Choć CSW jest już otwarte, wciąż nie możemy zaprosić zwiedzających na oprowadzanie z przewodnikiem. Dlatego proponujemy następujące rozwiązanie: zwiedzanie wystaw w czwartek za złotówkę, a po powrocie do domu udział w oprowadzaniu online!
Po ekspozycjach festiwalu Plaster oprowadza kurator, Krzysztof Białowicz.
11. odsłona Międzynarodowego Festiwalu Grafiki Projektowej Plaster koncentruje się wokół twórczości plakatowej i nawiązuje tym samym do pierwszej edycji wydarzenia, kiedy jego pełna nazwa brzmiała: Międzynarodowy Festiwal Plakatu i Typografii. Na skutek nieustannie poszerzającej się formuły projektowania graficznego, będącego głównym punktem odniesienia dla wydarzeń Plastra, w 2018 roku nazwa zmieniła się na obecnie obowiązującą. Formułą niezmienną przez wszystkie 11 lat trwania festiwalu było konfrontowanie polskiego dizajnu graficznego z aktualnymi trendami tej dziedziny sztuki w Europie i na świecie. W tym roku możemy przeanalizować to w odniesieniu do sztuki francuskiej.
Na festiwal składają się dwie wystawy indywidualne, jedna wystawa przeglądowa i jedna wystawa tematyczna. W CSW będzie można zobaczyć prace dwóch ikon francuskiego plakatu – Alaina Le Querneca i Michela Bouveta. Obszerne monograficzne ekspozycje na parterze toruńskiego Centrum ukażą te bardzo dynamiczne i kontrastujące ze sobą postawy graficzne. Alain Le Quernec prezentuje kompozycje z dominującą rolą fotografii, przetworzonej na różne sposoby. Tematyka jego plakatów oscyluje wokół wydarzeń kulturalnych, ale też postaw społecznych, obyczajowości i zagadnień politycznych. Le Quernec programowo nie wykonuje reklam, angażując się w całkowicie niezależne komentowanie aktualnych wydarzeń na świecie. Michel Bouvet to przede wszystkim rysownik – jego prace skupiają się na żywej, nierzadko opatrzonej odręcznie wykonaną typografią ilustracji i interpretują wybitne dzieła teatralne, operowe, współczesną kinematografię, postawy twórcze. Feerie kolorów, wyraziste kontury, dowcip i anegdota współgrają z silnym, intuicyjnie dobranym krojem pisma.
Ważnym akcentem na każdej edycji festiwalu jest promocja młodych twórców zajmujących się projektowaniem graficznym. Wystawa F1, która jest prezentowana na tarasie CSW, odnosi swoją nazwę do wyścigów samochodowych, dynamiki, nowoczesności, ale też nawiązuje do pierwszej litery kraju, z którego pochodzą projektanci. Plakaty są autorstwa studentów kilku francuskich szkół artystycznych m.in. paryskiej EPSAA, L’école de Design Nantes Atlantique, École supérieure d’art des Pyrénées. Prace, poruszające takie tematy jak „Fake news”, „Granice” czy „Paryż w muzyce”, powstawały na regularnych zajęciach, ale także na warsztatach prowadzonych przez wybitnych profesjonalistów.
Polskim akcentem, wpisującym się w kontekst francuski, jest przygotowany specjalnie na 11. edycję festiwalu „Plaster” projekt plenerowy Trzej muszkieterowie. Jego autorzy – Łukasz Kliś, Sebastian Kubica i Tomasz Tobolewski – stworzyli zestaw 40 wielkoformatowych plakatów poświęconych kinu francuskiemu. Takie kultowe tytuły, jak Windą na szafot, Emmanuelle czy Fantomas zyskały nowe oblicze, poddając się interpretacji twórców i stając się też odpowiedzią na pytanie, czy oba prezentowane na festiwalu kraje w jakikolwiek sposób odnoszą się do siebie w obszarze ekspresji twórczej. Wszakże od wielu już lat stosunki polsko-francuskie na polu grafiki projektowej są bardzo ścisłe i emanują wzajemnie inspirującą się energią.
Siła kobiet w dziedzinie fotografii jest ogromna i stale rośnie, w miarę jak coraz więcej kobiet wchodzi na rynek i wnosi znaczący wkład w ten zawód. Historycznie rzecz biorąc, kobiety odegrały kluczową rolę w kształtowaniu gatunku, często wnosząc do swojej twórczości wyjątkowe perspektywy i spostrzeżenia. Polegało to i nadal polega na ich zdolności do wzmacniania różnorodnych głosów, kwestionowania dominujących narracji oraz kultywowania empatii i zrozumienia poprzez wizualne opowiadanie historii. Koncentrując perspektywy i doświadczenia kobiety przyczyniają się do bardziej włączającej i sprawiedliwej reprezentacji świata, gdyż poprzez swoją pracę kwestionują stereotypy i błędne przekonania na temat ról płciowych, zarówno za i przed aparatem.
Fotografki często traktują budowanie społeczności i współpracę jako priorytet, tworząc sieci wsparcia i solidarności w branży. Poprzez inicjatywy takie jak programy mentorskie, kolektywy i wystawy wzmacniają poczucie przynależności i wzmocnienia wśród fotografek.
WSTĘP WOLNY!
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Filmowy portret niemieckiego artysty Anselma Kiefera jest jak jego wielkoformatowe rzeźby – choć monumentalny, nie porzuca ludzkiej perspektywy. Po pamiętnej "Pinie" Wim Wenders proponuje kolejne immersyjne doświadczenie filmowe, dzięki któremu możemy wkroczyć do świata twórcy i jego dzieł. Fabularyzowane sceny, materiały archiwalne i imponujące ujęcia z gigantycznej pracowni pod Paryżem składają się na zniuansowany obraz człowieka walczącego z powojenną zbiorową amnezją. Urodzony w 1945 roku Kiefer, uczeń Josepha Beuysa, upomina się w swoich pracach o pamięć trudnej przeszłości Niemiec, podobnie jak Heinrich Böll w literaturze. Wenders wędruje z kamerą po ogromnym terenie we francuskim Barjac – studiu artystycznym, a zarazem ulegającej entropii wystawie. Konstrukcja i rozpad, mit i konkret, świadectwo i zanik – te ambiwalentne fascynacje widać w tworzonych przez Kiefera obiektach: kilkupiętrowych betonowych wieżach czy podziemnych tunelach. Jednocześnie reżyser pozwala sobie na czuły filmowy gest – spotkanie małego Anselma (w tej roli kuzyn Wendersa) z uznanym artystą.
Bilety: KLIKNIJ TUTAJ
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
https://www.youtube.com/watch?v=HAn8fgJxaP8
Civil War, reż. Alex Garland, dramat, USA, Wielka Brytania, 2024, napisy, 109'
Napędzane adrenaliną i trzymające w napięciu kino akcji osadzone w niedalekiej przyszłości, kiedy podzielona Ameryka zmierza ku dziejowej katastrofie.
Stany Zjednoczone balansują na krawędzi upadku. Skorumpowany prezydent wzywa obywateli do walki przeciwko „sojuszowi z Florydy i zachodnim siłom Teksasu i Kalifornii”. Fotografka wojenna Lee (Kirsten Dunst) wraz z grupą dziennikarzy próbuje dostać się do Waszyngtonu, będącego epicentrum dramatycznych wydarzeń, by przeprowadzić ostatni wywiad z prezydentem. W tej misji towarzyszy im ambitna, lecz niedoświadczona dziennikarka Jessie (Cailee Spaeny). Lee, mimo początkowej niechęci, zostaje jej mentorką.
Garland stworzył nowy rodzaj amerykańskiego filmu wojennego: to nie jest tylko przerażająca wizja jutra, to również szczery do bólu obraz prawdziwej wojny.
W obsadzie filmu oprócz Kirsten Dunst („Psie pazury”, „Na pokuszenie”) znaleźli się Cailee Spaeny („Priscilla”), Wagner Moura („Narcos”), Stephen McKinley Henderson („Diuna”) oraz Jesse Plemons („Czas krwawego księżyca”).
Bilety: KLIKNIJ TUTAJ
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
https://www.youtube.com/watch?v=mTC7X6--7Gw
Civil War, reż. Alex Garland, dramat, USA, Wielka Brytania, 2024, napisy, 109'
Napędzane adrenaliną i trzymające w napięciu kino akcji osadzone w niedalekiej przyszłości, kiedy podzielona Ameryka zmierza ku dziejowej katastrofie.
Stany Zjednoczone balansują na krawędzi upadku. Skorumpowany prezydent wzywa obywateli do walki przeciwko „sojuszowi z Florydy i zachodnim siłom Teksasu i Kalifornii”. Fotografka wojenna Lee (Kirsten Dunst) wraz z grupą dziennikarzy próbuje dostać się do Waszyngtonu, będącego epicentrum dramatycznych wydarzeń, by przeprowadzić ostatni wywiad z prezydentem. W tej misji towarzyszy im ambitna, lecz niedoświadczona dziennikarka Jessie (Cailee Spaeny). Lee, mimo początkowej niechęci, zostaje jej mentorką.
Garland stworzył nowy rodzaj amerykańskiego filmu wojennego: to nie jest tylko przerażająca wizja jutra, to również szczery do bólu obraz prawdziwej wojny.
W obsadzie filmu oprócz Kirsten Dunst („Psie pazury”, „Na pokuszenie”) znaleźli się Cailee Spaeny („Priscilla”), Wagner Moura („Narcos”), Stephen McKinley Henderson („Diuna”) oraz Jesse Plemons („Czas krwawego księżyca”).
Bilety: KLIKNIJ TUTAJ
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
https://www.youtube.com/watch?v=mTC7X6--7Gw
The Chosen IV: Wybrani (odc. 5-6), reż. Dallas Jenkins, religijny, USA, 2023, napisy, 135'
Okrzyknięty przez entuzjastów „serialem wszech czasów” kultowy „The Chosen” w nadzwyczajnej odsłonie na wielkim ekranie! Przygotowany specjalnie dla kin premierowy ponad dwugodzinny pierwszy set czwartego sezonu zapowiada najbardziej kulminacyjne wydarzenia Ewangelii. „Boję się tego, co ma nadejść... Historia zbliża się do końca” – przejmująco brzmią słowa Chrystusa... Śmierć Jana Chrzciciela rozpoczyna ciąg najbardziej dramatycznych wydarzeń. Jezus jest coraz bliżej pełnego zrealizowania swej ziemskiej misji. Proroctwa się wypełniają. Wybrani są zdezorientowani. Judasz, obracając w ręku srebrniki, walczy z pożądliwą pokusą. Marię Magdalenę przeszywa niespotykany lęk, gdy spogląda na kamienny grób. Boży Syn ukradkiem płacze. Śmierć, nieszczęście, katastrofa wiszą w powietrzu... Finał zbliża się wielkimi krokami.
Bilety: KLIKNIJ TUTAJ
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
https://www.youtube.com/watch?v=-QjuYmlbqDg