MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

Akt w brzozach

Moja uliczka (Ciasna z Chrystusem)

Flisak wiślany

Zobacz na pełnym ekranie

  • Autor

    Michał Kokot

  • Tytuł

    Flisak wiślany

  • Technika

    fotografia czarno-biała w technice bromowo-srebrowej, wywołana jako sepia poprzez użycie właściwej obróbki chemicznej w trakcie wywoływania, 40 x 30,5 cm (w oprawie 71,5 x 62 cm)

  • Data

    1970

Na fotomontażu widzimy pomarszczoną twarz mężczyzny o mocnych rysach, szerokim nosie i głębokich zmarszczkach. Jest ona jakby zmultiplikowana i rozszerzona na lewą i prawą stronę zdjęcia, powielając okolone zmarszczkami oczy i mocno pobruzdowane policzki – natomiast środek twarzy z linią nosa i ściśniętych ust oraz uszy pozostają bez zmian. Na zdjęciu praktycznie nie ma tła – a góra krawędź obcina też większość czoła mężczyzny. Mamy więc mocne zbliżenie i możemy się szczegółowo przyjrzeć rysom twarzy. 

W tej twarzy najbardziej widać starość i nieubłagany upływ czasu. Tradycyjny, surowy portret zmodyfikowany został w taki sposób, by ten aspekt jeszcze bardziej podkreślić, bo powtórzono te fragmenty, które najbardziej zostały nadszarpnięte zębem czasu. Nie wiemy, czy na zdjęciu jest prawdziwy Flisak wiślany, bowiem brakuje mu jakichkolwiek charakterystycznych atrybutów, natomiast na pewno jest ono metaforą upływu czasu, który rzeźbi w ludzkiej skórze i nieustannie płynie niczym Wisła. 

Zafascynowany codziennością artysta, tworzy w swoich fotomontażach narrację mówiącą w sposób uniwersalny o ludzkim życiu.  Formalne eksperymenty z fotografią, bardzo charakterystyczne dla członków grupy Zero-61, często pomagały przekazać coś więcej niż tylko stuprocentowy obraz rzeczywistości. 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu pn. „Narodowa kolekcja sztuki współczesnej”.
Nazwa zadania: „Zakup dzieł sztuki do kolekcji CSW Znaki Czasu”

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń