MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

Wielkie Księstwo

Sztuka to potęga!

Faust

Zobacz na pełnym ekranie

  • Autor

    Jonas Gasiūnas

  • Tytuł

    Faust

  • Technika

    akryl na płótnie, sadza ze świeczki, 298 x 285 cm

  • Data

    2014

Praca „Faust” była kilkukrotnie prezentowana w CSW – na indywidualnej wystawie Jonasa Gasiūnasa w 2015 roku (zdobiła wówczas okładkę katalogu towarzyszącego wystawie) i na ekspozycji w ramach „X Triennale Sztuki Sacrum. Świętość natury?” (2021).
 
Jak pisze Krzysztof Stanisławski we wspomnianym katalogu w rozdziale „Dwa oblicza Fausta”:

Pierwszy Faust Gasiūnasa powstał w 2009. Nie odbiegał od innych obrazów z tego okresu, choć zastanawiał skrajnym uproszczeniem przedstawienia twarzy, wręcz „znakowym”, symbolicznym, a także trochę płynnym, zróżnicowanym, wieloodcieniowym tłem. To jakby daleka zapowiedź aktualnych ciągot w stronę koloryzmu.

Przede wszystkim ten obraz niepokoił: czarne, głębokie oczy, a właściwie same oczodoły, lekko zarysowany nos i dwa palce trzymające palącego się papierosa. Myślę, że gdyby psycholog analizował ten obraz i opierał się tylko na znaczeniu symbolicznym namalowanych znaków, uznałby obraz za dość proste przedstawienie komunikatu: głęboka zaduma nad sprawami ostatecznymi. Tylko tyle i aż tyle. Artysta jakby zsyntetyzował rozbudowany dramat Johanna Wolfganga Goethego, pomijając większość wątków fabularnych, by skupić się na najprostszym jego podsumowaniu. To fascynujący przykład refleksji artysty, odnoszącego się w swoich obrazach do podstawowych dzieł europejskiej kultury. (…)

Drugi Faust Gasiūnasa powstał w 2014 i stanowi uzupełnienie oraz interpretację starszego. Przy zachowaniu właściwie tego samego rysunku i koloryty tła, formatu, artysta wprowadził dzięki odmiennej, ekspresjonistycznej metodzie malowania, oraz większej intensywności różowej barwy, a także dzięki pozostawieniu niedomalowanego marginesu, więcej dramatyzmu i grozy do swojego przedstawienia zadumy nad ostatecznością. 

Dwa, niemal identyczne, ale jakże odmienne wizerunki. Chciałoby się dodać za poetą: „Wszystko, co przemija, jest tylko wizerunkiem”.

Za: Krzysztof Stanisławski, Malowanie płomieniem – uwagi o twórczości Jonasa Gasiūnasa [w:] Jonas Gasiūnas. Malarstwo / Painting. RAZ JUŻ TAK BYŁO. Obsesje – retrospektywa / THIS HAVE BEEN ONCE BEFORE. Obsessions retrospective, Kowno – Toruń 2015, s. 37-40.

Zakup ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Kolekcje – Regionalne kolekcje sztuki współczesnej / Purchased from the funds of the Minister of Culture and National Heritage within the framework of the programme Collections – Regional Collections of Contemporary Art, 2023

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń