MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

Franz Kafka I (Czarne góry)

The End of Romanticism

Archiwum Andrzeja Jerzego Lecha

Zobacz na pełnym ekranie

  • Autor

    Andrzej Jerzy Lech

  • Tytuł

    Archiwum Andrzeja Jerzego Lecha

  • Technika

    fotografia

  • Data

    1978–2014

„Obrazy wychodzące spod ręki Andrzeja są dokumentacją podroży w czasie. Podroży, która jednak jest umiejscowiona w jakimś punkcie niewiadomym, bez odniesienia do jej początku i do jej końca. Jest to zapewne moment, w którym taka podróż jest jeszcze możliwa. Jeśli się bowiem uważnie wpatrzeć w tę zasłonę przykrywająca owe fotografie, można by dojrzeć tętniące tam życie.” – tak o fotografii Andrzeja Jerzego Lecha pisał Krzysztof Rytka w 2001 roku. 

Centrum Sztuki Współczesnej zakupiło do kolekcji 115 fotografii z lat 1978–2014, o różnych wymiarach.

 

 

Z cyklu 30 fotografii

  • Z cyklu "30 fotografii", 1980, fotografia bromowa
  • Z cyklu "30 fotografii", 1983, fotografia bromowa
  • Z cyklu "30 fotografii", 1981, fotografia bromowa
  • Z cyklu "30 fotografii", 1987, fotografia bromowa
  • Z cyklu "30 fotografii", 1983, fotografia bromowa
  • Z cyklu "30 fotografii", 1993, fotografia bromowa

 

Z cyklu 60 furtek

  • Z cyklu "60 furtek", 1981, fotografia bromowa
  • Z cyklu "60 furtek", 1981, fotografia bromowa
  • Z cyklu "60 furtek", 1981, fotografia bromowa
  • Z cyklu "60 furtek", 1982, fotografia bromowa
  • Z cyklu "60 furtek", 1981, fotografia bromowa

 

Z cyklu Amsterdam, Warka, Kazanłyk, Jelenia Góra

  • Z cyklu "Amsterdam, Warka, Kazanłyk" (styki), 1985, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Amsterdam, Warka, Kazanłyk" (styki), 1985, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Amsterdam, Warka, Kazanłyk" (styki), 1985, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Amsterdam, Warka, Kazanłyk" (styki), 1985, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Amsterdam, Warka, Kazanłyk" (styki), 1985, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Amsterdam, Warka, Kazanłyk" (styki), 1985, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Amsterdam, Warka, Kazanłyk" (styki), 1985, fotografia bromowa

 

Z cyklu Cmentarz zamknięty

  • Z cyklu "Cmentarz zamknięty", 1978, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Cmentarz zamknięty", 1980, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Cmentarz zamknięty", 1978, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Cmentarz zamknięty", 1979, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Cmentarz zamknięty", 1981, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Cmentarz zamknięty", 1980, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Cmentarz zamknięty", 1978, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Cmentarz zamknięty", 1979, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Cmentarz zamknięty", 1979, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Cmentarz zamknięty", 1978, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Cmentarz zamknięty", 1979, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Cmentarz zamknięty", 1979, fotografia bromowa

 

Z cyklu Cytaty z jednej rzeczywistości – Byczyna

  • Z cyklu "Cytaty z jednej rzeczywistości – Byczyna", 1982, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Cytaty z jednej rzeczywistości – Byczyna", 1982, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Cytaty z jednej rzeczywistości – Byczyna", 1982, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Cytaty z jednej rzeczywistości – Byczyna", 1982, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Cytaty z jednej rzeczywistości – Byczyna", 1982, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Cytaty z jednej rzeczywistości – Byczyna", 1982, fotografia bromowa

 

Z cyklu Cytaty z jednej rzeczywistości. W ogrodzie mojej teściowej – Księginice koło Lubina

  • Z cyklu "Cytaty z jednej rzeczywistości. W ogrodzie mojej teściowej – Księginice koło Lubina", 1981, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Cytaty z jednej rzeczywistości. W ogrodzie mojej teściowej – Księginice koło Lubina", 1980, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Cytaty z jednej rzeczywistości. W ogrodzie mojej teściowej – Księginice koło Lubina", 1983, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Cytaty z jednej rzeczywistości. W ogrodzie mojej teściowej – Księginice koło Lubina", 1980, fotografia bromowa

 

Z cyklu Dziennik podróżny 

  • Z cyklu "Dziennik podróżny", Coney Island, Nowy Jork, 2007, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Dziennik podróżny", Jersey City, 1999, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Dziennik podróżny", Saban, Quintana Roo, Meksyk, 2007, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Dziennik podróżny", Nowy Jork, 2001, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Dziennik podróżny", Asbury Park, New Jersey, 2000, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Dziennik podróżny", Nowy Jork, 2001, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Dziennik podróżny", Newark, New Jersey, 2000, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Dziennik podróżny", Jersey City, New Jersey, 2002, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Dziennik podróżny", Gdańsk, 1997, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Dziennik podróżny", Tamworth, Ontario, 1997, fotografia bromowa
  • DSC03026
  • Z cyklu "Dziennik podróżny", Auschwitz-Birkenau, Oświęcim, 2002, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Dziennik podróżny", Toskania, 2003, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Dziennik podróżny", Czarna, 2002, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Dziennik podróżny", Kopaniec, 2001, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Dziennik podróżny", Warszawa, 2002, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Dziennik podróżny", Nowy Jork, 2000, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Dziennik podróżny", Asbury Park, New Jersey, 2000, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Dziennik podróżny", Asbury Park, New Jersey, 2000, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Dziennik podróżny", Miłosław, 2014, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Dziennik podróżny", Nowy Jork, 2002, fotografia bromowa

 

Z cyklu Fotografia otworkowa

  • Z cyklu "Fotografia otworkowa", Tampa, Floryda, 1996, fotografia otworkowa
  • Z cyklu "Fotografia otworkowa", Gdańsk, 1997, fotografia otworkowa
  • Z cyklu "Fotografia otworkowa", Jelenia Góra, 1987, fotografia otworkowa
  • Z cyklu "Fotografia otworkowa", Gdańsk, 1997, fotografia otworkowa
  • Z cyklu "Fotografia otworkowa", Gdańsk, 1997, fotografia otworkowa
  • Z cyklu "Fotografia otworkowa", Gdańsk, 1997, fotografia otworkowa
  • Z cyklu "Fotografia otworkowa", Jersey City, New Jersey, 1996, fotografia otworkowa
  • Z cyklu "Fotografia otworkowa", Jersey City, New Jersey, 1996, fotografia otworkowa
  • Z cyklu "Fotografia otworkowa", Coney Island, Nowy Jork, 1999, fotografia otworkowa
  • Z cyklu "Fotografia otworkowa", Nowy Jork, 1999, fotografia otworkowa
  • Z cyklu "Fotografia otworkowa", Bay Head, New Jersey, 2000, fotografia otworkowa
  • Z cyklu "Fotografia otworkowa", Bay Head, New Jersey, 1996, fotografia otworkowa
  • Z cyklu "Fotografia otworkowa", Waszyngton D.C., 1996, fotografia otworkowa
  • Z cyklu "Fotografia otworkowa", Waszyngton D.C., 1996, fotografia otworkowa
  • Z cyklu "Fotografia otworkowa", Newark, New Jersey, 2000, fotografia otworkowa

 

Z cyklu Kalendarz szwajcarski. Rok 1912

  • Z cyklu "Kalendarz szwajcarski. Rok 1912", Karkonosze, 1985
  • Z cyklu "Kalendarz szwajcarski. Rok 1912", Hartford, 1989
  • Z cyklu "Kalendarz szwajcarski. Rok 1912", Nowy Jork, 1990
  • Z cyklu "Kalendarz szwajcarski. Rok 1912", Gdańsk, 1997
  • Z cyklu "Kalendarz szwajcarski. Rok 1912", Wuppertal, Niemcy, 1987
  • Z cyklu "Kalendarz szwajcarski. Rok 1912", Tampa, Floryda, 1996
  • Z cyklu "Kalendarz szwajcarski. Rok 1912", Opole, 1984
  • Z cyklu "Kalendarz szwajcarski. Rok 1912"
  • Z cyklu "Kalendarz szwajcarski. Rok 1912"
  • Z cyklu "Kalendarz szwajcarski. Rok 1912", 1987
  • Z cyklu "Kalendarz szwajcarski. Rok 1912", Nowy Jork, 1999
  • Z cyklu "Kalendarz szwajcarski. Rok 1912", Roma, 1986
  • Z cyklu "Kalendarz szwajcarski. Rok 1912", 1987
  • Z cyklu "Kalendarz szwajcarski. Rok 1912"
  • Z cyklu "Kalendarz szwajcarski. Rok 1912", Wuppertal, Niemcy, 1988
  • Z cyklu "Kalendarz szwajcarski. Rok 1912", Książ, 1987
  • Z cyklu "Kalendarz szwajcarski. Rok 1912", Stary Gierałtów, 1984
  • Z cyklu "Kalendarz szwajcarski. Rok 1912", New Jersey, 1997
  • Z cyklu "Kalendarz szwajcarski. Rok 1912", Moscow, Ontario, 1997
  • Z cyklu "Kalendarz szwajcarski. Rok 1912", Wuppertal, Niemcy, 1988
  • Z cyklu "Kalendarz szwajcarski. Rok 1912", Jersey City, New Jersey, 1997
  • Z cyklu "Kalendarz szwajcarski. Rok 1912", Jersey City, New Jersey, 1991
  • Z cyklu "Kalendarz szwajcarski. Rok 1912", Hartford, Connecticut, 1989
  • Z cyklu "Kalendarz szwajcarski. Rok 1912", Książ, 1985
  • Z cyklu "Kalendarz szwajcarski. Rok 1912", Sopot, 1985
  • Z cyklu "Kalendarz szwajcarski. Rok 1912", Wuppertal, Niemcy, 1987
  • Z cyklu "Kalendarz szwajcarski. Rok 1912", Wuppertal, Niemcy, 1988
  • Z cyklu "Kalendarz szwajcarski. Rok 1912", Tamworth, Ontario, 1997

 

Z cyklu Hommage a Mamiya RB67 Pro S

  • Z cyklu "Hommage a Mamiya RB67 Pro S"
  • Z cyklu "Hommage a Mamiya RB67 Pro S"
  • Z cyklu "Hommage a Mamiya RB67 Pro S"

 

Z cyklu Panoramiczny dziennik podróżny

  • Z cyklu "Panoramiczny dziennik podróżny", Most Kinzua, 2009, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Panoramiczny dziennik podróżny", Zacalaca, Quintana Roo, Meksyk, 2007, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Panoramiczny dziennik podróżny", Cold Spring, Nowy Jork, 2007, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Panoramiczny dziennik podróżny", Jersey City, New Jersey, 2005, fotografia bromowa

 

Z cyklu Subiektyw – Kolekcja wrzesińska

  • Z cyklu "Subiektyw - Kolekcja Wrzesińska", 2010, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Subiektyw - Kolekcja Wrzesińska", 2010, fotografia bromowa
  • Z cyklu "Subiektyw - Kolekcja Wrzesińska", 2010, fotografia bromowa

 

Wszystkie zakupione do kolekcji prace Andrzeja Jerzego Lecha zostały pokazane na wystawie Fotogenia, o której tak pisze jej kurator, Andrzej Saj: 

„Fotografie Andrzeja J. Lecha opatrzone zostały tytułem Fotogenia. Co sugeruje to określenie wobec przedstawionego na wystawie zestawu prac? Bo należy dodać, że jest to pojęcie dość pojemne oraz nie do końca jednoznaczne, jak to bywa w interpretacji dzieł sztuki… Odnosi się ono bowiem do tego wymiaru fotograficznego przedstawienia (fotodokumentu), które jednocześnie zawiera w sobie coś więcej, wyraża ową nadmierność nad prostym oddaniem rzeczywistości, odsyła do treści, które bywają zależne także od osoby odbierającej daną fotografię. Fotogenia jest więc tym, co łączy się – rzec można – z aurą artyzmu, tj. indywidualnym, subiektywnym wpływem intencji i odczuć fotografa, które to zostały niejako „wprojektowane” w zarejestrowany kadr. Te zaś – już w procesie odbioru danego zdjęcia – budują ów wyraz fotogenicznego urzeczenia. Zatem fotogenia w swej istocie jest emanacją poezji, tj. takich wartości obrazowych, które wynikają z przeniesienia na obraz fotograficzny właściwości istotnych dla autorskiej świadomości i osobistych odczuć. W innym (teoretycznym) ujęciu, fotogenia oznacza swoisty „nadmiar świetlistości”, rozumiany jako efekt parcia rzeczy i zjawisk do ich ukazywania się. Taka fotografia emanuje swoim światłem, wyłania się ku widzialności, odsłaniając przy tym to, co było zakryte, z początku niewidoczne. Takim celom twórczym najlepiej służy fotografia tradycyjna, z jej niemal „pierwotnym” oprzyrządowaniem: prostymi kamerami, pinholami i chemiczną obróbką negatywów oraz wypracowaną osobistą estetyką. A.J. Lech uprawia właśnie taką fotografię: bardzo subiektywną, o nabudowanej narracyjności, pełną fascynacji jej fotogenicznymi odsłonami. Co wyraźnie podkreśla, często sygnując swoje prace fikcyjnymi podpisami, już w ten prosty sposób stara się przekroczyć dokumentalną treść zdjęć na rzecz ich subiektywnego odbioru, warunkowanego przy tym jeszcze odbiorczymi wyobrażeniami. Tymi podpisami artysta wręcz falsyfikuje wartość dokumentalną zdjęcia, proponując swój odrębny, ponadczasowy, świat – w równym stopniu wyobrażony, jak i osadzony w dzisiejszych realiach.”

 

 

Zapraszamy także do wysłuchania rozmowy Andrzeja Jerzego Lecha z Andrzejem Sajem, która odbyła się 17 grudnia 2021 roku. 

 

 

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu pn. „Narodowa kolekcja sztuki współczesnej”.
Nazwa zadania: „Zakup dzieł sztuki do kolekcji CSW Znaki Czasu”

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń