Zapis stanu wojennego
-
Autor
Michał Kokot
-
Tytuł
Zapis stanu wojennego
-
Technika
Kolaż fotograficzny. Dwie fotografie naklejone na siebie, fotografia czarno-biała w technice bromowo-srebrowej, z nakładaniem na siebie negatywów, 48 x 66 cm (w oprawie 60 x 80 cm)
-
Data
1978–1989
Na pracę składają się dwie fotografie nałożone na siebie, tworzące kolaż. Na górnej widzimy panoramę Torunia, uchwyconą z poziomu rzeki Wisły, z widoczną katedrą świętych Janów. Na nią nałożonych zostało kilka nieproporcjonalnie dużych komarów z połamanymi odnóżami, górujących nad miastem. Dolna fotografia jest zupełnie inna – na zdjęcie alejki przy ceglanych murach nałożona została negatywowo biała postać konia bez ogona, pchana za tylną kończynę przez jednego mężczyznę (transparentnie naniesionego na mury) i ciągnięta z przodu przez drugiego, niemal niewidocznego. Na zwierzęciu jest odręczny napis „POLSKA”. Na dolnej fotografii są też liczne odręczne zapiski – sygnatura, daty, tytuł.
Artysta zatytułował pracę Zapis stanu wojennego, ale nie ma w tym przedstawieniu nic dosłownego. Jest raczej walka (ciągnięcie zwierzęcia) i poczucie zagrożenia (komary), wpisane w pozornie spokojne, miejskie krajobrazy. Polska jest zagrożona, trzeba jej pomóc przetrwać, ocalić ją…
Podczas stanu wojennego artysta nie mógł wykonywać pracy fotoreportera w gazecie – był to czas, gdy założył zakład fotograficzny i podjął pracę w szkole.
Zakup ze środków własnych (2021).