Instalacje, umiejscowione na zewnątrz budynku CSW w Toruniu oraz wewnątrz przestrzeni ekspozycyjnej, balansują na granicy między osobistym wyznaniem a wypowiedzią publiczną. Dźwiękowa interwencja w przestrzeń przywołuje nie tylko nową, melancholijną poetykę miejsca. Swoiste requiem dla minionych bohaterów odsyła nas w przeszłość, a historyczne odniesienia służą wywołaniu ducha minionego czasu. Każda przestrzeń publiczna nosi piętno historii, jest nią naznaczona – Philipsz, poprzez subtelną, niejednoznaczną grę z odbiorcą, ukazuje nowe konteksty miejsc, które na co dzień pozostają niezauważone. Widma przekraczają granicę pomiędzy materią, a tym, co ulotne, między aktywnością i pasywnością, ale również pomiędzy prywatnym i publicznym.„Jestem zainteresowana przestrzennymi właściwościami dźwięku i sposobami, w jakie dźwięki określają architekturę. Niezwykle istotny jest dla mnie również emocjonalny i psychologiczny wpływ piosenek na odbiorców, a także ich zdolność do wywołania wspomnień, wznoszenia samoświadomości na wyższy poziom i odczuwania otoczenia.”
Susan Philipsz
Long gone
Syd Barrett
Odeszłam już tak dawno już
tak dawno już. Im wspanialsi się zdają
tym większa jej dłoń, aż traci to sens
Dlatego odeszłam już stąd.
Róża
Anonim
Wstawaj i walcz i walcz
musimy rozstrzygnąć ten spór
Wstawaj i walcz i walcz
musimy toczyć tę walkę
O Karolu Liebknecht musimy rozstrzygnąć ten spór
O Różo Luksemburg!
To będzie nasza przysięga
Nie obawiamy się, nie my
Chociaż stajemy do bitwy
Nie obawiamy się, nie my
Bo racja po naszej jest stronie
O Karolu Liebknecht musimy rozstrzygnąć ten spór
O Różo Luksemburg!
To będzie nasza przysięga
Susan Philipsz urodziła się w 1965 roku w Glasgow, w Szkocji; obecnie mieszka i pracuje w Berlinie. Jej prace prezentowano na wielu wystawach międzynarodowych, m.in. na Manifesta 3, w Ljubljanie, w 2000 r.; w Irish Museum of Modern Art, Dublin, Irlandia (2001); w Muzeum Sztuki Współczesnej, Lyon, Francja (2002); w Kunstverein Arnsberg, Niemcy (2004); w Hamburger Bahnhof, Berlin, Niemcy (2004); w Westfalischer Kunstverein, Munster, Niemcy (2004); oraz w Ikon Gallery, Birmingham, Anglia (2004).
Współpraca:
Centro Galego de Arte Contemporánea, Santiago de Compostela, Galicia, Spain