MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

Zdjęcie z warsztatów

Warsztaty edukacyjne (przedszkola i szkoła podstawowa) – rok szkolny...

kadr z filmu Lost River

Lost River; 27 października, g. 20.30

Zdjęcie z warsztatów

Opublikowano: 2 września 2015 Views: 1637 Bez kategorii

Warsztaty edukacyjne (gimnazjum i liceum) – rok szkolny 2015/2016

Wszystkich nauczycieli, pedagogów i rodziców zapraszamy do przestudiowania naszej nowej oferty edukacyjnej na rok szkolny 2015/2016!

Warsztaty edukacyjne pod hasłem EDUAKCJE to oparte na kreatywnej formule zajęcia dostosowane do potrzeb i możliwości różnych grup wiekowych, od przedszkolaka do maturzysty. Tematyka warsztatów nawiązuje do aktualnie prezentowanych w CSW wystaw, a także do tworzonej przez Centrum kolekcji sztuki, ale inspirowana jest także różnymi ciekawymi zjawiskami z zakresu współczesnej kultury wizualnej.

Podczas swobodnej, opartej na twórczym eksperymentowaniu zabawie z różnymi technikami artystycznymi, uczestnicy naszych warsztatów poznają różne nurty w zakresie sztuki współczesnej, która wcale nie musi być niezrozumiała.

/GIMNAZJUM / LICEUM

Moje miasto
Warsztaty poświęcone przestrzeni miejskiej i  architekturze, a także temu, co pomiędzy budynkami  –  czyli zieleni, designowi i grafice. Dowiemy się, co oznacza słowo REWITALIZACJA. Przeprowadzimy prawdziwy remont, dokonując metamorfozy miejskich mebli. Wreszcie –  stworzymy własne projekty, które umieścimy w przestrzeni miasta . Stworzą one nowe  – nasze – miejsce spotkań i relaksu.

Fotografia – rysowanie światłem
Nasze warsztaty fotograficzne to seria eksperymentalnych działań nawiązujących do historii fotografii klasycznej oraz współczesnej fotografii cyfrowej. Spróbujemy samodzielnie skonstruować prosty model aparatu fotograficznego – camera obscura, poznamy zasady poprawnego kadrowania oraz różne techniki fotograficzne. Pracować będziemy min. w technice długiego czasu naświetlania, wielokrotnej ekspozycji, multiplikacji, itp. Przebieg zajęć możemy dostosować do tematów wynikających z programu nauczania, oraz indywidualnych potrzeb grupy.

Słowo na warsztacie
Przyglądając się wybranym pracom prezentowanym w CSW,  można zauważyć, jak często wykorzystują one zarówno motyw pisma (typografię), jak i wątki literackie. Wystarczy wymienić choćby „obrazowe poematy” Heinza Cibulki, prezentowane na wystawie W rytmie światła i mroku (2013),  „Widmową bibliotekę” Agnieszki Kurant, prezentowaną na wystawie Widmowy Kapitał (2012,) Lecha Majewskiego „Krew Poety”  (Telemach, 2013), czy „Scena-fresk” Michal Rovner, pokazywana  na wystawie Arena (2014).

Czasem – jak w przypadku Cibulki – poezja towarzyszy fotograficznym kolażom. Agnieszka Kurant z kolei tworzy bibliotekę z książek, które nie zostały faktycznie napisane, a mimo to zawładnęły jej wyobraźnią. Rovner natomiast pokazuje głębokie i symboliczne związki pisma oraz sposobu obrazownia historii ludzkości. Wszystkie te przykłady wskazują na to,  jak silnie literatura eksploatowana jest w sztukach plastycznych.

Zainspirowani tymi przykładami związków pomiędzy słowem a obrazem, proponujemy cykl zajęć  „ Słowo na warsztacie”obejmujący działania plastyczno-literackie, podczas których będziemy odnosić się do przykładów prac plastycznych, które w centrum stawiają słowo oraz utworów literackich , których główny temat stanowi obraz. W ramach spotkań proponujemy m.in. wyprawy po mapie muzeów Europy śladami podróży Zbigniewa Herberta, tworzenie opowiadań inspirowanych utrwalonymi na obrazach historiach, budowanie storybordów do wybranych przykładów z historii malarstwa,  wyklejanie kolaży inspirowanych karteczkami Wisławy Szymborskiej, ćwiczenia z poezji konkretnej wzorowane na performasach Ewy Partum i wiele innych artystyczno-literackich przygód!

Filozofia sztuki
Zajęcia „Filozofia sztuki” pomyślane są jako propozycja dla licealistów. Ich celem jest pomoc w nabyciu kompetencji świadomego odbiorcy kultury. Punktem wyjścia zajęć są wybrane teksty krytyczne o sztuce: recenzje, omówienia, fragmenty biografii artystów oraz teksty filozoficzne. Na ich podstawie będziemy próbowali zrozumieć jak myśl filozoficzna używana jest jako narzędzie interpretacji zjawisk artystycznych oraz zobaczyć,  jak wielu przemianom w samej sztuce towarzyszyła inspiracja płynąca z prac teoretycznych filozofów.

Każde z 1,5 godzinnych zajęć pomyślane jest jako całość składająca się z trzech części – pracy z tekstem, wykładu oraz dyskusji. W trakcie zajęć proponuję przyjrzeć się  nurtom najnowszym: psychoanalizie, hermeneutyce filozofii fotografii, postmodernizmowi, nowym mediom, nurtowi ekologicznemu, feminizmowi. Do uczestnictwa w zajęciach nie jest koniczna znajomość podstaw filozofii.

Plan zajęć:
1. Wprowadzenie i człowiek estetyczny
2. Psychoanaliza
3. Hermeneutyka
4. Filozofia fotografii
5. Postmodernizmem
6. Nowe Media
7. Ekoestetyka
8. Feminizm

Można również korzystać z archiwalnej oferty warsztatowej.

 

POBIERZ OFERTĘ EDUKACYJNĄ (pdf, 267.6 KiB)

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń