MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

Plakat Festiwalu Pole Widzenia 2

Program Festiwalu Pole Widzenia 2

Międzynarodowy Festiwal Plakatu i Typografii PLASTER

3. Cocart Music Festival

Opublikowano: 20 marca 2010 Views: 2516 CoCArt, Festiwale

3. CoCArt Music Festival – odwołany z powodu żałoby narodowej

W związku z ogłoszoną żałobą narodową festiwal zostaje odwołany.

Podstawowym założeniem festiwalu, współorganizowanego prze toruńskie Centrum Sztuki Współczesnej oraz zespół Hati, jest prezentacja najnowszych trendów we współczesnej sztuce dźwiękowej i wizualnej w warunkach jej wzajemnego oddziaływania i uzupełniania się. W ramach międzynarodowego wydarzenia zaprezentują się artyści integrujący muzykę, obraz i sztukę performance.

Głównymi wydarzeniami 3 CoCArt Music Festival będą – podobnie jak podczas poprzednich edycji – koncerty w garażu podziemnym budynku CSW, a także prezentacja instalacji audiowizualnych, realizacja pokazów edukacyjnych, przeprowadzenie panelu dyskusyjnego oraz organizacja imprezy after-party.

 

PROGRAM FESTIWALU:

/16.04 (piątek), godz. 20.00:
Antoine Chessex (Szwajcaria/Berlin)
Jens Brand (Niemcy)
Marcelo Aguirre – SPASTIC DEMENTIA (Argentyna/Berlin)
ZE BIF (Niemcy)
LUXATED TRIO (Polska)

/17.04 (sobota), godz. 19.00:
Asmus Tietchens (Niemcy)
Philippe Petit & Raymond Salvatore Harmon (Francja/USA)
Dave Phillips (Szwajcaria)
PAS (USA)
WEREJU (Irlandia)

INNE WYDARZENIA W RAMACH FESTIWALU

/16.04, piątek
Panel dyskusyjny: Nowy odbiorca sztuki we współczesnym uniwersum znaków (UMK), godz. 13.00

/17.04, sobota
Pokój z kuchnią,
od godz. 15.00:
BWSounds i przyjaciele (Polska) – live act
dj Zipo (Niemcy) – dj set i prezentacja wytwórni płytowej Aufabwegen

+ Imprezy after party w klubie eNeRDe, ul. Browarna 6 (piątek i sobota)

Ceny:
25 zł – bilet na jeden dzień,
40 zł – karnet (wstęp: garaż podziemny i after party w eNeRDe)

 

Oto krótkie charakterystyki artystów zaproszonych do udziału w 3. edycji festiwalu:

Raymond Salvatore Harmon (USA/Londyn)
Urodzony w 1974 r. w Chicago, obecnie rezydujący w Londynie, jest filmowcem, artystą video i audio, malarzem, twórcą, który wymyka się prostej kategoryzacji. Wykorzystuje nowoczesną technologię, eksperymentując z nią łączy antropologiczne spojrzenie z dyskursem filozoficznym i sztuką współczesną. Pracował zarówno w technice 16 mm i 8 mm, jak i video circuit-bending, tworzył konceptualne instalacje wizualne i analogowe instalacje audio-video. Przez ostatnią dekadę rozwijał na polu teoretycznym i praktycznym techniki zastosowania kina transcendentalnego dla potrzeb rytuału. Jego prace były prezentowane i wyświetlane na setkach festiwali na całym świecie. Filmografia R.S. Harmona liczy kilkadziesiąt pozycji, wielu z nich towarzyszy muzyka współczesnych twórców z kręgu muzyki eksperymentalnej i awangardy jazzu. Współpracował studyjnie i koncertowo między innymi z: Chicago Undeground Trio, Rob Mazurek, Exploding Star Orchestra, Mikrokolektyw, Philippe Petit, Dave Phillips, HATI czy ostatnio Thom Yorke (Radiohead) – tworząc teledysk do jego utworu we współpracy ze znanym artystą graffiti Banksy-m. R.S. Harmon jest też inicjatorem i kierownikiem Equinox Festival w Londynie.
www.raymondharmon.com
www.myspace.com/raymondsalvatoreharmon 

Philippe Petit (Francja)
Urodzony w Marsylii. Używa w swojej twórczości muzycznej gramofonów i komputerów w celu budowania elektroakustycznych, abstrakcyjnych kompozycji. Dużą rolę w jego utworach odgrywają preparowane płyty winylowe. Sam o sobie mówi, że nie jest muzykiem i woli być przedstawiany jako „musical travel agent”. Próbuje opowiadać historie będące psychodelicznymi filmami dla uszu. Uwielbia grać na żywo – wielokrotnie występował publicznie w wielu miejscach na całym świecie. Od 25 lat pracuje jako dziennikarz dla rozmaitych magazynów muzycznych i stacji radiowych. Współpracował z takimi artystami jak: Lydia Lunch, Cosey Fanni Tutti, Jason Forrest, Murcof, Justin K. Broadrick, Aidan Baker, Raymond Salvatore Harmon czy z międzynarodowym kolektywem Strings of Consciousness (m.in. JG Thirlwell, Barry Adamson). P. Petit jest założycielem wytwórni płytowej BiP_HOp, która jest również aktywna jako magazyn internetowy, audycja radiowa, cykl koncertów, które poświęcone są współczesnej poszukującej elektronicznej sztuce dźwiękowej.
www.myspace.com/philippepetit
www.bip-hop.com 

 

Asmus Tietchens (Niemcy)
Urodzony w Hamburgu w 1947 roku Asmus Tietchens pisze o sobie: „żadnych studiów, żadnej edukacji akademickiej, po prostu czysta autoedukacja, nauka przez działanie. Jestem swym własnym mistrzem”. Ten niezwykle zasłużony niemiecki artysta dźwięku ma na swoim koncie kilkadziesiąt lat pracy z analogową i cyfrową techniką studyjną. W swych działaniach dźwiękowych wykorzystuje wszelkie formy – od muzyki konkretnej po radykalny noise. W latach 60-tych eksperymentował z technologią analogową, tworząc przy użyciu klasycznych syntezatorów, automatów perkusyjnych i eksperymentując z technikami nagraniowymi. Na początku lat 70. zaczął pracować na Minimoogach. Z czasem zbliżył się do sceny live electronics i muzyki elektro-akustycznej. Pierwszą płytę wydał w 1980 roku, jej produkcją zajmował się Peter Baumann (Tangerine Dream). Środek ciężkości w twórczości Tietchensa szybko przesuwa się jednak w stronę muzyki industrialnej. Wydawał w znaczących dla tego nurtu wytwórniach jak Staalplaat, Soleilmoon, Selektion, Mille Plateaux. Współpracował z artystami takimi jak Merzbow, Achim Wollscheid, Thomas Köner, Jon Mueller czy Vidna Obmana. Wydał ponad pięćdziesiąt płyt, wielokrotnie występował publicznie. Jego koncerty stanowią zawsze niespodziankę – choć są pozbawione widowiskowej oprawy, zmuszają do uważnej percepcji często radykalnych dźwięków. Są improwizacją na temat wcześniej nagranych, nigdzie nie publikowanych live recordings i dźwięków konkretnych. Asmus Tietchens mieszka, tworzy i pracuje w Hamburgu. Swoją twórczość prezentował niemal w całej Europie, Ameryce Południowej, RPA i Australii.
www.tietchens.de 

 

Dave Phillips (Szwajcaria)
Dave Phillips/dp – urodzony 1969 r. w Zurychu. W 1986 roku zostaje współzałożycielem grupy FEAR OF GOD, od 1987 zaczyna pracę solową. Członek SCHIMPFLUCH-GRUPPE (z Runzelstirm&Gurglestock, G*Park), od 2004 one-man-doom-projekt (projekt jednoosobowej zagłady) DEAD PENI. dp pojawił się na ponad 150 płytach i zagrał ponad 250 koncertów w 30 krajach (m.in. Niemczech, Kanadzie Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Hong Kongu, Tajwanie i Japonii). Swoją sztukę sam określa jako Humanimalizm, w akcie twórczym wykorzystuje głos, ciało, musique concrete (muzykę konkretną), bruityzm (sztukę hałasu), field-recording, psycho-fizyczne testy i treningi, punk, metal. W sferze zainteresowań Phillipsa znajduje się zgłębienie istnienia, zachowania i systemu wartości ludzkiej egzystencji, w taki sposób, że najmniej naukowo, mógłby on być nazwany humanilistycznym lub osobistym. Używając dźwięku jako głównego katalizatora w procesie tworzenia, Phillips stara się, aby jego sztuka wywołała określone efekty, służyła poszerzeniu świadomości, szukaniu znaczenia, nastrajaniu zmysłów, widzeniu wielkiego obrazu i pewnym formom wyzwolenia – wyzwolenia, które często jest polemiczne i oczyszczające. Dave Phillips jest z całą pewnością artystą bezkompromisowym, kimś, kto przeciwstawia się wszechobecnej redukcji istnienia, kto pragnie odrzucić sztuczne ustalenia i więzy. Koncerty w wykonaniu Phillipsa to coś więcej niż zwykłe muzyczne wydarzenie – to pełne rozmachu, artystyczne spektakle dźwiękowo-wizualne, pełne realizmu, psycho-fizyczne performances, w których publiczność dzięki niezwykłej charyzmie artysty bierze czynny udział,  przeżywając wraz z twórcą pewnego rodzaju katharsis.
www.tochnit-aleph.com/dp
www.myspace.com/dpdavephillipss

 

PAS – Post Abortion Stress (USA)
PAS (Post Abortion Stress) to grupa z Brooklynu w Nowym Jorku, powołana do życia pod koniec lat 90 r. dla tworzenia muzycznych kolaży i abstrakcyjnych dźwięków. Przez spontaniczną kreatywność tworzą własny świat piękna. Od samego początku zespół interesował się tworzeniem muzyki, która nie jest zdefiniowana przez jakieś szczególne konwencje albo punkty widzenia. Muzyką może być cokolwiek, ważniejsze jest to, co ucho odczuwa jako muzykę. Kompozycje PAS są bardziej pokrewne do płaszczyzn dźwiękowych niż do „piosenek” w tradycyjnym sensie. Nie ma tu żadnych wyraźnie zdefiniowanych melodii, żadnych strukturalnych słupów granicznych. Nie jest to też muzyka kreowana z jakimś specjalnym ideologicznym zamysłem albo z pragnienia handlowej żywotności. To raczej dźwiękowe rzeźby, aspirujące do rangi czystej sztuki. Pierwotnie PAS był solowym projektem Roberta L. Peppera, ale przez rok rozwinął się do kolektywu. Z czasem wprowadzili do swej twórczości sztukę video, by tworzyć eksperymentalne prace audiowizualne i filmy. Na koncie mają kilka płyt cd, dvd i wiele koncertów w USA i Europie. Współpraca koncertowa m.in. z Philippe Petit, Z’EV, Steve Beresford.
www.myspace.com/postabortionstress

 

Antonie Chessex (Szwajcaria/Berlin)
Urodzony w Szwajcarii w 1980 r., od kilku lat przebywający w Berlinie – saksofonista, improwizator i kompozytor. Jego eksperymentalna muzyka opiera się głównie na eksploracji fizyczności dźwięku i przestrzeni. Obecnie występuje głównie solo, prezentując się całkowicie akustycznie –  jego cyrkularna technika gry na instrumencie rezonuje z soniczną architekturą miejsca, w którym występuje. Często również występuje w klubach i na festiwalach na całym świecie, używając efektów elektronicznych, co nadaje koncertom niezwykłą intensywność. Oprócz działalności indywidualnej, od kilku lat występuje w szwajcarsko-niemieckim zespole MONNO.  Antonie Chessex współpracował z wieloma muzykami współczesnej sceny awangardowej, m.in. z takimi jak Thomas Ankersmit, Lasse Marhaug, Zbigniew Karkowski, Mattin, Dave Phillips, Hans Koch, Kasper T. Toeplitz oraz z architektem Christianem Waldvogelem (Globus Cassus) i z artystką multimedialną Ulrike Gabriel (flow 2002-2003). W 2009 r. otrzymał grant kompozytorski od Swiss Arts Council Pro Helvetia na stworzenie utworu DUST na skrzypce, elektronikę w systemie kwadrofonicznym.
www.soundimplant.com/achessex.html

WEREJU (Irlandia)
Cathal Rodgers jest irlandzkim gitarzystą poruszającym się w rejonach brzmieniowych psychodelicznej drone ambient. Partie gitar przetworzone przez ogrom procesorów stanowią podstawę muzycznych struktur budowanych przez Wereju. Jego pejzaże dźwiękowe pełne są monumentalnych pejzaży nasyconych atmosferą medytacji, melancholii, a także mroku i nocnych wizji. To muzyka, którą jak sam twierdzi, słychać w otchłaniach rzeki Styks oraz w dźwiękach fal rozbijających się o brzegi, kiedy we mgle słychać syreny trawlerów. Cathal Rodgers od 2006 roku wydał 30 płyt i kaset ze swoją oryginalną muzyką, kilka we współpracy z innymi muzykami. Oprócz tego jest członkiem doom metalowego zespołu Wreck of the Hesperus, który ma swoją siedzibę w Dublinie.
www.myspace.com/werejumusic

Jens Brand (Niemcy)
Jens Brand urodził się w 1968 r. w Dortmundzie, studiował sztuki wizualne w Münster. Mieszka w Kolonii i pracuje jako kompozytor, muzyk, artysta wizualny i audiowizualny. Prezentował się, grał i wystawiał w całej Europie, na Kubie, w Botswanie, Japonii i USA. Chociaż kształcił się głównie w kierunku wizualnym, szybko zaczął eksperymentować z dźwiękiem i przekraczać granicę między byciem kompozytorem a artystą wizualnym. Większość  jego instalacji zawiera w sobie dźwięk i większość z jego prac dźwiękowych i kompozycji rozważa obraz na równi z informacją audio. Wiele z jego prac jest budowanych specjalnie dla miejsc, w których są obecne. Jego utwory prezentowane są jako koncerty, performance albo instalacje. Ostatnie prace Jensa Branda są mieszaniną tych gatunków, rozwiniętych jako logiczne i absurdalne gry między widownią i artystą. Jego eksperymenty „ze wszystkim co może zostać rozważane jako sztuka” nie mają budować wiary albo prawdy, ale raczej próbują zaoferować owocny grunt dla poznania i komunikacji.
www.jensbrand.com

 

SPASTIC DEMENTIA / Marcelo Aguirre (Argentyna/Berlin)
Pochodzi z Argentyny, urodzony w 1970 r. Od 10 lat mieszka i tworzy w Berlinie. Jest perkusistą i wokalistą poszukującym własnej formy ekspresji, skupionej na właściwościach dźwięku i wolnej improwizacji. Jego muzyka zawiera w sobie zarówno delikatne niuanse brzmieniowe, jak i ekstremalne formy perkusyjne, czerpie inspiracje z death metalu i grind core-u. Jego projekt solowy nosi nazwę SPASTIC DEMENTIA  – integralną częścią koncertów projekcja fragmentów filmów w technice cut-up. Marcelo Aguirre współpracował między innymi z takimi artystami jak: Z’EV, John Duncan, John Hegre, Hans W. Koch, Michael Jon Fink czy Ulrich Krieger, z którym okazjonalnie tworzy projekt Sus Futuros. Grał koncerty solo i z innymi muzykami w całej Europie i w USA. Inne formy aktywności M. Aguirre to m.in. artykuły o muzyce eksperymentalnej pisane dla różnych magazynów od pocz. lat 90., organizacja wydarzeń muzycznych w Podewil Contemporary Arts Center w Berlinie w latach 2003-2004
www.myspace.com/spasticdementia

 

Marcelo Aguirre i Jens Brand zaprezentują się w programach solo oraz w duecie jako ZE BIF.

 

LUXATED TRIO (Polska)
Pomysł założenia Luxated Trio wyszedł od Dawida Szczęsnego, po wydaniu albumu “Luxated Symmetry” dla amerykańskiej wytwórni Porter Records. Specyficzne brzmienie albumu jest punktem wyjścia dla Luxated Trio, zespół podąża jednak w wielu innych kierunkach – łącząc delikatną elektronikę Dawida Szczęsnego z ‘nerwową’ grą sekcji rytmicznej Jughana i Kamila Radka.

Dawid Szczęsny – mieszka i pracuje we Wrocławiu. Wydawał płyty m.in. w Mille Plateaux, Monotype, Porter Records. Koncertował w wielu krajach Europy i w RPA. Współpracował z takimi muzykami jak Ignaz Schick, Stefan Schneider (To Rococo Rot), Wolfram, Wojciech Bąkowski, Rafal Gorzycki.

Ju-ghan – kontrabasista, w swoim oryginalnym stylu łączy elementy muzyki klasycznej, jazzu, ambientu i etno. Nie ustając w poszukiwaniu nowych jakości w muzyce, wędrował z różnymi składami po całej Europie.

Kamil Radek – perkusista z zacięciem do improwizacji, w której oprócz standardowego zestawu jazzowego wykorzystuje najrozmaitsze perkusjonalia i przedmioty. W roku 2008 wydał debiutancki album z zespołem Pensao Listopad dla lizbońskiej wytwórni Merzbau.
www.myspace.com/dawidszczesny
www.myspace.com/theluxatedtrio

 

dj Zipo (Niemcy)
Till Kinola – założyciel magazynu i wytwórni płytowej Auf Abwegen, organizator cyklicznych koncertów współczesnej muzyki awangardowej. www.aufabwegen.com

 

BWSounds (Polska)
Muzyczno-dźwiękowa część działalności artystycznej kolektywu BWScustoms, założonego przez Marcina Sipiorę i Jacka Doroszenko w 2005 roku, w Krakowie. Działania BWSounds rozłożone są na wielu płaszczyznach: tworzenie muzyki eksperymentalnej, elektronicznej, alternatywnej, tworzenie środowisk dźwiękowych na potrzeby projektów multimedialnych oraz internetowych, kolaboracje z innymi artystami np. z Michałem Stambulskim z zespołu Microexpressions, który wystąpi gościnnie razem z BWSounds (live-act) na afterparty festiwalu Cocart.
www.bwsounds.pl

Tags: , , ,

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń