The carts and carriages crowded close upon one another, making little way for those swifter and more impatient vehicles that darted forward every now and then when an opportunity showed itself of doing so, sending the people scattering against the...
Um-m. So he must. I do deem it now a most meaning thing, that that old Greek, Prometheus, who made men, they say, should have been a blacksmith, and animated them with fire; for what’s made in fire must properly belong to fire; and so...
Image Credit Then beyond the bend my brother stopped again. Miss Elphinstone was white and pale, and her sister-in-law sat weeping, too wretched even to call upon „George.” My brother was horrified and perplexed. So soon as they had...
For sleeping man, ’twas hard to choose between such winsome days and such seducing nights. But all the witcheries of that unwaning weather did not merely lend new spells and potencies to the outward world. Inward they turned upon the soul,...
And as for those who, previously hearing of the White Whale, by chance caught sight of him; in the beginning of the thing they had every one of them, almost, as boldly and fearlessly lowered for him, as for any other whale of that species. But at...
Corresponding to the crescent in our van, we beheld another in our rear. It seemed formed of detached white vapours, rising and falling something like the spouts of the whales; only they did not so completely come and go; for they constantly...
Unordered List Ere this, you must have plainly seen the truth of what I started with—that the Sperm Whale and the Right Whale have almost entirely different heads To sum up, then: in the Right Whale’s there is no great well of sperm; no...
He pays regular, was the rejoinder. But come, it’s getting dreadful late, you had better be turning flukesit’s a nice bed Sal and me slept in that ere bed the night we were spliced. There’s plenty of room for two to kick about in...
Image credit I say this continual smoking must have been one cause, at least, of his peculiar disposition; for every one knows that this earthly air, whether ashore or afloat, is terribly infected with the nameless miseries of the numberless mortals...
Photo by mozzercork Later this shield staggered up on tripod legs and became the first of the fighting-machines I had seen. The gun he drove had been unlimbered near Horsell, in order to command the sand pits, and its arrival it was that had...
Ben nie ma lekko, reż. Kristina Dufková, Kristina Dufková, Czechy, Słowacja, Francja 2024, dubbing, 80'
W życiu 12-letniego Bena, który śpiewa w zespole rockowym, tryska dobrym humorem i kocha gotować, nadchodzi rewolucja. Nie dość, że zakochuje się w koleżance z klasy, to jeszcze postanawia schudnąć.
Kategoria wiekowa: od 10 la
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=_kSRUkJFUNA
Dzieci Szmalcówki, reż. Sebastian Bartkowski, dokumentalny, Polska, 2025, 135'
Film „Dzieci Szmalcówki" przybliża - szerzej nieznaną – tragiczną historię niemieckiego obozu przesiedleńczego działającego w Toruniu w latach 1940–1943. Jego istnienie było jednym z etapów niemieckiej polityki odpolszczenia (Entpolonisierung) ziem wcielonych do Rzeszy. Na terenie obozu w nieludzkich warunkach przebywały setki rodzin wysiedlonych ze swoich domów z terenu prawie całego Pomorza. Razem przez obóz przeszło ok. 12 000 Polaków, których okupant pozbawił wcześniej wszelkiej własności. Życie w „Szmalcówce” straciło co najmniej pół tysiąca Polaków z czego ponad 300 to dzieci!
W produkcji dokumentalnej pokazany jest szerszy kontekst historyczny związany z niemiecka polityką wysiedleńczą (Centrala Przesiedleńcza w Gdańsku), rasową (Główny Urzędu Rasy i Osadnictwa w Łodzi) oraz narodowościową (Niemiecka Lista Narodowa DVL). Przedstawione zostały dramatyczne losy rodzin wyrzuconych ze swoich domów, które doświadczyły piekła obozu przesiedleńczego oraz robót przymusowych na terenie GG i III Rzeszy. Nie zabrakło także tematu braku odpowiedzialności karnej sprawców.
Autorzy dokonali kwerendy archiwalnej w zasobach IPN-u oraz Archiwum Państwowego w Bydgoszczy i Archiwum Państwowego w Toruniu. Odnaleźli i zarejestrowali wspomnienia 49 żyjących świadków tych tragicznych wydarzeń z terenu całego kraju. Na potrzeby filmu zostali także nagrani historycy – eksperci.
Na bazie zgromadzonego materiału wiele wątków ukazano w postaci filmowych rekonstrukcji (np. zorganizowane akcje aresztowań, transporty, warunki życia w obozie, obóz zniemczenia w Jabłonowie -zamku i inne). Wielką wartością filmu jest fakt, że statystami i epizodystami byli głównie wolontariusze z terenu naszego województwa.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
35-letnia Juliette, utalentowana ilustratorka książek dla dzieci, wraca do rodzinnego miasta, aby spotkać się z dawno niewidzianą rodziną. Jej bliscy to prawdziwa galeria osobowości - od bujającego w obłokach ojca, przez nieobecną matkę artystkę, wiecznie zajętą swoimi sprawami siostrę, aż po ukochaną babcię, która coraz poważniej odczuwa związane ze starością ograniczenia. Ukryte wspomnienia, niewypowiedziane prawdy oraz rodzinne sekrety stopniowo zaczynają wypływać na powierzchnię.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=4J59v_8KaGM
"Wszystkie odcienie światła" to zdobywca Grand Prix na festiwalu w Cannes i pierwszy od trzydziestu lat indyjski tytuł w canneńskim konkursie. Uznany najwybitniejszym filmem roku przez czołowe stowarzyszenia amerykańskich krytyków, fabularny debiut Payal Kapadii uwodzi zmysłową atmosferą, lirycznym tonem i poetyckim stylem narracji. To malowany granatem monsunowego nieba i błękitem folii chroniącej przed deszczem uliczne stoiska, fascynujący portret Mumbaju, blues dla samotnych w miejskim tłumie, a przede wszystkim opowieść o współczesnych Indiach widzianych oczami trzech kobiet. I rzecz o kobiecej solidarności w świecie, który chciałby je poróżnić.
Bohaterki Kapadii należą do różnych pokoleń. Najstarsza Parvaty straciła męża, a wraz z nim dach nad głową. Mąż Prabhy wyjechał za pracą, pozostawiając ją zdaną tylko na siebie, tęskniącą za bliskością. Tylko młodziutka Anu kogoś ma, ale musi ukrywać miłość, której nie akceptują jej rodzice. Trzy kobiety opiekują się sobą w pełnej kontrastów metropolii, w której egzystują obok siebie nędza i piękno, chciwość i troska, pragnienia i zakazy. „Wszystkie odcienie światła” wprowadzają w świat aranżowanych małżeństw, religijnych podziałów, patriarchalnych tradycji, klasowych różnic, drapieżnej gentryfikacji. Subtelnie i z wyczuciem eksplorują intymny kobiecy mikrokosmos.
Choć osadzone w konkretnej rzeczywistości, „Wszystkie odcienie światła” przywołują marzenia i tęsknoty aktualne nie tylko pod deszczowym niebem Mumbaju. Tym łączącymi dramat, romans i feministyczny głos filmem Payal Kapadia umacnia swoją pozycję jednej z najciekawszych autorek współczesnego kina.
Kino Centrum oraz Gutek Film zapraszają na pokaz filmu w ramach cyklu "Spotkań filozoficznych z filmem". Po projekcji odbędzie się dyskusja z udziałem prof. Krzysztofa Abriszewskiego z Instytutu Nauk o Kulturze UMK.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=GwWRerWDEfA
Ben nie ma lekko, reż. Kristina Dufková, Kristina Dufková, Czechy, Słowacja, Francja 2024, dubbing, 80'
W życiu 12-letniego Bena, który śpiewa w zespole rockowym, tryska dobrym humorem i kocha gotować, nadchodzi rewolucja. Nie dość, że zakochuje się w koleżance z klasy, to jeszcze postanawia schudnąć.
Kategoria wiekowa: od 10 la
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=_kSRUkJFUNA