„Pierwszym polskim ekslibrisem jest pochodzący z 1516 roku drzeworyt wykonany dla Macieja Drzewickiego, biskupa i prymasa Polski, tłoczony w wiedeńskiej oficynie Hieronima Wietora. W jego rysunku,na kartuszu zwieńczonym biskupimi insygniami: pastorałem i infułą, przedstawiono cielę – tj. herb rodowy właściciela: Ciołek. Całość umieszczona w obramowaniu architektonicznym. Autor tego znaku nie zapomniał umieścić na nim daty, dzięki czemu możemy precyzyjnie określić czas powstania ekslibrisu.
Przez stulecia ekslibris się rozwijał, rozwijała się fabuła rysunkowa przedstawiona na znakach, wzbogacały się techniki ich wykonania. Każde nowe odkrycie, każdy wynalazek techniczny, wcześniej czy później znajdował zastosowanie w sztuce. To, co miało ułatwić i usprawniać życie, pracę, bytowanie, po dostaniu się w ręce artystów, stawało się narzędziem lub środkiem realizowania dzieł sztuki. I tak techniki graficzne wzbogaciły się o różnorodne techniki metalowe, typografię, fotokopię, coraz bardziej skomplikowane techniki drukarskie, aż nastał wiek XX i wynaleziono techniki cyfrowe. Pojawił się komputer z swoimi nieorganicznym wręcz możliwościami.
Kiedy podjęto pierwsze próby wykorzystania komputera do realizacji dzieł sztuki? Wydaje się, że od kiedy komputer wszedł do użytku. A w Polsce? Bez wątpienia od momentu, kiedy urządzenie to pojawił się w naszym kraju, a więc, być może, od lat 70. ub. wieku, a może jeszcze wcześniej. Czy uda się to ustalić? – trudno przewidzieć.”
Andrzej Znamirowski
Kurator
Marek Głowacki
Koordynacja
Anna Kompanowska
Projekt graficzny i skład katalogu
Marek Głowacki
Redakcja
Anna Kompanowska
Tłumaczenie
Damian Jasiński
Korekta
Ian Corkill
Katarzyna Radomska
ISBN: 978-83-62881-76-5