W ostatnim tygodniu sierpnia, na otarcie łez przed rozpoczęciem roku szkolnego, zapraszamy na LETNIĄ SZKOŁĘ TECHOSCIENCE ART, czyli 3-dniowe warsztaty dla dzieciaków, prowadzone przez stypendystę Ministerstwa Kultury, Łukasza Kędziorę....
środa, 19 sierpnia, 11:00 – 18:00, Rynek Staromiejski W związku ze Światowym Dniem Pomocy Humanitarnej Polska Akcja Humanitarna oraz Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” zachęcają do zaangażowania się na rzecz potrzebujących...
Zapraszamy na wspólne familijne spacery po wystawach ze specjalnie wyposażonym KOSZYKIEM EDUKACYJNYM! Kosze wypełnione są kartami z zadaniami, kolorowankami i propozycjami działań związanych m.in. z aktualnymi wystawami oraz zawierają zestaw...
02.08.2015, niedziela godz 14:00 – 17:00 wstęp wolny Drugi dzień działań na Scenie Letniej przebiegnie pod hasłem „Sztuka eksperymentu – eksperyment w sztuce”. Podczas warsztatów na toruńskim Starym Rynku będzie można...
01.08.2015 , sobota godz 14:00 – 17:00 wstęp wolny Na półmetku wakacji zapraszamy na warsztaty w ramach II Edycji Festiwalu Architektury i Wzornictwa TORMIAR, prezentującej ponad 600 obiektów codziennego użytku wyprodukowanych w czasie PRL...
22 lipca – 9 sierpnia 2015 Od 22 lipca do 9 sierpnia zapraszamy wszystkie Dzieciaki wraz z rodzicami lub opiekunami do CSW! W Labsenie na parterze zastaniecie specjalnie przygotowaną dla Was olbrzymią Grę Planszową oraz STANOWISKA...
29.06 – 04.07.2015 finisaż: 4 lipca, sobota Kino Centrum godz. 12.00-pokaz zdjęć z całego tygodnia godz. 12.15/12.20 -pokaz filmu Dzieci z Bullerbyn /// UWAGA! Na warsztaty obowiązują zapisy pod adresem eduakcje@csw.torun.pl lub pod nr tel...
Od soboty, 20 czerwca, można w recepcji CSW dostać grę miejską dla dzieci, dorosłych i zwierzaków 🙂 Gra miejska WĘDRÓWKI Z NIESPORCZAKIEM specjalnie z okazji DNI MIASTA TORUNIA! wiek: 5-105 lat Zapraszamy Was na WĘDRÓWKI Z...
13 i 14.06.2015 (sobota, niedziela), godz. 12.00 Czerwcowa „Wyprawa w głąb sztuki” wpisze się w II Edycję Festiwalu Architektury i Wzornictwa TORMIAR. Poświęcona jest ona zagadnieniom polskiego rzemiosła artystycznego,...
niedziela, 7 czerwca, 12:00 – 13:30, Labsen Warsztaty RODZINNE Z CYKLU „Technoscience Art – sztuka na pograniczu nauk” wstęp bezpłatny Warsztaty dla rodzin z dziećmi od 6 lat. Uwaga! Obowiązują zapisy pod mailem:...
Bill Viola: Visions of Time / Wizje czasu - Program 1
Prace prezentowane w ramach Programu Wideoprojekcji w sali kinowej Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki czasu":
The Space Between the Teeth, 1976
Część kolekcji / part of videotape collection,
Four Songs
Kolor, dźwięk mono: 9 min 10 s
Color, mono sound; 9:10 minutes
Sweet Light, 1977
Część kolekcji / part of videotape collection,
Memory Surfaces and Mental Prayers
Kolor, dźwięk mono; 9 min 8 s
Color, mono sound; 9:08 minutes
Ancient of Days, 1979-81
Część kolekcji / part of videotape collection,
The Reflecting Pool—Collected Work 1977-80
Kolor, dźwięk stereo; 12 min 21 s
Color, stereo sound; 12:21 minutes
Anthem, 1983
Kolor, dźwięk stereo; 11 min 30 s
Color, stereo sound; 11:30 minutes
Angel’s Gate, 1989
Kolor dźwięk stereo; 4 min 48 s
Color, stereo sound; 4:48 minutes
Chott el-Djerid (A Portrait in Light and Heat), 1979
Kolor, dźwięk mono; 28 min
Color, mono sound; 28:00 minutes
Wstęp za okazaniem biletu na wystawę w CSW. Jeden bilet upoważnia do obejrzenia filmów ze wszystkich czterech programów (w tym celu należy zachować bilet z wystawy).Kliknij i kup biletKurator: Marek ŻydowiczKiedy: 25.07–31.12.2025Wernisaż: 24.07.2025 (czwartek), godz. 19.00
Bill Viola był jednym z pierwszych twórców sztuki współczesnej, którzy sięgnęli po techniki video, by używać ich jako narzędzia do kreacji artystycznych. Wypracował swój własny styl tworzenia instalacji komponowanych przy pomocy ruchomych obrazów, oparty na głębokich studiach filozoficznych i analizach dzieł dawnych mistrzów malarstwa (szczególnie XIII–XVII wieku).
Śledził i badał możliwości rozwijających się elektronicznych technik rejestracji obrazów i dźwięków oraz ich projekcji, aż do przełomu cyfrowego, co pozwoliło mu odkryć i ukazać widzom fizjologiczne i psychologiczne aspekty percepcji wzrokowej, wynikające z ludzkich emocji i na nie rzutujących. Podczas gdy większość twórców video-artu koncentrowała się głównie na konceptualnej stronie swych realizacji plastycznych, Bill Viola z niezwykłym pietyzmem dopracowywał estetyczny kształt swoich dzieł, aż z czasem stały się one kompozycjami więcej niż malarskimi, wprowadzającymi widza w zachwyt, a jednocześnie niepokojącymi, zaskakującymi efektami plastycznymi i skojarzeniami, jakie wywołują.
Jego obrazy, wyrastające ideowo z tego, co wspólne kulturom wschodu i zachodu, wywołują czasem dziwne poczucie déjà vu, czasem wprost nawiązują do znanych z historii malarstwa wątków ikonograficznych, lub są imponującymi zapisami metamorfoz ludzkich stanów fizycznych i psychicznych.
To „obrazy bez opowieści”, jak je sam określał Bill Viola. To ponadczasowe wizje. Nie ma w nich żadnej personalnej identyfikacji. Postaci i rzeczy rozpoznajemy na poziomie podstawowym, a mimo to sami dopowiadamy sobie ich historię, współtworzymy obraz dzięki emocjom, jakie on w nas wywołuje.
Według Billa Violi ma to związek z niedocenianą przez historyków sztuki ideą „czasu” – najistotniejszym, często nieuświadamianym jego zdaniem wyzwaniem artystycznym, z którym zmagali się mistrzowie malarstwa minionych wieków.
Bill Viola powiedział:
„W 30-minutowym filmie wideo mam do dyspozycji 54 000 klatek; dawni mistrzowie mieli tylko jedną. Jak najlepiej zrozumieć czas? Jeśli chcesz pojąć, jak działa wzrok, zawiąż sobie oczy. Jeśli chcesz zrozumieć czas, przestań się ruszać. Masz tylko jedno spojrzenie. Oko otworzy się tylko raz, a cały świat – wszystko, co w danej chwili jest do opowiedzenia – musi znaleźć się w tym jednym mrugnięciu powieki”.
Tak wykreował dzieła, które są emanacją różnych form energii życiowej.
Bill Viola jest bez wątpienia najważniejszym w historii sztuki twórcą wideo-artu, kontynuatorem odkryć i osiągnięć malarskich Giotta, Rogiera van der Weydena, Roberta Campina, Hansa Memlinga, Gerarda Davida, Massaccia, Uccella, Vermeera, Velázqueza, Zurbarána, de Ribery, Goyi i innych mistrzów, których obrazy odzierał z treści, by stały się „imago” boskiego dzieła na ziemi. Poświęcił całe życie rozmyślaniom na temat narodzin, starzenia się, duchowości i śmierci człowieka.
Kurator: Marek ŻydowiczKoordynatorki: Agnieszka Swoińska, Karolina Kowalska
Produkcja wystawy: Wojciech Ruminski
Stan wyjątkowy, reż. Jan Hřebejk, komedia, Czechy, 2024, napisy, 100 '
To ostra satyra na media, które manipulując przekazem, często celowo wprowadzają społeczeństwo w błąd. Karel Beran (Ondřej Vetchý) to doświadczony radiowiec, który pracuje jako korespondent zagraniczny w fikcyjnym państwie arabskim o nazwie Kambur, gdzie mają odbyć się wybory decydujące o przyszłości kraju. Pomimo że sytuacja na miejscu robi się coraz bardziej napięta, mężczyzna, kiedy docierają do niego pogłoski o niewierności jego partnerki, wraca do Pragi. W tym czasie w Kamburze wybucha rewolucja, a skołowany bohater decyduje się na oszustwo, udając, że wciąż jest na miejscu. Rozdarty pomiędzy problemami osobistymi a dziennikarską etyką Karel przygotowuje fikcyjny reportaż z miejsca zdarzeń. Symuluje odgłosy zamieszek arabskiej rewolucji przy użyciu sprzętów kuchennych w swoim mieszkaniu na Vinohradach. Co więcej, regularnie na antenie radia przedstawia najnowsze informacje z bliskowschodniego kraju. Rodzi się pytanie - czy fakt, że to wszystko jest zmyślone, ma jakiekolwiek znaczenie w chwili, gdy słuchalność rośnie w zawrotnym tempie?
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=jmCw0sWeyzY&t=1s
Przegląd filmowy Has. Kroniki wyobraźni: „Jak być kochaną”, reż. Wojciech Has, psychologiczny/melodramat, Polska, 1962, 101'
Felicja, główna bohaterka filmu, jest młodą, początkującą aktorką, zakochaną bez wzajemności w koledze po fachu - Rawiczu. Gdy pada nań podejrzenie o zabicie volksdeutscha, dziewczyna podejmuje się ukryć go w swoim mieszkaniu. Marzy, że Rawicz mieszkając z nią, odwzajemni jej uczucie. Żeby mieć ukochanego przy sobie, gotowa jest na każde poświęcenie. I rzeczywiście, los wystawi ją kilkakrotnie na bardzo ciężką próbę. Felicja przetrzyma jednak wszystko w nadziei, że Rawicz zostanie z nią także, gdy wojna się skończy. Nie dostrzega, że jej ofiara stała się dla niego ciężarem nie do zniesienia. Nie przypuszcza, że kiedy tylko nadarzy się sposobność aktor porzuci świadka swych upokorzeń, załamań i upadków. Wiktor jest człowiekiem słabym, bez charakteru, stacza się coraz niżej.
Tuż po zakończeniu wojny wraca do Felicji, ale tylko po to, by popełnić samobójstwo... Felicja pozbawiona złudzeń i większych ambicji zdobywa jednak ogromną popularność dzięki udziałowi w radiowej sadze rodzinnej. A może także wiarę w sens życia. Rola Felicji w wykonaniu Barbary Krafftówny została okrzyknięta jedną z największych kreacji kobiecych w dziejach polskiego filmu.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=N9-psdEEC0M
Życie Sofi, studentki antropologii, kręci się wokół opieki nad chorą matką. W nadziei na polepszenie jej stanu zdrowia i znalezienie skutecznej kuracji, dziewczyna zabiera ją do hiszpańskiej nadmorskiej miejscowości Almeria. Podczas gdy Rose odbywa leczenie w klinice enigmatycznego uzdrowiciela doktora Gomeza, Sofia spędza upalne letnie dni na poznawaniu mieszkańców miasteczka. Dotychczas podporządkowana opiece nad matką, zaczyna odkrywać własne pragnienia i nawiązuje relację z tajemniczą i wyzwoloną podróżniczką Ingrid.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=91hOjHwpC0I
Bill Viola: Visions of Time / Wizje czasu - Program 1
Prace prezentowane w ramach Programu Wideoprojekcji w sali kinowej Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki czasu":
The Space Between the Teeth, 1976
Część kolekcji / part of videotape collection,
Four Songs
Kolor, dźwięk mono: 9 min 10 s
Color, mono sound; 9:10 minutes
Sweet Light, 1977
Część kolekcji / part of videotape collection,
Memory Surfaces and Mental Prayers
Kolor, dźwięk mono; 9 min 8 s
Color, mono sound; 9:08 minutes
Ancient of Days, 1979-81
Część kolekcji / part of videotape collection,
The Reflecting Pool—Collected Work 1977-80
Kolor, dźwięk stereo; 12 min 21 s
Color, stereo sound; 12:21 minutes
Anthem, 1983
Kolor, dźwięk stereo; 11 min 30 s
Color, stereo sound; 11:30 minutes
Angel’s Gate, 1989
Kolor dźwięk stereo; 4 min 48 s
Color, stereo sound; 4:48 minutes
Chott el-Djerid (A Portrait in Light and Heat), 1979
Kolor, dźwięk mono; 28 min
Color, mono sound; 28:00 minutes
Wstęp za okazaniem biletu na wystawę w CSW. Jeden bilet upoważnia do obejrzenia filmów ze wszystkich czterech programów (w tym celu należy zachować bilet z wystawy).Kliknij i kup biletKurator: Marek ŻydowiczKiedy: 25.07–31.12.2025Wernisaż: 24.07.2025 (czwartek), godz. 19.00
Bill Viola był jednym z pierwszych twórców sztuki współczesnej, którzy sięgnęli po techniki video, by używać ich jako narzędzia do kreacji artystycznych. Wypracował swój własny styl tworzenia instalacji komponowanych przy pomocy ruchomych obrazów, oparty na głębokich studiach filozoficznych i analizach dzieł dawnych mistrzów malarstwa (szczególnie XIII–XVII wieku).
Śledził i badał możliwości rozwijających się elektronicznych technik rejestracji obrazów i dźwięków oraz ich projekcji, aż do przełomu cyfrowego, co pozwoliło mu odkryć i ukazać widzom fizjologiczne i psychologiczne aspekty percepcji wzrokowej, wynikające z ludzkich emocji i na nie rzutujących. Podczas gdy większość twórców video-artu koncentrowała się głównie na konceptualnej stronie swych realizacji plastycznych, Bill Viola z niezwykłym pietyzmem dopracowywał estetyczny kształt swoich dzieł, aż z czasem stały się one kompozycjami więcej niż malarskimi, wprowadzającymi widza w zachwyt, a jednocześnie niepokojącymi, zaskakującymi efektami plastycznymi i skojarzeniami, jakie wywołują.
Jego obrazy, wyrastające ideowo z tego, co wspólne kulturom wschodu i zachodu, wywołują czasem dziwne poczucie déjà vu, czasem wprost nawiązują do znanych z historii malarstwa wątków ikonograficznych, lub są imponującymi zapisami metamorfoz ludzkich stanów fizycznych i psychicznych.
To „obrazy bez opowieści”, jak je sam określał Bill Viola. To ponadczasowe wizje. Nie ma w nich żadnej personalnej identyfikacji. Postaci i rzeczy rozpoznajemy na poziomie podstawowym, a mimo to sami dopowiadamy sobie ich historię, współtworzymy obraz dzięki emocjom, jakie on w nas wywołuje.
Według Billa Violi ma to związek z niedocenianą przez historyków sztuki ideą „czasu” – najistotniejszym, często nieuświadamianym jego zdaniem wyzwaniem artystycznym, z którym zmagali się mistrzowie malarstwa minionych wieków.
Bill Viola powiedział:
„W 30-minutowym filmie wideo mam do dyspozycji 54 000 klatek; dawni mistrzowie mieli tylko jedną. Jak najlepiej zrozumieć czas? Jeśli chcesz pojąć, jak działa wzrok, zawiąż sobie oczy. Jeśli chcesz zrozumieć czas, przestań się ruszać. Masz tylko jedno spojrzenie. Oko otworzy się tylko raz, a cały świat – wszystko, co w danej chwili jest do opowiedzenia – musi znaleźć się w tym jednym mrugnięciu powieki”.
Tak wykreował dzieła, które są emanacją różnych form energii życiowej.
Bill Viola jest bez wątpienia najważniejszym w historii sztuki twórcą wideo-artu, kontynuatorem odkryć i osiągnięć malarskich Giotta, Rogiera van der Weydena, Roberta Campina, Hansa Memlinga, Gerarda Davida, Massaccia, Uccella, Vermeera, Velázqueza, Zurbarána, de Ribery, Goyi i innych mistrzów, których obrazy odzierał z treści, by stały się „imago” boskiego dzieła na ziemi. Poświęcił całe życie rozmyślaniom na temat narodzin, starzenia się, duchowości i śmierci człowieka.
Kurator: Marek ŻydowiczKoordynatorki: Agnieszka Swoińska, Karolina Kowalska
Produkcja wystawy: Wojciech Ruminski