MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

Listopad z cyklu Dwunastu Podróżnych

Droga jako alegoryczny obraz człowieka

bez tytułu

Zobacz na pełnym ekranie

  • Autor

    Lebenstein Jan

  • Tytuł

    bez tytułu

  • Technika

    czarny pisak, tłusty pastel, czarny cienkopis na okładce do skoroszytu, 35,6x28,5 cm

  • Data

    1962

Scena rodzajowa, wykonana pastelami i czarnym pisakiem na kartonowej okładce skoroszytu, przedstawia leżącego półnagiego mężczyznę, wspartego na łokciach, wpatrującego się w pochyloną nad jego lędźwiami dziwną bestię z wyraźnie zaznaczonymi żeńskimi cechami płciowymi. Bestia – bydlęca hybryda, z kokieteryjnie zawiązaną czerwoną wstążką na końcu długiego uniesionego ogona, wyjada mężczyźnie przyrodzenie. Mimo dramatyzmu sytuacji, scena ma charakter rokokowej fête champêtre o melancholijnym nastroju, a takie zdystansowanie pozwala widzieć w niej z kolei ogólniejszą metaforę dotyczącą relacji damsko-męskich. Gwasz precyzyjnie kształtuje zwinną czarną kreską figury postaci, zaciemniając głowę człowieka i czyniąc z ciemnej groźnej plamy kontrapunkt dla wyrazistej czerwieni wstążki. Oczy ofiary i jego prześladowcy nie spotykają się: mężczyzna stoicko godzi się na swój los, patrząc w dal, zaś bydlę z wyraźnym smutkiem i wręcz obrzydzeniem wykonuje swoją „powinność”.

Anna Markowska

Zakup w ramach dotacji Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, z inicjatywy Stowarzyszenia Przyjaciół Sztuk Pięknych Znaki Czasu w Toruniu (2007)

 

 

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń