Kiedy: 27 stycznia (sobota), godz. 12.00 Peter Paul Rubens był człowiekiem niezwykle wszechstronnym. Dziś postrzegany jest przede wszystkim jako malarz, ale zajmował się nie tylko malarstwem. Był też kolekcjonerem i dyplomatą....
Kiedy: 16 stycznia 2024 (wtorek), godz. 18.00 W Nowym Roku opowieść o kolorze będzie mieć dwóch bohaterów. Będą to: złoto i srebro. Nierozerwalnie związane z sezonem karnawału i świętowaniem jako takim. Utożsamiane z bogactwem i...
Kiedy: 16 grudnia (sobota), godz. 12.00 Radosne święta Bożego Narodzenia były od wieków wdzięcznym tematem wykorzystywanym przez najsłynniejszych artystów. Są jednym z najczęściej pojawiających się tematów sztuki chrześcijańskiej,...
Kiedy: 20 grudnia (środa), godz. 18.00 (czas trwania: ok. 1 h) Grudniowa opowieść o kolorze poświęcona będzie czerwieni, uznawanej za tradycyjny kolor świąt Bożego Narodzenia. Za sprawą kultury masowej stał się powszechnie...
Kiedy: 15 grudnia 2023 (piątek), godz. 18.00 (czas trwania: ok. 1 h) Białe i równe zęby od wieków były wysoko cenionym, choć nieczęsto spotykanym atrybutem urody i oznaką zdrowia. Estetykę poprawiały wynalezione w XVIII wieku we Francji...
Premiera filmu: 5 grudnia (wtorek), godz. 18.00 Na ostatniej w tym roku Lekcji czytania obrazu Anna Kroplewska-Gajewska opowiada o malarstwie Anny Bochenek i jej obrazie pt. Zaistnieć z kolekcji CSW w Toruniu. Gorąco polecamy!...
Kiedy: 28 listopada (wtorek), godz. 18.00 W listopadzie zajmiemy się kolorem żółtym, w szczególności jego znaczeniem w kulturach Dalekiego Wschodu. Na pierwszy plan wysuną się Chiny i odcień imperial yellow. Pojawi się także...
Kiedy: 18 listopada (sobota), godz. 12.00 Od samego zarania dziejów jednym z najważniejszych celów, jaki stawiali sobie artyści, było jak najwierniejsze przedstawienie rzeczywistości. Szczególnym wyzwaniem stały się zarówno...
Kiedy: 21 listopada (wtorek), godz. 18.00 Markiza de Pompadour, hrabina du Barry i królowa Maria Antonina to ikony XVIII-wiecznej elegancji. Z powodzeniem lansowały nowe mody i trendy: efektowne suknie w stylu francuskim i nieformalne poloneski,...
Premiera filmu: 7 listopada (wtorek), godz. 18.00 Zapraszamy do wysłuchania kolejnej Lekcji czytania obrazu. Anna Kroplewska-Gajewska opowiada o obrazie Kompozycja z szachownicą II autorstwa Ireneusza Kopacza – toruńskiego artysty, profesora na...
12-letnia Nina marzy o byciu pisarką. Ma już notes, długopis i garść rad od sąsiadki Lídii, która sama napisała wiele książek. Dziewczyna musi tylko wymyślić chwytliwą historię. Pomoże jej w tym… samo życie.
Jak zaciekawić czytelników i zdobyć szczyty list bestsellerów? Dowcipna i ciekawa świata Nina od dawna głowi się nad tym pytaniem. Młoda autorka z czasem orientuje się, że nie trzeba specjalnie uciekać w świat fikcji. Każdy kolejny dzień to nowe, niezwykłe historie, które warto przelać na papier. Dzięki takiemu dokumentowaniu codzienności oswoi się ze stratą mamy i zrozumie, dlaczego tata spotyka się z nową dziewczyną. Powoli rozpozna także emocje, jakie żywi względem nieszczęśliwie zakochanego w niej kolegi. Ciepły, kameralny film poza pochwałą kreatywności uczy, że czasem sami możemy dopisać szczęśliwe zakończenie swojej opowieści.
Czy wiesz, że…
film powstał na podstawie książki niderlandzkiej pisarki Annet Huizing? Wydaną w 2014 roku powieść, którą autorka rozpoczęła literacką karierę, wyróżniono Srebrnym Rysikiem, niderlandzką nagrodą dla autorów literatury dziecięcej.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=5qhcDow6j5w
Bill Viola: Visions of Time / Wizje czasu - Program 3
Prace prezentowane w ramach Programu Wideoprojekcji w sali kinowej Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki czasu":
Program 3:
Hatsu-Yume (First Dream), 1981
Dla Daiena Tanaki / For Daien Tanaka
Kolor, dźwięk stereo; 56 min
Color, stereo sound; 56 minutes
Wstęp za okazaniem biletu na wystawę w CSW. Jeden bilet upoważnia do obejrzenia filmów ze wszystkich czterech programów (w tym celu należy zachować bilet z wystawy).Kliknij i kup biletKurator: Marek ŻydowiczKiedy: 25.07–31.12.2025Wernisaż: 24.07.2025 (czwartek), godz. 19.00
Bill Viola był jednym z pierwszych twórców sztuki współczesnej, którzy sięgnęli po techniki video, by używać ich jako narzędzia do kreacji artystycznych. Wypracował swój własny styl tworzenia instalacji komponowanych przy pomocy ruchomych obrazów, oparty na głębokich studiach filozoficznych i analizach dzieł dawnych mistrzów malarstwa (szczególnie XIII–XVII wieku).
Śledził i badał możliwości rozwijających się elektronicznych technik rejestracji obrazów i dźwięków oraz ich projekcji, aż do przełomu cyfrowego, co pozwoliło mu odkryć i ukazać widzom fizjologiczne i psychologiczne aspekty percepcji wzrokowej, wynikające z ludzkich emocji i na nie rzutujących. Podczas gdy większość twórców video-artu koncentrowała się głównie na konceptualnej stronie swych realizacji plastycznych, Bill Viola z niezwykłym pietyzmem dopracowywał estetyczny kształt swoich dzieł, aż z czasem stały się one kompozycjami więcej niż malarskimi, wprowadzającymi widza w zachwyt, a jednocześnie niepokojącymi, zaskakującymi efektami plastycznymi i skojarzeniami, jakie wywołują.
Jego obrazy, wyrastające ideowo z tego, co wspólne kulturom wschodu i zachodu, wywołują czasem dziwne poczucie déjà vu, czasem wprost nawiązują do znanych z historii malarstwa wątków ikonograficznych, lub są imponującymi zapisami metamorfoz ludzkich stanów fizycznych i psychicznych.
To „obrazy bez opowieści”, jak je sam określał Bill Viola. To ponadczasowe wizje. Nie ma w nich żadnej personalnej identyfikacji. Postaci i rzeczy rozpoznajemy na poziomie podstawowym, a mimo to sami dopowiadamy sobie ich historię, współtworzymy obraz dzięki emocjom, jakie on w nas wywołuje.
Według Billa Violi ma to związek z niedocenianą przez historyków sztuki ideą „czasu” – najistotniejszym, często nieuświadamianym jego zdaniem wyzwaniem artystycznym, z którym zmagali się mistrzowie malarstwa minionych wieków.
Bill Viola powiedział:
„W 30-minutowym filmie wideo mam do dyspozycji 54 000 klatek; dawni mistrzowie mieli tylko jedną. Jak najlepiej zrozumieć czas? Jeśli chcesz pojąć, jak działa wzrok, zawiąż sobie oczy. Jeśli chcesz zrozumieć czas, przestań się ruszać. Masz tylko jedno spojrzenie. Oko otworzy się tylko raz, a cały świat – wszystko, co w danej chwili jest do opowiedzenia – musi znaleźć się w tym jednym mrugnięciu powieki”.
Tak wykreował dzieła, które są emanacją różnych form energii życiowej.
Bill Viola jest bez wątpienia najważniejszym w historii sztuki twórcą wideo-artu, kontynuatorem odkryć i osiągnięć malarskich Giotta, Rogiera van der Weydena, Roberta Campina, Hansa Memlinga, Gerarda Davida, Massaccia, Uccella, Vermeera, Velázqueza, Zurbarána, de Ribery, Goyi i innych mistrzów, których obrazy odzierał z treści, by stały się „imago” boskiego dzieła na ziemi. Poświęcił całe życie rozmyślaniom na temat narodzin, starzenia się, duchowości i śmierci człowieka.
Kurator: Marek ŻydowiczKoordynatorki: Agnieszka Swoińska, Karolina Kowalska
Produkcja wystawy: Wojciech Ruminski
Droga do Vermiglio, reż. Maura Delpero, dramat, Włochy, Francja, Belgia, 2024, napisy, 119'
Poruszająca rodzinna saga, uhonorowana Wielką Nagrodą Jury na festiwalu w Wenecji oraz 6 statuetkami prestiżowej nagrody David di Donatello – włoskiego odpowiednika Oscara. Ten oszałamiający wizualnie dramat stał się jednym z największych wydarzeń włoskiego kina ostatnich lat. Reżyserka Maura Delpero – czerpiąc inspirację z historii własnej rodziny – tworzy intymną, ale uniwersalną opowieść o miłości, zdradzie, przemijaniu i nadziei. Osadzony w surowym, a zarazem przepięknym krajobrazie włoskich Alp film przenosi widzów do roku 1944, ukazując życie zamkniętej społeczności w cieniu wielkiej historii.
Ostatnie miesiące II wojny światowej. Spokojne życie mieszkającej w górskiej wiosce Vermiglio rodziny zakłóca pojawienie się młodego żołnierza, który dezerteruje z armii i szuka schronienia z dala od wojennego frontu. Mężczyzna nawiązuje romans z najstarszą córką miejscowego nauczyciela. Ich związek staje się katalizatorem przemian, zarówno w samej rodzinie, jak i w lokalnej społeczności, ujawniając długo skrywane emocje, tajemnice i konflikty.
„Droga do Vermiglio” jest jak pocztówka wysłana w przyszłość, gdzie pod śniegiem, kostiumem i pieczołowicie oddanymi detalami surowej egzystencji kryje się porywająca, żywa i przejmująca historia o tym, jak odległe zdarzenia i decyzje wpływają na nas tu i teraz. Dzięki zniuansowanym postaciom, wyjątkowym zdjęciom ukazującym zapierające dech w piersi alpejskie krajobrazy oraz subtelnej narracji Delpero tworzy kino, które zapada głęboko w pamięć – ciche, ale niezwykle mocne. Rytm zmieniającej się przyrody oddają towarzyszące bohaterom nokturny Fryderyka Chopina oraz „Cztery pory roku” Vivaldiego. Ta subtelnie zrealizowana opowieść jest emocjonalną podróżą przez ludzkie wybory i ich konsekwencje, które definiują nasze życie.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=g_WXN4s5jPk
Księgarnia w Paryżu, reż. Sergio Castellitto, komediodramat, Francja, Włochy, USA, 2021, napisy, 89'
Życie Vincenzo kręci się wokół miłości do książek oraz dotkniętej niepełnosprawnością córki Albertyny. Mężczyzna jest zgorzkniały, melancholijny i uważa, że już nic dobrego w życiu go nie spotka. Pewnego dnia do jego księgarni wpada Yolande. To żywiołowa, ekscentryczna, zabawna i piękna kobieta. Oczarowany jej życiową energią Vincenzo znów zaczyna odczuwać emocje, o których istnieniu już dawno zapomniał, odkrywając na nowo uroki życia.
Seans organizowany w ramach 12. Weekend seniora z kulturą
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Bilety w cenie 1 zł.
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=n-cJySyhnlw
Kontinental '25, reż. Radu Jude, komediodramat, Rumunia, Szwajcaria, Luksemburg, Brazylia, Wielka Brytania, 2025, napisy, 109'
Radu Jude z charakterystycznymi dla siebie ironią, swadą oraz pełnym absurdów poczuciem humoru tym razem podejmuje temat kryzysu mieszkaniowego, który jest wynikiem postępującego agresywnego kapitalizmu. Wplata w to też problemy związane z nacjonalizmem oraz nierównościami społecznymi.
Film został nakręcony w 10 dni, wyłącznie przy użyciu iPhone’a.
Akcja nowego filmu Radu Jude rozgrywa się w stolicy Transylwanii – Klużu. Orsolya pracuje tam jako komorniczka i ma do rozwiązania sprawę Iona. Mężczyzna jest byłym sportowcem, który popadł w alkoholizm i bezdomność, od dłuższego czasu nie mogąc znaleźć sobie stałego schronienia.
Z piwnicy, którą tymczasowo zajmuje, też musi się wynieść, ponieważ w niedługim czasie w tym miejscu powstanie luksusowy hotel Kontinental. Przeprowadzona przez Orsolyę eksmisja ma jednak tragiczne konsekwencje. Wydarzenia te bardzo mocno wpływają na kobietę, pogrążając ją w poważnym kryzysie egzystencjalnym. Orsolya musi się skonfrontować z poczuciem winy oraz z pytaniami o odpowiedzialność jednostki w coraz bardziej opresyjnej, także pod względem ekonomicznym, rzeczywistości.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=bVOLri0FlF8