Choć CSW jest już otwarte, wciąż nie możemy zaprosić zwiedzających na oprowadzanie z przewodnikiem. Dlatego proponujemy następujące rozwiązanie: zwiedzanie wystaw w czwartek za złotówkę, a po powrocie do domu udział w oprowadzaniu online!
Po ekspozycjach festiwalu Plaster oprowadza kurator, Krzysztof Białowicz.
11. odsłona Międzynarodowego Festiwalu Grafiki Projektowej Plaster koncentruje się wokół twórczości plakatowej i nawiązuje tym samym do pierwszej edycji wydarzenia, kiedy jego pełna nazwa brzmiała: Międzynarodowy Festiwal Plakatu i Typografii. Na skutek nieustannie poszerzającej się formuły projektowania graficznego, będącego głównym punktem odniesienia dla wydarzeń Plastra, w 2018 roku nazwa zmieniła się na obecnie obowiązującą. Formułą niezmienną przez wszystkie 11 lat trwania festiwalu było konfrontowanie polskiego dizajnu graficznego z aktualnymi trendami tej dziedziny sztuki w Europie i na świecie. W tym roku możemy przeanalizować to w odniesieniu do sztuki francuskiej.
Na festiwal składają się dwie wystawy indywidualne, jedna wystawa przeglądowa i jedna wystawa tematyczna. W CSW będzie można zobaczyć prace dwóch ikon francuskiego plakatu – Alaina Le Querneca i Michela Bouveta. Obszerne monograficzne ekspozycje na parterze toruńskiego Centrum ukażą te bardzo dynamiczne i kontrastujące ze sobą postawy graficzne. Alain Le Quernec prezentuje kompozycje z dominującą rolą fotografii, przetworzonej na różne sposoby. Tematyka jego plakatów oscyluje wokół wydarzeń kulturalnych, ale też postaw społecznych, obyczajowości i zagadnień politycznych. Le Quernec programowo nie wykonuje reklam, angażując się w całkowicie niezależne komentowanie aktualnych wydarzeń na świecie. Michel Bouvet to przede wszystkim rysownik – jego prace skupiają się na żywej, nierzadko opatrzonej odręcznie wykonaną typografią ilustracji i interpretują wybitne dzieła teatralne, operowe, współczesną kinematografię, postawy twórcze. Feerie kolorów, wyraziste kontury, dowcip i anegdota współgrają z silnym, intuicyjnie dobranym krojem pisma.
Ważnym akcentem na każdej edycji festiwalu jest promocja młodych twórców zajmujących się projektowaniem graficznym. Wystawa F1, która jest prezentowana na tarasie CSW, odnosi swoją nazwę do wyścigów samochodowych, dynamiki, nowoczesności, ale też nawiązuje do pierwszej litery kraju, z którego pochodzą projektanci. Plakaty są autorstwa studentów kilku francuskich szkół artystycznych m.in. paryskiej EPSAA, L’école de Design Nantes Atlantique, École supérieure d’art des Pyrénées. Prace, poruszające takie tematy jak „Fake news”, „Granice” czy „Paryż w muzyce”, powstawały na regularnych zajęciach, ale także na warsztatach prowadzonych przez wybitnych profesjonalistów.
Polskim akcentem, wpisującym się w kontekst francuski, jest przygotowany specjalnie na 11. edycję festiwalu „Plaster” projekt plenerowy Trzej muszkieterowie. Jego autorzy – Łukasz Kliś, Sebastian Kubica i Tomasz Tobolewski – stworzyli zestaw 40 wielkoformatowych plakatów poświęconych kinu francuskiemu. Takie kultowe tytuły, jak Windą na szafot, Emmanuelle czy Fantomas zyskały nowe oblicze, poddając się interpretacji twórców i stając się też odpowiedzią na pytanie, czy oba prezentowane na festiwalu kraje w jakikolwiek sposób odnoszą się do siebie w obszarze ekspresji twórczej. Wszakże od wielu już lat stosunki polsko-francuskie na polu grafiki projektowej są bardzo ścisłe i emanują wzajemnie inspirującą się energią.
Legenda Ochi, reż. Isaiah Saxon, przygodowy, USA, 2025, dubbing, 96 '
W odległej wiosce na wyspie Karpatia mieszka młoda, skryta dziewczyna o imieniu Yuri. W jej okolicy panuje przekonanie, że w leżących nieopodal lasach kryją się niebezpieczne mityczne stworzenia znane jako Ochi. W obawie przed nimi, mieszkańców przestrzega się przed wychodzeniem z domu po zmroku. Kiedy jednak pewnego dnia dziewczyna znajduje oderwane od swojej rodziny i zagubione małe Ochi, bez zastanowienia postanawia mu pomóc. Między tą dwójką nawiązuje się nieprawdopodobna więź i wspólnie wyruszają w pełną przygód i niebezpieczeństw podróż do serca lasu, aby sprowadzić małą istotę do jej prawdziwego domu.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=I35ni1tUuyM
Ostatnia podróż, reż. Filip Hammar, Fredrik Wikingsson, dokumentalny, Szwecja, 2024, napisy, 90 '
Filip razem z przyjacielem i współreżyserem filmu Fredrikiem chcą ponownie rozpalić ogień życia w ukochanym ojcu. Realizują pomysł i zabierają go nadmorskiego miasteczka we Francji, w którym spędzali przez lata wakacje. Lars przez lata pracował w liceum jako nauczyciel francuskiego. W 2008 roku przeszedł na emeryturę. Od pewnego czasu coraz gorzej się czuł, prawie nie ruszał się ze swojego ulubionego fotela. Tiina, matka Filipa uważa, iż stracił swoją iskrę życia.
Filip chwyta się złudnego przekonania, że może w jakiś sposób przywrócić Larsowi dawne zdrowie i stan umysłu, jeśli sprowadzi go z powrotem do ukochanej Francji. Pakuje ojca do Renault 4, niegdyś ich rodzinnego samochodu i z Wikingssonem, który staje się głosem rozsądku, na tylnym siedzeniu wyruszają do Beaulieu-sur-Mer.
Podróż nie przebiega zgodnie z oczekiwaniami, a Renault, którego maksymalna prędkość wynosi 64 km/h, jest najczęściej wyprzedzanym samochodem na trasie. Jednym z uroczych momentów filmu jest to, że Filip pamięta o wiele więcej z rodzinnych wakacyjnych niż Lars. Nawet jeśli Lars już nigdy nie będzie energicznym ojcem, jakiego idealizuje Filip, to wciąż postrzegamy go jako mądrego człowieka z ogromnym poczuciem humoru, zakochanego we Francji.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=6WUu7EYUQoI
Ostatnia podróż, reż. Filip Hammar, Fredrik Wikingsson, dokumentalny, Szwecja, 2024, napisy, 90 '
Filip razem z przyjacielem i współreżyserem filmu Fredrikiem chcą ponownie rozpalić ogień życia w ukochanym ojcu. Realizują pomysł i zabierają go nadmorskiego miasteczka we Francji, w którym spędzali przez lata wakacje. Lars przez lata pracował w liceum jako nauczyciel francuskiego. W 2008 roku przeszedł na emeryturę. Od pewnego czasu coraz gorzej się czuł, prawie nie ruszał się ze swojego ulubionego fotela. Tiina, matka Filipa uważa, iż stracił swoją iskrę życia.
Filip chwyta się złudnego przekonania, że może w jakiś sposób przywrócić Larsowi dawne zdrowie i stan umysłu, jeśli sprowadzi go z powrotem do ukochanej Francji. Pakuje ojca do Renault 4, niegdyś ich rodzinnego samochodu i z Wikingssonem, który staje się głosem rozsądku, na tylnym siedzeniu wyruszają do Beaulieu-sur-Mer.
Podróż nie przebiega zgodnie z oczekiwaniami, a Renault, którego maksymalna prędkość wynosi 64 km/h, jest najczęściej wyprzedzanym samochodem na trasie. Jednym z uroczych momentów filmu jest to, że Filip pamięta o wiele więcej z rodzinnych wakacyjnych niż Lars. Nawet jeśli Lars już nigdy nie będzie energicznym ojcem, jakiego idealizuje Filip, to wciąż postrzegamy go jako mądrego człowieka z ogromnym poczuciem humoru, zakochanego we Francji.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=6WUu7EYUQoI
Program przeglądu:
DEER
Film opowiada historię młodego mężczyzny, który pragnie zdobyć uznanie grupy starszych myśliwych. Aby im zaimponować, dołącza do nich na wyprawę, a zastrzelenie jelenia staje się punktem zwrotnym, prowadzącym do utraty jego wrażliwości. Film jest przenośnią o konieczności rezygnacji z własnych przekonań i upodobań w celu zaakceptowania przez grupę. Młodzieniec zmaga się z konsekwencjami swoich działań i wyrusza w podróż, by odzyskać swoją prawdziwą tożsamość. „Deer” bada wpływ grupy rówieśniczej oraz poszukiwanie autentyczności.
DAMA I OGRODNIK
Film ukazuje absurdalność podziałów klasowych. Historia skupia się na kobiecie z wyższej klasy społecznej i ogrodniku, którzy, poprzez zabawny żart, zamieniają się rolami, odkrywając swoją wspólną ludzką naturę. Film porusza temat zatarcia granic między klasami i ukazuje, że prawdziwa równość nie zależy od materialnych oznak. Zakończenie pokazuje, jak empatia i zrozumienie są ważniejsze od iluzji społecznych hierarchii.
LA VIDA
Film ukazujący kontrast między siłą a bezradnością. Przedstawia mężczyznę siedzącego w wózku dziecięcym – symbolu jego zależności i zniewieścienia, wynikającego z nadopiekuńczej miłości matczynej. Jego uwagę przykuwa kobieta tańcząca przed nim flamenco – pełna pasji, siły i niezależności. Jej taniec wzbudza w nim zachwyt i fascynację, stając się symbolem wolności i mocy, których sam nie posiada. Film to portret współczesnej dynamiki płci, ukazujący kobiecą siłę widzianą oczami mężczyzny zagubionego w swojej własnej słabości.
MÍRAME
Eksperymentalny film, w którym najnowocześniejsza technologia splata się z historią miłosną. Kto kryje się za spojrzeniem drona? Czy jesteśmy świadkami zdolności maszyny do odczuwania emocji – od zauroczenia, przez zazdrość i niepewność, po pełnię szczęścia wynikającą z akceptacji – czy tylko ulegamy złudzeniu naszej percepcji, skłonnej do nadawania intencji tam, gdzie ich nie ma?
Czy nasz umysł potrafi zaakceptować tę sugestię bez podważania jej realności? A może to prostsze – dron to tylko narzędzie, sterowane przez człowieka, przedmiot w tej historii, a nie jej podmiot? Film balansuje na granicy technologii i uczuć, zadając pytania o naturę miłości i percepcji w świecie, w którym maszyna zdaje się zyskiwać duszę.
DIRIGENTE
Mroczny dramat psychologiczny o obsesyjnej miłości, kontroli i destrukcji. Głównym bohaterem jest zaborczy dyrygent na wózku inwalidzkim, którego potrzeba dominacji objawia się zarówno w muzyce, jak i w relacji z partnerką. Jego fizyczna niepełnosprawność symbolizuje emocjonalne i umysłowe ograniczenia, prowadząc do toksycznego związku. Stłamszona kobieta zaczyna szukać wolności i uczucia w ramionach innego mężczyzny. Gdy zdrada wychodzi na jaw, dyrygent w akcie zazdrości zabija rywala, a ostatecznie także ukochaną, nie mogąc znieść utraty kontroli, którą cenił ponad wszystko. “Dirigente” to opowieść o granicach miłości, destrukcyjnej sile obsesji i tragicznych konsekwencjach pragnienia absolutnego posiadania drugiego człowieka.
DEATH
Niezależna, zamożna kobieta sukcesu żyjąca samotnie w świecie luksusu. Jej dom, choć pełen elegancji, pozbawiony jest domowego ciepła i rodziny. Z dystansu spogląda z dumą na świat odizolowana od piękna natury bezbarwną, niedostrzegalną potrójną szybą. Pewnego dnia pod jej oknem pojawia się Śmierć. Nie przyszła, by ją zabrać. Przyszła, by dać o sobie znać. W absurdalnej, pełnej czarnego humoru scenie, pewna siebie kobieta nieumiejętnie odczytuje intencje Śmierci, bagatelizując jej przekaz i lekceważac jej bliskość. Udawany płacz Śmierci stopniowo przeradza się w autentyczne łzy bezradności wobec obojętności kobiety na własny, nieunikniony los pozostawiając widza z ciszą, pustką i rodzącą się refleksją.
Piotr Smoleński – polski twórca filmowy z ponad 25-letnim doświadczeniem, specjalizujący się w produkcji teledysków uznawany za legendę polskiego teledysku. Współpracuje z czołowymi polskimi i międzynarodowymi artystami, a jego prace osiągnęły łącznie ponad miliard wyświetleń w sieci. Laureat 28 nagród na festiwalach filmowych, w tym prestiżowej nagrody „YACH FILM” za teledysk "Kamień z napisem LOVE" zespołu ENEJ. Jego charakterystyczny styl, pełen symboliki i wizualnej głębi, w połączeniu z wyjątkową wrażliwością muzyczną, zdobył uznanie wśród branży muzycznej, co zaowocowało realizacją ponad 750 teledysków, w tym kultowego „My Słowianie” Donatana oraz wielu innych przełomowych produkcji dla takich wytwórni jak - Universal Music Polska, Sony czy Warner Music.
Piotr w roli autora zdjęć zrealizował również trzy pełnometrażowe filmy dokumentalne - Marek Biliński „Życie jest muzyką”, Stanisław Syrewicz „Odmieniany przez los”, Tomasz Tłuczkiewicz „Easy Rider” i aktualnie tworzy nowy film o Lechu Janerce.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=Yn-VKPnG1AI
Legenda Ochi, reż. Isaiah Saxon, przygodowy, USA, 2025, dubbing, 96 '
W odległej wiosce na wyspie Karpatia mieszka młoda, skryta dziewczyna o imieniu Yuri. W jej okolicy panuje przekonanie, że w leżących nieopodal lasach kryją się niebezpieczne mityczne stworzenia znane jako Ochi. W obawie przed nimi, mieszkańców przestrzega się przed wychodzeniem z domu po zmroku. Kiedy jednak pewnego dnia dziewczyna znajduje oderwane od swojej rodziny i zagubione małe Ochi, bez zastanowienia postanawia mu pomóc. Między tą dwójką nawiązuje się nieprawdopodobna więź i wspólnie wyruszają w pełną przygód i niebezpieczeństw podróż do serca lasu, aby sprowadzić małą istotę do jej prawdziwego domu.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=I35ni1tUuyM