MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

Zapis stanu wojennego

XXX

Toruń, stan wojenny, ul. Kopernika

Zobacz na pełnym ekranie

  • Autor

    Michał Kokot

  • Tytuł

    Toruń, stan wojenny, ul. Kopernika

  • Technika

    kolaż fotograficzny, fotografia czarno-biała w technice bromowo-srebrowej, 42 x 38 cm (w oprawie 61,5 x 72,5 cm)

  • Data

    1982

Kolejny toruński fotokolaż Michała Kokota jest tym razem widokiem ul. Kopernika. Główne zdjęcie zostało wykonane z dosyć niskiej perspektywy – najbliżej widzimy chodnik i podrywające się do lotu stado gołębi. Widzimy też ciężarówkę i kilka trudnych do zidentyfikowania osób. Jednak dwa motywy wplecione w fotografię są zastanawiające – wśród gołębi, na ulicy nałożona została z lekką transparentnością twarz mężczyzny o mocno podkrążonych (pomalowanych?) oczach, a w prawym górnym rogu widzimy skrzypce, zasłaniające jednego z przechodniów. Oba te motywy nie pasują do typowego, miejskiego anturażu. Również rozedrgany ruch gołębi, które za chwilę odlecą, daje wrażenie napięcia – czy zaraz coś się stanie?

Ten czarno-biały fotokolaż jest kolejnym przykładem przetworzonej pracy Michała Kokota – „fotografii z wyobraźni”. Jak pisze Stanisław Jasiński: „powierzchowna dosłowność fotografii niewiele mogła powiedzieć o skali przeżytych napięć emocjonalnych. Było to praktyką stosowaną przez wszystkich członków Zero-61. Lista stosowanych przez nich sposobów technologicznych kreacji własnego racjonalno-emocjonalnego obrazu świata jest długa, zasadą było łamanie klasycznych technologii uzyskiwania czarno-białego obrazu na fotograficznym papierze bromosrebrowym, np. przez wzmacnianie i osłabianie negatywów, solaryzację, wielokrotną ekspozycję pod powiększalnikiem, stosowanie skontrastowanych na błonie drukarskiej duplikatów negatywów, częściowe zaświetlanie materiału światłoczułego pod powiększalnikiem, po deformacje obrazu poprzez podgrzewanie, czy wręcz podpalanie negatywu. Towarzyszyło tym zabiegom świadome negowanie zasad poprawnej kompozycji obrazu.”

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu pn. „Narodowa kolekcja sztuki współczesnej”.
Nazwa zadania: „Zakup dzieł sztuki do kolekcji CSW Znaki Czasu”

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń