MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

Opublikowano: 24 lipca 2025 Views: 5441

Bill Viola: Visions of Time / Wizje Czasu – Program 1

Starts in


29 Lipca 2025

Starts in


29 Lipca 2025

Bill Viola: Visions of Time / Wizje czasu – Program 1

Prace prezentowane w ramach Programu Wideoprojekcji w sali kinowej Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki czasu”:

The Space Between the Teeth, 1976
Część kolekcji / part of videotape collection,
Four Songs
Kolor, dźwięk mono: 9 min 10 s
Color, mono sound; 9:10 minutes

Sweet Light, 1977
Część kolekcji / part of videotape collection,
Memory Surfaces and Mental Prayers
Kolor, dźwięk mono; 9 min 8 s
Color, mono sound; 9:08 minutes

Ancient of Days, 1979-81
Część kolekcji / part of videotape collection,
The Reflecting Pool—Collected Work 1977-80
Kolor, dźwięk stereo; 12 min 21 s
Color, stereo sound; 12:21 minutes

Anthem, 1983
Kolor, dźwięk stereo; 11 min 30 s
Color, stereo sound; 11:30 minutes

Angel’s Gate, 1989
Kolor dźwięk stereo; 4 min 48 s
Color, stereo sound; 4:48 minutes

Chott el-Djerid (A Portrait in Light and Heat), 1979
Kolor, dźwięk mono; 28 min
Color, mono sound; 28:00 minutes

Wstęp za okazaniem biletu na wystawę w CSW. Jeden bilet upoważnia do obejrzenia filmów ze wszystkich czterech programów (w tym celu należy zachować bilet z wystawy).

Kliknij i kup bilet

 

Kurator: Marek Żydowicz

Kiedy: 25.07–31.12.2025
Wernisaż: 24.07.2025 (czwartek), godz. 19.00

Bill Viola był jednym z pierwszych twórców sztuki współczesnej, którzy sięgnęli po techniki video, by używać ich jako narzędzia do kreacji artystycznych. Wypracował swój własny styl tworzenia instalacji komponowanych przy pomocy ruchomych obrazów, oparty na głębokich studiach filozoficznych i analizach dzieł dawnych mistrzów malarstwa (szczególnie XIII–XVII wieku).

Śledził i badał możliwości rozwijających się elektronicznych technik rejestracji obrazów i dźwięków oraz ich projekcji, aż do przełomu cyfrowego, co pozwoliło mu odkryć i ukazać widzom fizjologiczne i psychologiczne aspekty percepcji wzrokowej, wynikające z ludzkich emocji i na nie rzutujących. Podczas gdy większość twórców video-artu koncentrowała się głównie na konceptualnej stronie swych realizacji plastycznych, Bill Viola z niezwykłym pietyzmem dopracowywał estetyczny kształt swoich dzieł, aż z czasem stały się one kompozycjami więcej niż malarskimi, wprowadzającymi widza w zachwyt, a jednocześnie niepokojącymi, zaskakującymi efektami plastycznymi i skojarzeniami, jakie wywołują.

Jego obrazy, wyrastające ideowo z tego, co wspólne kulturom wschodu i zachodu, wywołują czasem dziwne poczucie déjà vu, czasem wprost nawiązują do znanych z historii malarstwa wątków ikonograficznych, lub są imponującymi zapisami metamorfoz ludzkich stanów fizycznych i psychicznych.

To „obrazy bez opowieści”, jak je sam określał Bill Viola. To ponadczasowe wizje. Nie ma w nich żadnej personalnej identyfikacji. Postaci i rzeczy rozpoznajemy na poziomie podstawowym, a mimo to sami dopowiadamy sobie ich historię, współtworzymy obraz dzięki emocjom, jakie on w nas wywołuje.

Według Billa Violi ma to związek z niedocenianą przez historyków sztuki ideą „czasu” – najistotniejszym, często nieuświadamianym jego zdaniem wyzwaniem artystycznym, z którym zmagali się mistrzowie malarstwa minionych wieków.

Bill Viola powiedział:

„W 30-minutowym filmie wideo mam do dyspozycji 54 000 klatek; dawni mistrzowie mieli tylko jedną. Jak najlepiej zrozumieć czas?
Jeśli chcesz pojąć, jak działa wzrok, zawiąż sobie oczy. Jeśli chcesz zrozumieć czas, przestań się ruszać. Masz tylko jedno spojrzenie. Oko otworzy się tylko raz, a cały świat – wszystko, co w danej chwili jest do opowiedzenia – musi znaleźć się w tym jednym mrugnięciu powieki”.

Tak wykreował dzieła, które są emanacją różnych form energii życiowej.

Bill Viola jest bez wątpienia najważniejszym w historii sztuki twórcą wideo-artu, kontynuatorem odkryć i osiągnięć malarskich Giotta, Rogiera van der Weydena, Roberta Campina, Hansa Memlinga, Gerarda Davida, Massaccia, Uccella, Vermeera, Velázqueza, Zurbarána, de Ribery, Goyi i innych mistrzów, których obrazy odzierał z treści, by stały się „imago” boskiego dzieła na ziemi. Poświęcił całe życie rozmyślaniom na temat narodzin, starzenia się, duchowości i śmierci człowieka.

Kurator: Marek Żydowicz
Koordynatorki: Agnieszka Swoińska, Karolina Kowalska
Produkcja wystawy: Wojciech Ruminski

Opisy prac, które można oglądać na wystawie:

CSW „Znaki Czasu”

Fundacja Tumult

Wystawa współorganizowana przez Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” i Fundację Tumult.

Działanie jest współfinansowane z Funduszy Europejskich. Partnerem głównym wydarzenia jest Kujawsko-Pomorskie i Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza .

Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl

Tags: , ,

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń