca bez tytułu 4 (akt na ugorze) to kolejny fotomontaż Michała Kokota, w którym łączy on motyw ziemi i nagiej kobiety. Jak pisał Stanisław Jasiński w tekście Michał Kokot. Miejsce dla artysty: „Michał Kokot jest także twórcą odważnych, zmysłowych aktów, w których łączył obrazy kobiecości z prastarym kultem Matki-Ziemi. Ziemia i Kobieta to dwa kluczowe pojęcia dla zrozumienia osobowości twórczej Michała Kokota”.

Na środku fotografii, niemal przy dolnej krawędzi leży na boku anonimowa, naga, szczupła kobieta. Jej twarz skrywają gęste włosy, ręka przy ziemi jest nienaturalnie wygięta w łokciu, zasłaniając jedną z piersi. Nie wiemy czy odpoczywa, czy kona – w tym aspekcie podobna jest do postaci kobiety z Aktu w brzozach. Promieniście rozchodzące się kręgi świeżo zaoranej ziemi zajmują większość fotografii – to ona staje się niejako główną „bohaterką” tego fotomontażu, tworząc symetryczny „dywan”, gotowy na przyjęcie ziarna – nowego życia. 

 

A photo canvas print, untitled 4 (nude in fallow land) is one of Michał Kokot’s photomontages focussing on the earth and nudes. In „Michał Kokot. Miejsce dla artysty” (Michał Kokot. A Place for the Artist), Stanisław Jasiński writes: “Michał Kokot also creates bold sensuous nudes bringing together images of womanhood and the age-old cult of the Earth Mother. The Earth and Woman are the two key concepts that yield insight into Michał Kokot’s creative personality.”

In the middle of the photograph, almost by the bottom edge, there is an anonymous, naked, slim woman lying. Her face is covered by the hair, the arm close to the earth is bent in an unnatural way, covering one of her breasts. It is unclear if she is resting or dying – in this sense she is like the woman in Nude among Birches. Radiating circles of freshly ploughed soil take over most of the photograph – as it were, it becomes the main protagonist of the photomontage, forming a symmetric ‘carpet’ ready to receive seed – new life.

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu pn. „Narodowa kolekcja sztuki współczesnej”.
Nazwa zadania: „Zakup dzieł sztuki do kolekcji CSW Znaki Czasu”

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń