Kiedy: 18 czerwca (wtorek), godz. 18.00 Opowieść o Peach Fuzz jest niezwykle aktualna. Pantone uczyniło bowiem z brzoskwiniowego kolor roku 2024. U uzasadnieniu zwrócono uwagę przede wszystkim na niepokoje społeczne, kryzysy i idącą za to...
Kiedy: 14 maja (wtorek), godz. 18.00 Marsala, która została wybrana kolorem roku 2015 przez Pantone, pochodzi z gamy czerwonych brązów z domieszką szarości i różu. To jeden z najbardziej rozpoznawalnych kolorów stworzonych przez ten...
Kiedy: 16 kwietnia (wtorek), godz. 18.00 Na początku wiosny pojawi się opowieść o kolorach, które zdają się powszechnie występować w naszym najbliższym otoczeniu. Będą to: turkusy, błękity i mięty, powstające ze zmieszania koloru...
Kiedy: 26 marca (wtorek), godz. 18.00 W marcu opowieści o kolorze zatoczą koło. Pojawi się bowiem róż, o którym była mowa na pierwszym wykładzie zeszłego roku oraz czerń, która została omówiona niedługo później w zestawieniu z...
Kiedy: 27 lutego (wtorek), godz. 18.00 W lutym opowieść o kolorze skupi się na fiolecie, kojarzonym z mistycyzmem, duchowością a także władzą i szlachetnością. Jest to jeden z najrzadziej spotykanych w naturze kolorów. Z kolei purpura...
Kiedy: 16 stycznia 2024 (wtorek), godz. 18.00 W Nowym Roku opowieść o kolorze będzie mieć dwóch bohaterów. Będą to: złoto i srebro. Nierozerwalnie związane z sezonem karnawału i świętowaniem jako takim. Utożsamiane z bogactwem i...
Kiedy: 20 grudnia (środa), godz. 18.00 (czas trwania: ok. 1 h) Grudniowa opowieść o kolorze poświęcona będzie czerwieni, uznawanej za tradycyjny kolor świąt Bożego Narodzenia. Za sprawą kultury masowej stał się powszechnie...
Kiedy: 28 listopada (wtorek), godz. 18.00 W listopadzie zajmiemy się kolorem żółtym, w szczególności jego znaczeniem w kulturach Dalekiego Wschodu. Na pierwszy plan wysuną się Chiny i odcień imperial yellow. Pojawi się także...
24.10.2023 (wt.), godz. 18.00 Bohaterem październikowego wykładu z cyklu Opowieści o kolorze stanie się pomarańczowy – jeden z najbardziej wyrazistych kolorów, utożsamiany przede wszystkim z energią, świeżością i radością. W...
Kiedy: 26 września (wtorek), godz. 18.00 Podczas wrześniowego wykładu z cyklu „Opowieści o kolorze” zanurzymy się w zieleni. To kolor utożsamiany z nadzieją, witalnością, odrodzeniem. Dosyć przewrotnie – opowieść o...
Bill Viola: Visions of Time / Wizje czasu - Program 4
Prace prezentowane w ramach Programu Wideoprojekcji w sali kinowej Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki czasu":
Program 4:
I Do Not Know What It Is I Am Like, 1986
Kolor, dźwięk stereo; 89 min.
Color, stereo sound; 89:00 minutes
Wstęp za okazaniem biletu na wystawę w CSW. Jeden bilet upoważnia do obejrzenia filmów ze wszystkich czterech programów (w tym celu należy zachować bilet z wystawy).Kliknij i kup biletKurator: Marek ŻydowiczKiedy: 25.07–31.12.2025Wernisaż: 24.07.2025 (czwartek), godz. 19.00
Bill Viola był jednym z pierwszych twórców sztuki współczesnej, którzy sięgnęli po techniki video, by używać ich jako narzędzia do kreacji artystycznych. Wypracował swój własny styl tworzenia instalacji komponowanych przy pomocy ruchomych obrazów, oparty na głębokich studiach filozoficznych i analizach dzieł dawnych mistrzów malarstwa (szczególnie XIII–XVII wieku).
Śledził i badał możliwości rozwijających się elektronicznych technik rejestracji obrazów i dźwięków oraz ich projekcji, aż do przełomu cyfrowego, co pozwoliło mu odkryć i ukazać widzom fizjologiczne i psychologiczne aspekty percepcji wzrokowej, wynikające z ludzkich emocji i na nie rzutujących. Podczas gdy większość twórców video-artu koncentrowała się głównie na konceptualnej stronie swych realizacji plastycznych, Bill Viola z niezwykłym pietyzmem dopracowywał estetyczny kształt swoich dzieł, aż z czasem stały się one kompozycjami więcej niż malarskimi, wprowadzającymi widza w zachwyt, a jednocześnie niepokojącymi, zaskakującymi efektami plastycznymi i skojarzeniami, jakie wywołują.
Jego obrazy, wyrastające ideowo z tego, co wspólne kulturom wschodu i zachodu, wywołują czasem dziwne poczucie déjà vu, czasem wprost nawiązują do znanych z historii malarstwa wątków ikonograficznych, lub są imponującymi zapisami metamorfoz ludzkich stanów fizycznych i psychicznych.
To „obrazy bez opowieści”, jak je sam określał Bill Viola. To ponadczasowe wizje. Nie ma w nich żadnej personalnej identyfikacji. Postaci i rzeczy rozpoznajemy na poziomie podstawowym, a mimo to sami dopowiadamy sobie ich historię, współtworzymy obraz dzięki emocjom, jakie on w nas wywołuje.
Według Billa Violi ma to związek z niedocenianą przez historyków sztuki ideą „czasu” – najistotniejszym, często nieuświadamianym jego zdaniem wyzwaniem artystycznym, z którym zmagali się mistrzowie malarstwa minionych wieków.
Bill Viola powiedział:
„W 30-minutowym filmie wideo mam do dyspozycji 54 000 klatek; dawni mistrzowie mieli tylko jedną. Jak najlepiej zrozumieć czas? Jeśli chcesz pojąć, jak działa wzrok, zawiąż sobie oczy. Jeśli chcesz zrozumieć czas, przestań się ruszać. Masz tylko jedno spojrzenie. Oko otworzy się tylko raz, a cały świat – wszystko, co w danej chwili jest do opowiedzenia – musi znaleźć się w tym jednym mrugnięciu powieki”.
Tak wykreował dzieła, które są emanacją różnych form energii życiowej.
Bill Viola jest bez wątpienia najważniejszym w historii sztuki twórcą wideo-artu, kontynuatorem odkryć i osiągnięć malarskich Giotta, Rogiera van der Weydena, Roberta Campina, Hansa Memlinga, Gerarda Davida, Massaccia, Uccella, Vermeera, Velázqueza, Zurbarána, de Ribery, Goyi i innych mistrzów, których obrazy odzierał z treści, by stały się „imago” boskiego dzieła na ziemi. Poświęcił całe życie rozmyślaniom na temat narodzin, starzenia się, duchowości i śmierci człowieka.
Kurator: Marek ŻydowiczKoordynatorki: Agnieszka Swoińska, Karolina Kowalska
Produkcja wystawy: Wojciech Ruminski
Wielkie piękno, reż. Paolo Sorrentino, dramat, Włochy, 2013, 142'
"Wielkie piękno" to wizualnie oszałamiająca, kontemplacyjna podróż przez Rzym i życie głównego bohatera filmu, Jepa Gambardelli, starzejącego się dziennikarza i pisarza, który po latach hedonistycznego życia zaczyna rozliczać się ze swoją przeszłością. Słynący z ironicznego dystansu i bycia stałym bywalcem elitarnych przyjęć, Jep z pozornym spokojem dryfuje przez świat włoskiej wyższej sfery. Jednak pod powierzchnią blichtru, rozmów o sztuce i filozofii kryje się głęboka tęsknota za autentycznym pięknem i duchowym spełnieniem.
Film Paolo Sorrentino jest nie tylko melancholijną medytacją nad przemijaniem i pustką życia towarzyskiego, lecz także listem miłosnym do Rzymu – miasta pełnego kontrastów, historii i ukrytych cudów. Rzym, nostalgiczny i okrutny, staje się równorzędnym bohaterem. Jego zabytki, ulice i życie nocne tworzą kontrast między historycznym pięknem a współczesną dekadencją. Stylowa reżyseria, wyrafinowane zdjęcia i symboliczne obrazy tworzą razem film, który bywa porównywany do dzieł Federica Felliniego, zwłaszcza do "Słodkiego życia".
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=bVEdDvCTy84
Pierwszy dzień mojego życia, reż. Paolo Genovese, dramat/romans, Włochy, 2023, 121'
Film opowiada o grupie osób, które tuż przed popełnieniem samobójstwa spotykają pewnego tajemniczego mężczyznę (w tej roli Toni Servillo). Nieznajomy namawia ich do zawarcia paktu. Przez tydzień cała czwórka będzie miała przywilej obserwowania siebie z zewnątrz. Mężczyzna pokaże im, co się stanie, gdy odejdą, co zostawią, co stracą, jaka będzie reakcja przyjaciół i krewnych, zobaczą spełnione życzenia, z których już zrezygnowali. Po siedmiu dniach będą musieli podjąć ponownie decyzję. Czy to, co zobaczyli, przekona ich, że przed nimi pierwszy dzień nowego życia?
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=ZHK-qP6Ohz4
Bill Viola: Visions of Time / Wizje czasu - Program 4
Prace prezentowane w ramach Programu Wideoprojekcji w sali kinowej Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki czasu":
Program 4:
I Do Not Know What It Is I Am Like, 1986
Kolor, dźwięk stereo; 89 min.
Color, stereo sound; 89:00 minutes
Wstęp za okazaniem biletu na wystawę w CSW. Jeden bilet upoważnia do obejrzenia filmów ze wszystkich czterech programów (w tym celu należy zachować bilet z wystawy).Kliknij i kup biletKurator: Marek ŻydowiczKiedy: 25.07–31.12.2025Wernisaż: 24.07.2025 (czwartek), godz. 19.00
Bill Viola był jednym z pierwszych twórców sztuki współczesnej, którzy sięgnęli po techniki video, by używać ich jako narzędzia do kreacji artystycznych. Wypracował swój własny styl tworzenia instalacji komponowanych przy pomocy ruchomych obrazów, oparty na głębokich studiach filozoficznych i analizach dzieł dawnych mistrzów malarstwa (szczególnie XIII–XVII wieku).
Śledził i badał możliwości rozwijających się elektronicznych technik rejestracji obrazów i dźwięków oraz ich projekcji, aż do przełomu cyfrowego, co pozwoliło mu odkryć i ukazać widzom fizjologiczne i psychologiczne aspekty percepcji wzrokowej, wynikające z ludzkich emocji i na nie rzutujących. Podczas gdy większość twórców video-artu koncentrowała się głównie na konceptualnej stronie swych realizacji plastycznych, Bill Viola z niezwykłym pietyzmem dopracowywał estetyczny kształt swoich dzieł, aż z czasem stały się one kompozycjami więcej niż malarskimi, wprowadzającymi widza w zachwyt, a jednocześnie niepokojącymi, zaskakującymi efektami plastycznymi i skojarzeniami, jakie wywołują.
Jego obrazy, wyrastające ideowo z tego, co wspólne kulturom wschodu i zachodu, wywołują czasem dziwne poczucie déjà vu, czasem wprost nawiązują do znanych z historii malarstwa wątków ikonograficznych, lub są imponującymi zapisami metamorfoz ludzkich stanów fizycznych i psychicznych.
To „obrazy bez opowieści”, jak je sam określał Bill Viola. To ponadczasowe wizje. Nie ma w nich żadnej personalnej identyfikacji. Postaci i rzeczy rozpoznajemy na poziomie podstawowym, a mimo to sami dopowiadamy sobie ich historię, współtworzymy obraz dzięki emocjom, jakie on w nas wywołuje.
Według Billa Violi ma to związek z niedocenianą przez historyków sztuki ideą „czasu” – najistotniejszym, często nieuświadamianym jego zdaniem wyzwaniem artystycznym, z którym zmagali się mistrzowie malarstwa minionych wieków.
Bill Viola powiedział:
„W 30-minutowym filmie wideo mam do dyspozycji 54 000 klatek; dawni mistrzowie mieli tylko jedną. Jak najlepiej zrozumieć czas? Jeśli chcesz pojąć, jak działa wzrok, zawiąż sobie oczy. Jeśli chcesz zrozumieć czas, przestań się ruszać. Masz tylko jedno spojrzenie. Oko otworzy się tylko raz, a cały świat – wszystko, co w danej chwili jest do opowiedzenia – musi znaleźć się w tym jednym mrugnięciu powieki”.
Tak wykreował dzieła, które są emanacją różnych form energii życiowej.
Bill Viola jest bez wątpienia najważniejszym w historii sztuki twórcą wideo-artu, kontynuatorem odkryć i osiągnięć malarskich Giotta, Rogiera van der Weydena, Roberta Campina, Hansa Memlinga, Gerarda Davida, Massaccia, Uccella, Vermeera, Velázqueza, Zurbarána, de Ribery, Goyi i innych mistrzów, których obrazy odzierał z treści, by stały się „imago” boskiego dzieła na ziemi. Poświęcił całe życie rozmyślaniom na temat narodzin, starzenia się, duchowości i śmierci człowieka.
Kurator: Marek ŻydowiczKoordynatorki: Agnieszka Swoińska, Karolina Kowalska
Produkcja wystawy: Wojciech Ruminski
Food for Profit, reż. Pablo D'Ambrosi, Giulia Innocenzi, dokumentalny, Włochy, 2024, 90'
"Food for Profit" to filmowe dziennikarskie śledztwo. Na celownik bierze gospodarstwa rolne, które zajmują się intensywną hodowlą zwierząt i otrzymują dotacje z Unii Europejskiej, a Giulia i Pablo podróżują do tych miejsc. Autorzy dokumentu badają powiązania między przemysłem mięsnym, lobbingiem a polityką. Wątki te przeplatają się i łączą w filmie, dostarczając pogłębionej odpowiedzi na pytanie, dlaczego hodowla przemysłowa – model produkcji powodujący zanieczyszczenie środowiska i cierpienie zwierząt – jest wspierana przez polityków oraz dlaczego zmiana staje się coraz bardziej konieczna.
Wszystkie sceny w "Food for Profit" są autentyczne, często nagrywane w bardzo trudnych warunkach. Aby ułatwić zrozumienie tych treści, w filmie wykorzystano animacje i grafiki stworzone przez zdobywcę nagrody Emmy, Jonathana Reyesa. Film kończy się animacją zatytułowaną „Wyzwolenie zwierząt”: uwięzione zwierzęta uwalniają się i podpalają swoje więzienia. To symboliczne przedstawienie końca hodowli przemysłowej.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=d8AT20ApWuU