Franz Kafka I (Czarne góry)
-
Autor
Piotr Dumała
-
Tytuł
Franz Kafka I (Czarne góry)
-
Technika
płyta gipsowa, technika własna, 57,5 x 19,5 x 2,5 cm
-
Data
1991
Piotr Dumała, znakomity polski twórca animacji, znany jest z charakterystycznej techniki swoich prac – animacji na płytach gipsowych. Technika ta pozwala mu uzyskać niezwykłe efekty wizualne – bogatą fakturę i łagodne przejścia.
Praca na gipsie Franz Kafka I (Czarne góry) to niezwykle mroczne przedstawienie. Czarne wierzchołki, wyłaniają się z czarnej wody, a nad nimi góruje czarne niebo… Drobne przetarcia w gipsie, sieć precyzyjnie wyżłobionych linii, dających efekty odbijającego się światła w tej ciemnej i ponurej nocy, budują ten zdumiewający krajobraz. Z tej kompozycji bije wzniosłość i groza, ale też tak charakterystyczna dla egzystencjalistów samotność – nie ma tu człowieka. Może i dostrzeżemy jego niewielką ingerencję, widząc most po prawej stronie pola obrazowego, ale i tak to natura jest tu królową i jej siłę i mrok najbardziej wyczuwamy.
Szesnastominutowa animacja Franz Kafka, której częścią było poniższe dzieło, przestawiała kilka lat z życia pisarza i powstawała w latach 1989–1991. Reżyser otrzymał za nią m.in. Brązowego Smoka i Don Kichota na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie, Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych w Zagrzebiu, czy pierwszą nagrodę dla najlepszego filmu animowanego i tytuł Najlepszego Filmu Animowanego Europy 1991–1992 na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Madrycie.
Piotr Dumała, an outstanding Polish animator, is famous for his technique – he makes animations on plaster boards. The visual effects he is able to obtain in this way are remarkable and include rich texture and soft transitions.
Franz Kafka I (Black Mountains) on plaster is as gloomy as it gets. Black summits emerge from black water, and the sky above them is dark… Small scratches in the plaster base, a network of precisely carved lines that create the impression of reflected light in a dark and grave night give shape to this astounding landscape. This piece contains both sublimity and apprehension. And solitude, too – so typical of Existentialists – as there are no humans here. We may discover a tiny man-made structure, a bridge on the right side of the picture, but nature reigns supreme here, overwhelming us with its power and darkness.
The sixteen-minute-long animation titled Franz Kafka, from which this work originates, portrayed several years of the writer’s life and was created between 1989 and 1991. The work won the Bronze Dragon and Don Quixote Awards at the International Kraków Film Festival, the Grand Prix at the World Festival of Animated Film in Zagreb, the first award for the best animation as well as the title of the Best European Animated Film in 1991–1992 at the Madrid International Film Festival.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu pn. „Narodowa kolekcja sztuki współczesnej”.
Nazwa zadania: „Zakup dzieł sztuki do kolekcji CSW Znaki Czasu”