Kiedy: 15 kwietnia 2025 (wtorek), godz. 18.00 Maksyma mówi, że liczy się wnętrze, my jednak porozmawiamy o zewnętrznej powłoce – ze szkła, papieru, metalu. Czasem udanej, czasem mniej. O tym, jak projekty miały się do późniejszej...
Kiedy: 9 kwietnia (środa), godz. 18.00 Memy internetowe stanowią obecnie nie tylko źródło rozrywki w Internecie, ale również w specyficzny sposób komentują rzeczywistość, także te najbardziej złożone i poważne kwestie, dotyczące...
Kiedy: 22 kwietnia (wtorek), godz. 18.00 Dziś beton jako materiał budowlany jest na cenzurowanym – nie tylko ze względu na swoją nieprzyjazność dla środowiska, ale i częste nadużywanie. Nie można jednak zaprzeczyć, że wynalezienie...
Kiedy: 4 kwietnia (piątek), godz. 18.00 W 1567 Domenikos Theotokopulos przybywa do Wenecji. Płynie statkiem z Krety, wyspy, która znajduje się wówczas pod panowaniem Republiki Weneckiej. Nic więc dziwnego, że na cel podróży wybiera...
Kiedy: 27 marca (czwartek), godz. 18.00 Miasta się rozbudowują – to oczywiste. Ale jak wprowadzać nową zabudowę w sąsiedztwo najcenniejszych obiektów i zabytków? Jak rozbudowywać starówki i historyczne centra? Architekci...
19 marca (środa), godz. 18.00 Zapraszamy na spotkanie Czym uwodzi design: Meblościanka, pikasiaki i prasówka, czyli powojenny design w pigułce! Co jest nam bliskie tak, że tego nie dostrzegamy? Meble, szklane i ceramiczne naczynia, tkaniny. A...
Kiedy: 18 marca (wtorek), godz. 18.00 Choć japońscy projektanci obecni byli w Paryżu już od wielu lat, dopiero początek lat 80. przyniósł wyraźną zmianę w postrzeganiu ich pracy. Wpłynęła na to głównie działalność Rei Kawakubo,...
Kiedy: 12 marca (środa), godz. 18.00 Wykład analizujący kierunek rozwoju mediów społecznościowych oraz zmieniających się potrzeb społecznych, w tym oczekiwań konsumentów. Punktem wyjścia będzie zagadnienie percepcji jako takiej oraz...
Kiedy: 7 marca (piątek), godz. 18.00 To, że w jej czasach osiągnęła sukces było rzeczą rzadką. Społeczne role narzucane wówczas kobietom nie przewidywały dla nich roli artystek, w każdym razie nie dla szanujących się kobiet....
Kiedy: 26 lutego (środa), godz. 18.00 Secesja – krótki, ale znaczący nurt w architekturze przełomu XIX i XX wieku – miała być remedium na trwający od ponad sto lat historyzm i neostyle. Wprawdzie secesji toruńskiej daleko do...
Sanatorium pod klepsydrą według braci Quay, reż. Stephen Quay, Timothy Quay, animacja/poetycki, Wielka Brytania, Polska, Niemcy, 2024, dubbing, 75'
„Sanatorium Pod Klepsydrą według Braci Quay” to odważna adaptacja prozy Brunona Schulza autorstwa legendarnych twórców animacji. Wielbicielem ich talentu jest m.in. Christopher Nolan, który poświęcił im jedyny stworzony przez siebie dokument.
Premiera „Sanatorium Pod Klepsydrą według Braci Quay” odbyła się na festiwalu w Wenecji w prestiżowym konkursie Giornate degli Autori, gdzie animacja otrzymała wyróżnienie Musa Cinema & Arts Award. Film otwierał też London Film Festival i znalazł się w czołówce najbardziej docenionych dzieł 2024 International Cinephile Society, zrzeszającego krytyków filmowych z pięciu kontynentów. Niezależna produkcja była tworzona przez dwie dekady w autorskim, niepodrabialnym stylu Braci Quay („Instytut Benjamenta”, „Stroiciel trzęsień ziemi”). Pomysł hołdu dla twórczości Schulza narodził się jeszcze w latach 80. XX wieku, gdy ich krótkometrażowa „Ulica Krokodyli” – jedna z najbardziej nagrodzonych animacji w historii kina – była pierwszą od czasów wersji Wojciecha Jerzego Hasa adaptacją tej wyjątkowej literatury.
Józef odwiedza swego ojca w tajemniczym sanatorium u podnóża Karpat. Wprawdzie ojciec nie żyje, ale w uzdrowisku cofnięto zegary. Doktor Gotard wyjaśnia, że to szczególna opieka nad zmarłymi, by nie zorientowali się, że są martwi. Tam ich życie jeszcze się nie skończyło, czas nie przeminął. Oglądamy zatrzymane wspomnienia w magicznym urządzeniu, pudełku optycznym, które dzięki alchemii, raz do roku, pozwala zobaczyć przez siedem soczewek mistyczne wizje zapisane w siatkówce oka. Wprawione w ruch odsłaniają ukrytą stronę rzeczywistości. Dzięki maszynie Józef spotyka ojca w wielu wcieleniach na różnych etapach życia. Stopniowo godzi się ze stratą i zostaje sam w tajemniczym pociągu, wracając do krainy życia.
Produkcja została zrealizowana po polsku z polską ekipą i aktorami, a jej polską producentką jest Izabela Kiszka-Hoflik. W filmie wystąpili Wioletta Kopańska, Andrzej Kłak oraz Tadeusz Janiszewski, słynny aktor Teatru Ósmego Dnia. Bruno Schulz – autor literackiego pierwowzoru „Sanatorium Pod Klepsydrą” – to jeden z najoryginalniejszych pisarzy i artystów XX wieku. Jego tragiczny los również został zawarty w filmie, bo postać Schulza i jego wyobraźnia inspiruje Braci Quay od początku ich kariery. W pełnometrażowym dziele, które trzeba uznać za summę ich dokonań, stworzyli hybrydę animacji lalkowej i zdjęć aktorskich. Podziw budzi odważna decyzja, na jaką nie zdecydowałby się żaden polski reżyser – umieścić gęstą, poetycką frazę Schulza w oryginale. Daje to rozkosz słuchania hipnotycznej, wciągającej lektury.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=KmS7Fkd0--Y
Pętla, reż. Wojciech Has, dramat/psychologiczny, Polska, 1957, 96'
O filmie: Jeden dzień z życia Kuby, intelektualisty-alkoholika. O osiemnastej ma pójść z narzeczoną Krystyną do lekarza po pigułki, które, jak próbuje wierzyć, pozwolą mu otworzyć nowy, trzeźwy rozdział. Telefony od znajomych nie pozwalają jednak spokojnie doczekać w domu czasu wizyty. Kuba wychodzi na miasto, a wędrówka po nim uświadomi mu, że jego życia nie da się zacząć na nowo…
Jeden z najdojrzalszych debiutów w historii kina. Inspirowana francuskim czarnym realizmem poetyckim i niemieckim ekspresjonizmem ekranizacja opowiadania Marka Hłaski z wielką kreacją Gustawa Holoubka, odtąd ulubionego aktora reżysera. Pierwsza autorska adaptacja Hasa, który literacki pierwowzór podporządkował własnej poetyce i problematyce, czyniąc z obyczajowej opowieści o warszawskim alkoholiku historię egzystencjalną o samotnym, wyobcowanym artyście nieradzącym sobie z życiem. Bohater-outsider, eksponowana scenografia (słynna „rupieciarnia Hasa”), pesymistyczna wizja świata, fatalizm ludzkiego losu, niszczycielska siła czasu – wszystko to stanowi zapowiedź dalszej twórczości.
O przeglądzie: Z okazji przypadającej w 2025 roku 100. rocznicy urodzin Wojciecha Jerzego Hasa Stowarzyszenie Kin Studyjnych zaprasza na wyjątkowy przegląd filmów reżysera zatytułowany HAS. KRONIKI WYOBRAŹNI. Przegląd odbędzie się w ponad 60 kinach studyjnych w całej Polsce. Na ekrany powrócą wszystkie filmy – 14 fabularnych i 11 krótkometrażowych – w wersjach odrestaurowanych cyfrowo oraz z angielskimi napisami.
Przegląd stwarza widzom niepowtarzalną okazję do przypomnienia sobie, a niekiedy do odkrycia na wielkim ekranie twórczości tego jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów. Wypełnione alegoriami, surrealistycznymi obrazami i psychologicznymi portretami dzieła, zmuszają do refleksji nad kondycją człowieka i jego miejscem w świecie. Nieustająco zachwycają, inspirują i fascynują. A idealnym miejscem dla tych „kronik wyobraźni” jest kino studyjne.
Organizator: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Partner główny: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych
Partnerzy: Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, 35mm, Mojeekino
Finansowanie projektu: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Patronat medialny: RMF Classic, Miesięcznik KINO, Pełna Sala
Projekt graficzny plakatu: Ewelina Gąska
Zwiastun: Ivan Krupenikov
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=N9-psdEEC0M
Biografia jednej z głównych przedstawicielek europejskiego pop-artu, prekursorki happeningów, postrzeganej jednocześnie jako ikona feminizmu. Skomplikowana biografia Niki de Saint Phalle mieni się kolorami, składając się na intrygujący portret niespokojnej artystki.
Rok 1952. Niki de Saint Phalle (w tej roli Charlotte Le Bon) wraz z mężem i dwuletnią córką przenoszą się z ogarniętych terrorem makkartyzmu Stanów Zjednoczonych do europejskiej stolicy sztuki – Paryża. Mająca arystokratyczne korzenie kobieta posiada znacznie większe artystyczne aspiracje niż jedynie bycie pięknością na okładkach „Vogue’a”, gdzie pojawiała się w charakterze modelki. Dystans, jaki dzieli ją od rodzinnego domu, początkowo przynosi kobiecie ukojenie. Szybko jednak demony przeszłości dopadają Niki także we Francji, a seria niepokojących retrospekcji z dzieciństwa pozwala zrozumieć, z jaką traumą się mierzy. Bezpiecznym gruntem, ale i sposobem na wyrażenie siebie staje się dla bohaterki jej sztuka. Pozwala także na to, by Niki walczyła o niezależność w świecie społecznych konwenansów i z góry przypisanych ról.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=Xbjg8ApDNLU
Sanatorium pod klepsydrą według braci Quay, reż. Stephen Quay, Timothy Quay, animacja/poetycki, Wielka Brytania, Polska, Niemcy, 2024, dubbing, 75'
„Sanatorium Pod Klepsydrą według Braci Quay” to odważna adaptacja prozy Brunona Schulza autorstwa legendarnych twórców animacji. Wielbicielem ich talentu jest m.in. Christopher Nolan, który poświęcił im jedyny stworzony przez siebie dokument.
Premiera „Sanatorium Pod Klepsydrą według Braci Quay” odbyła się na festiwalu w Wenecji w prestiżowym konkursie Giornate degli Autori, gdzie animacja otrzymała wyróżnienie Musa Cinema & Arts Award. Film otwierał też London Film Festival i znalazł się w czołówce najbardziej docenionych dzieł 2024 International Cinephile Society, zrzeszającego krytyków filmowych z pięciu kontynentów. Niezależna produkcja była tworzona przez dwie dekady w autorskim, niepodrabialnym stylu Braci Quay („Instytut Benjamenta”, „Stroiciel trzęsień ziemi”). Pomysł hołdu dla twórczości Schulza narodził się jeszcze w latach 80. XX wieku, gdy ich krótkometrażowa „Ulica Krokodyli” – jedna z najbardziej nagrodzonych animacji w historii kina – była pierwszą od czasów wersji Wojciecha Jerzego Hasa adaptacją tej wyjątkowej literatury.
Józef odwiedza swego ojca w tajemniczym sanatorium u podnóża Karpat. Wprawdzie ojciec nie żyje, ale w uzdrowisku cofnięto zegary. Doktor Gotard wyjaśnia, że to szczególna opieka nad zmarłymi, by nie zorientowali się, że są martwi. Tam ich życie jeszcze się nie skończyło, czas nie przeminął. Oglądamy zatrzymane wspomnienia w magicznym urządzeniu, pudełku optycznym, które dzięki alchemii, raz do roku, pozwala zobaczyć przez siedem soczewek mistyczne wizje zapisane w siatkówce oka. Wprawione w ruch odsłaniają ukrytą stronę rzeczywistości. Dzięki maszynie Józef spotyka ojca w wielu wcieleniach na różnych etapach życia. Stopniowo godzi się ze stratą i zostaje sam w tajemniczym pociągu, wracając do krainy życia.
Produkcja została zrealizowana po polsku z polską ekipą i aktorami, a jej polską producentką jest Izabela Kiszka-Hoflik. W filmie wystąpili Wioletta Kopańska, Andrzej Kłak oraz Tadeusz Janiszewski, słynny aktor Teatru Ósmego Dnia. Bruno Schulz – autor literackiego pierwowzoru „Sanatorium Pod Klepsydrą” – to jeden z najoryginalniejszych pisarzy i artystów XX wieku. Jego tragiczny los również został zawarty w filmie, bo postać Schulza i jego wyobraźnia inspiruje Braci Quay od początku ich kariery. W pełnometrażowym dziele, które trzeba uznać za summę ich dokonań, stworzyli hybrydę animacji lalkowej i zdjęć aktorskich. Podziw budzi odważna decyzja, na jaką nie zdecydowałby się żaden polski reżyser – umieścić gęstą, poetycką frazę Schulza w oryginale. Daje to rozkosz słuchania hipnotycznej, wciągającej lektury.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=KmS7Fkd0--Y
Rozmowa, reż. Francis Ford Coppola, dramat/thriller, USA, 1974, napisy, 113'
Zapraszamy na wyjątkowy cykl filmowy Silence Room, poświęcony roli dźwięku w kinematografii. To unikalna okazja, by przyjrzeć się filmom, w których dźwięk nie jest jedynie tłem dla obrazu, lecz odgrywa kluczową rolę w narracji, budowaniu emocji i kreowaniu świata przedstawionego. Raz w miesiącu w Kinie Centrum prezentowane będą wybitne filmy, w których mistrzowie montażu i dźwiękowcy osiągnęli apogeum swoich możliwości artystycznych.
Każdej projekcji towarzyszyć będzie wykład dr. Rafała Kołackiego, badacza dźwięku, artysty i eksperta w dziedzinie nagrań terenowych. W swoich wykładach będzie on omawiał znaczenie dźwięku w filmie, jego wpływ na odbiór współczesnych mediów oraz rozwój technologii dźwiękowej. Uczestnicy wydarzenia dowiedzą się, jak dźwięk może manipulować emocjami widza, kreować przestrzeń oraz budować napięcie bez użycia obrazu.
Cykl Silence Room to propozycja dla miłośników kina, sztuki dźwięku i wszystkich, którzy chcą spojrzeć na film z nowej, często niedostrzeganej perspektywy. Zapraszamy do Kina Centrum na seanse, które pozwolą usłyszeć kino na nowo.
Opis filmu: Ekspert od monitoringu Harry Caul (w tej roli Gene Hackman) zostaje zatrudniony do śledzenia młodej pary, którą nagrywa podczas spaceru po zatłoczonym Union Square w San Francisco. Podczas odsłuchiwania nagrań nabiera podejrzeń, że zarejestrowana rozmowa ujawnia tajemniczy spisek. Harry uznawany jest za eksperta w swoim zawodzie. Obsesyjnie jednak obawia się podsłuchu i dlatego trzyma się na uboczu, oddzielając interesy od życia osobistego. Jest do tego stopnia na tym punkcie przewrażliwiony, że na wszelkie sposoby broni dostępu do swojej prywatności. Walter Murch, odpowiedzialny za dźwięk stworzył niezwykły, wielowarstwowy pejzaż dźwiękowy, budując atmosferę paranoi i napięcia.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=1BWEZWOnOJk