MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

Plaster 2021

Edward Dwurnik. Polska / Retrospektywa

2021-06-18 - 2021-08-29 Views: 660 planowane, Strona główna, Wystawy, wystawy

X TRIENNALE SZTUKI SACRUM. ŚWIĘTOŚĆ NATURY?

Kiedy: 18.06–29.08.2021
Wernisaż: 18.06.2021 (piątek), godz. 18.00

Współorganizatorem wystawy jest Galeria Miejska w Częstochowie.

Kuratorzy: Krzysztof Stanisławski, Andrzej Saj, Anna Paleczek-Szumlas
Kuratorka ze strony CSW: Paulina Kuhn
Aranżacja: Krzysztof Stanisławski
Realizacja wystawy: Wojciech Ruminski

Artystki i Artyści: Sylwester Ambroziak, Marcin Berdyszak, Bożenna Biskupska, Rafał Borcz, Janusz Buczkowski, Wacław Cisowski, Henrikas Čerapas, Tomasz Domański, Jonas Gasiūnas (LT), Patricija Gilytė (LT/D), Ryszard Grzyb, Tadeusz Jakubik, Renata Jaworska (D), Piotr Kaleta, Jerzy Kamoda, Jarosław Kozakiewicz, Włodzimierz Kulej, Romuald Kutera, Alvydas Lukys (LT), Aleksandra Mańczak, Angelika Markul, Jerzy Mierzejewski, Leszek Misiak, Neringa Naujokaitė (LT), Zdzisław Nitka, Andrzej Pęczalski, Jerzy Piątek, Paweł Pierściński, Agnieszka Polska, Marlena Promna, Natalia Rybka, Zygmunt Rytka, Jan Spałwan, Mariusz Stanowski, Maciej Szańkowski, Leon Tarasewicz, Eglė Ulčickaitė (LT).

 

Na wystawie znajdują się wybrane prace z jubileuszowej edycji Triennale Sztuki Sacrum w Częstochowie. Są to obrazy, fotografie, rzeźby i instalacje wideo. Motywem przewodnim Triennale jest pytanie o świętość natury, a może o nasze „być albo nie być”. To jeden z najważniejszych tematów, jakie mamy aktualnie do przemyślenia. Podejdźmy do Triennale jak do komunikatu, apelu, życzenia wyrażonego za pomocą sztuki… uznajmy je za wezwanie do opamiętania się.

Zaproszeni na 10. Triennale twórcy używają różnych języków artystycznych, odmiennych słów i gramatyk, mniej lub bardziej skomplikowanych metafor i przenośni, mówią jednak w gruncie rzeczy to samo. Że będzie z nami źle, jeśli dzisiaj nie uznamy świętości natury, jej nadrzędnej roli w życiu naszej planety, ale i każdego człowieka z osobna. Gdy będziemy upierać się przy znaku zapytania, czyli kwestionować, podawać w wątpliwość takie podejście, będzie to znaczyło, że nie dostrzegamy niebezpieczeństwa, że traktujemy zagrożenie w kategoriach możliwych zdarzeń, ale nie pewników. Tak naprawdę nie jest istotne znaczenie religii czy rozumienie pojęcia świętości, gdyż wcale nie jest pewne, że mamy szansę na przeżycie, bez względu na to, czy będziemy zastanawiali się nad świętością natury, czy też jej nie-świętością. Nawet gdy wierzymy albo i nie wierzymy w Boga w Trójcy jedynego – ani jakiegokolwiek innego lub wszystkich naraz. Z Bogiem czy bez Boga możemy (i niestety konsekwentnie to czynimy) naturę wykończyć, unicestwić, skazując się jednocześnie na niebyt. Musimy sobie uzmysłowić, że bez natury – świętej czy nieświętej – nie istniejemy.

Triennale Sztuki Sacrum jest jedną z najważniejszych w kraju imprez artystycznych o 30-letniej tradycji, na którą zapraszani są twórcy podejmujący w swojej twórczości ważkie, by nie powiedzieć fundamentalne pytania na temat kondycji człowieka i jego stosunku do Absolutu. Pomysłodawca i pierwszy kurator, wybitny krytyk Wojciech Skrodzki, tak pisał o intencjach powołania Triennale: „Chodzi o stworzenie pewnej „przestrzeni duchowej” poprzez dobór prac, łączących współczesną świadomość twórczą z wyrażeniem doświadczenia Sacrum”.
W tym roku, obok artystów polskich, do udziału w Triennale zostali zaproszeni twórcy z Litwy i Niemiec.
 

Partnerzy: Meno parkas Galerija w Kownie i redakcja magazynu „Format”, Wrocław
Prace na wystawie pochodzą z kolekcji prywatnych Artystów oraz Muzeum ASP w Krakowie, BWA w Kielcach, Fundacji Sztuki Współczesnej In Situ w Sokołowsku i CSW „Znaki Czasu” w Toruniu.
10. Triennale Sztuki Sacrum dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Tags:

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń