MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

Wieczorem idę przez miasto

Flisak wiślany

Akt w brzozach

Zobacz na pełnym ekranie

  • Autor

    Michał Kokot

  • Tytuł

    Akt w brzozach

  • Technika

    fotografia czarno-biała w technice bromowo-srebrowej, wywołana jako "sepia" poprzez użycie właściwej obróbki chemicznej w trakcie wywoływania, fotomontaż, 33 x 45 cm (w oprawie: 62 x 72 cm)

  • Data

    1970

Akt w brzozach jest dosyć reprezentatywną pracą w twórczości Michała Kokota, który swoje fotografie buduje w sposób oszczędny, skupiając uwagę na przedstawieniu jednej postaci czy motywu. Jednocześnie jego fotografie, oparte na grze metafor, epatują liryzmem i dużą dozą niedomówień. Często są to przedstawienia figuratywne z jednym bohaterem, dodatkowo wskazanym w tytule (jak tytułowy Akt w brzozach). 

Zdjęcie przedstawia powalone przez wiatr i pochylone brzozy. Na dole fotografii, na konarach, nałożona jest naga, kobieca postać, której twarz oraz jedno z ramion przykryte są kolejnymi brzozowymi gałęziami. Obok postaci znajduje się spory dzbanek (z wodą?). Mógłby to być klasyczny, idylliczny krajobraz z pięknym kobiecym przedstawieniem, jednak zmultiplikowanie leżących konarów staje się lekko niepokojącym akcentem – zwłaszcza, że kobieta wtapia się w to otoczenie, a zakryta twarz czyni ją anonimową. Brzozy od wieków były uważane była za drzewo święte i symbol życia, która się odradza. Ten fotomontaż może być zatem interpretowany jako metaforyczne przedstawienie cyklu istnienia w naturze, gdzie koniec jednego życia, jest początkiem innego. 

Michał Kokot swoje prace wykonywał w technice bromowo-srebrowej i wywołał jako sepia poprzez użycie właściwej obróbki chemicznej.

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu pn. „Narodowa kolekcja sztuki współczesnej”.
Nazwa zadania: „Zakup dzieł sztuki do kolekcji CSW Znaki Czasu”

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń