MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

widok ekspozycji

Jan Berdyszak. Gęstość cienia. Pomiędzy światłem a ciemnością

plakat

3 Plaster Międzynarodowy Festiwal Plakatu i Typografii | WYSTAWY

zdjęcie performansu

2012-05-18 - 2012-09-16 Views: 5652 archiwum, Wystawy

Teatr życia

18 maja – 16 września 2012

Życie, życie, samo życie… jest sztuką absolutną!

Artyści: John Cage, Yoko Ono, Marina Abramović, VALIE EXPORT, Natalia LL, John Baldessari, Neša Paripović, Ulay, Marek Sobczyk, Katarzyna Kozyra, Maurizio Cattelan, David Michalek, Pierre Bismuth, Jonathan Monk, Vanessa Beecroft, João Onofre, Francesco Vezzoli, Gil Kuno, Partick Tuttofuoco, Nezaket Ekici, Pilvi Takala, Marlene Haring, Ana Prvački, Mihoko Ogaki, Malin Ståhl, Branko Milisković, Francesco Fonassi, Nicola Ruben Montini, Lerato Shadi, Maks Cieślakkuratorka: Dobrila Denegri

Życie, życie, samo życie… jest sztuką absolutną!

 

 

Gdy Yves Klein wypowiedział po raz pierwszy te słowa, były one bardzo prowokacyjne. Nie tylko podważyły tradycyjne pojęcia sztuki, ale i zapowiedziały strategie artystyczne, które na przełomie lat 60-tych i 70-tych zdecydowanie poszerzyły granice sztuki, łącząc ją z innymi językami ekspresji.

 

Teatr życia: jedna i wiele akcji jest wystawą poświęconą tym działaniom artystycznym, które szukają punktów wspólnych pomiędzy sztuką, muzyką eksperymentalną, nowoczesnym tańcem i teatrem. Ma na celu zwrócenie uwagi nie tylko na działania, które zatarły granice między wymienionymi dyscyplinami, ale przede wszystkim na te, które zakwestionowały społeczne konwencje w poszukiwaniu alternatywnych modeli sztuki i życia, wprawiając w ruch wyzwalającą energię, która wstrząsnęła światem w późnych latach 60-tych i na wczesnym etapie  lat 70-tych.

Fluxus, performance, body art i wszystkie inne tendencje artystyczne, które skupiają się na akcji i na ciele (artysty) jako temacie, a zarazem obiekcie pracy, będą punktem wyjścia dla wystawy pokazującej drogi, którymi porusza się młoda generacja artystów przemawiająca podobnym językiem. Anarchizujące, uwalniające a nawet heroiczne gesty sztuki lat 60-tych i 70-tych, jej teatralność i wywrotowość ciągle odbijają się echem w praktyce młodej generacji artystów, choć wydaje się, że współcześni kładą nacisk raczej na powtarzalność, niż oryginalność, traktując ją jako pewną strategię na wyrażenie czegoś nowego.

Dlaczego to robią? Dlaczego pokazują coś jeszcze raz? Jaka jest motywacja artystów, zwłaszcza młodszej generacji, która sprawia, że wracają do prac/akcji, które miały miejsce całe dekady wcześniej? Będzie to jeden, ale niejedyny z punktów, na których skupi się wystawa. Kolejny będzie badał dychotomie: akcja/nieaktywność, ruch/bezruch, obecność/nieobecność.

Cisza, powolność, minimum gestów są powszechnie zauważalne w pracach młodych performerów, a poprzez naszą wystawę spróbujemy przyjrzeć się, w jaki sposób redukowanie ekspresyjnego języka jest w stanie spotęgować i wyrażać artystyczne prawdy.

Rozpoczynając od kilku ważnych prac Yoko Ono, VALIE EXPORT, Mariny Abramowicz i Natalii LL,  wystawa ta będzie podróżą poprzez wielość „pejzaży ciała”, które mogą być statyczne lub dynamiczne, pokazywane na żywo bądź na taśmie filmowej.

Teatr Życia będzie także podróżą przez prowokujące i rzucające wyzwania wypowiedzi, poprzez które współcześni artyści (Cattelan, Beecroft, Vezzoli, Kozyra, Montini, Haring) odnoszą się do kwestii konwencji patriarchalnego społeczeństwa, politycznych i religijnych autorytetów, wolności seksualnej, jak również tabu sztuki. Wystawa zostanie wzbogacona o monumentalne dzieło z kolekcji sztuki UniCredit, Chiński Teatr Partricka Tuttofuoco: audytorium, w którym będzie można zobaczyć wybór wzajemnie połączonych dzieł Johna Baldessariego, João Onofre, Jonathana Monka i Pierra Bismutha, stanowiących pewnego rodzaju wystawą wewnątrz wystawy.

18 maja wieczorem, w dniu otwarcia, jak i przez cały następny dzień, sobotę 19 maja, przestrzenie wystawiennicze CSW będą tętniły życiem, dzięki licznym występom performance, które przemienią Centrum i samą wystawę w jedno „totalne wydarzenie performatywne”, z udziałem zarówno artystów, jak i publiczności.

Teatr życia jest drugą wystawą z serii zapoczątkowanej w 2011 roku przez wystawę Statek Kosmiczny Ziemia. Będzie jej towarzyszył katalog z esejami kuratorki Dobrili Denegri, historyka sztuki i filozofa Thomasa McEvilley’a, a także historyków sztuki i kuratorów Cristiany Perrelli i Piotra Lisowskiego.

W ramach projektu odbędzie się także cykl wykładów i prezentacji młodych artystów, którzy biorą udział w wystawie, takich jak: Gil Kuno, Nezaket Ekici, Marlene Haring, Malin Stahl, Branko Milisković, Francesco Fonassi, Nicola Ruben Montini.

19 maja w sobotę, o godzinie 18.30 zapraszamy na wykład jednego z najbardziej znanych włoskich krytyków sztuki, ojca transawangardy, Achille’a Bonito Olivy. Będzie to wyjątkowe wydarzenie otwarte dla szerokiej publiczności.

Informacja: niektóre prace na wystawie przeznaczone są tylko dla widzów pełnoletnich!

 

 

  • zdjęcie pracy
    Marlene Haring, Pokaż mi twoje, pokażę ci moje (Show Me Yours, I'll Show You Mine), 2012, fot. W. Olech, CSW 2012
  • kadr z wideo
    Ana Prvački, Do It Yourself Chivalry, 2009, Video still from Do It Yourself Chivalry, courtesy NA
  • zdjęcie pracy
    Yoko Ono with I'll be back, 2010, installation in Studio Stefania Miscetti, photo by Marco Delogu, courtesy: the artist and Studio Stefania Miscetti
  • widok performansu
    Marlene Haring, Pokaż mi twoje, pokażę ci moje (Show Me Yours, I'll Show You Mine), 2012, fot. W. Olech, CSW 2012
  • zdjęcie performansu
    Marlene Haring, Because Every Hair is Different (Weil jedes Haar anders ist!), billboard poster, 357 x 252 cm, (various installations, 2005–), © Marlene Haring
  • zdjęcie pracy
    Mihoko Ogaki: Milky Way - Breath02, material: FRP, LED with dimmer, wood size: 190.5 x 107 x 108 cm, year: 2010
  • kadr z wideo
    David Michalek, Slow Dancing, 2007, video installation, color, loop, courtesy: the artist
  • kadr z wideo
    David Michalek, Slow Dancing, 2007, video installation, color, loop, courtesy: the artist
  • kadr z wideo
    David Michalek, Slow Dancing, 2007, video installation, color, loop, courtesy: the artist
  • zdjęcie pracy
    Malin Ståhl, Miss Wedding. Broadstairs. performance photo, 2009, courtesy: the artist
  • zdjęcie pracy
    Marina Abramovic, Cutting the Star, 1976 / 1997, video installation, color, loop, courtesy: Studio Stefania Miscetti, Rome
  • zdjęcie pracy
    Pilvi Takala, The Trainee / Working at Deloitte for a Month, 2008, video installation, c color, loop, courtesy: the artist
  • zdjęcie pracy
    Patrick Tuttofuoco, Chiński teatr / Chinese Theatre, 2008, fot. W. Olech, CSW 2012
  • zdjęcie pracy
    Nicola Ruben Montini, No-Time Relation, performance / photos and video, 2010, courtesy: the artist
  • zdjęcie pracy
    Mihoko Ogaki, Droga mleczna - Oddech 01 / Milky Way - Breath 01, 2009, fot. W. Olech, CSW 2012
  • zdjęcie pracy
    Katarzyna Kozyra, Kastrat / Castrato, 2006, fot. W. Olech, CSW 2012
  • zdjęcie pracy
    Nezaket Ekici, Zakrywanie i odsłanianie / Veiling and Revealing, 2009, fot. W. Olech, CSW 2012
  • zdjęcie pracy
    David Michalek, Portrety w dramatycznych czasach / Portraits in Dramatic Times, 2011, fot. W. Olech, CSW 2012
  • zdjęcie pracy
    Marina Abramović & Ulay, Imponderabilia, 1977, fot. W. Olech, CSW 2012
  • zdjęcie pracy
    od lewej / from left: Yoko Ono, Instrukcje do obrazów / Instructions for Paintings, 1960-1964, Moja mamusia jest piękna / My mommy is beautiful, 2004-2012, Odcięty kawałek / Cut Piece, 1965 / 2003, fot. W. Olech, CSW 2012
  • zdjęcie pracy
    Yoko Ono, Moja mamusia jest piękna / My mommy is beautiful, 2004-2012, fot. W. Olech, CSW 2012
  • zdjęcie pracy
    David Michalek, Portrety w dramatycznych czasach / Portraits in Dramatic Times, 2011, fot. W. Olech, CSW 2012
  • zdjęcie pracy
    Nesa Paripović, Styczna / Tangent, 2006-2012, fot. W. Olech, CSW 2012
  • zdjęcie pracy
    Patrick Tuttofuoco, Chiński teatr / Chinese Theatre, 2008, fot. W. Olech, CSW 2012
  • zdjęcie pracy
    Ana Prvacki, Muzykopochodny środek przeciwbólowy z Wędrującym Zespołem / Music Derived Painkiller with Wandering Band, 2009, fot. W. Olech, CSW 2012
  • zdjęcie pracy
    Joao Onofre, Catriona Shaw śpiewa “Baldessari śpiewa LeWitta” w reedycji “Like a Virgin” wersja rozszerzona (Catriona Shaw Sings “Baldessari Sings LeWitt” Re-edit “Like a Virgin” Extended Version), 2003, fot. W. Olech, CSW 2012
  • widok performansu
    Branko Miliskovic, The Song of a Soldier on Watch ( WW3 Lili Marlene ), 2011, video installation, color, loop, courtesy: the artist
  • zdjęcie performansu
    Francesco Fonassi, IR, shoot for isolation, series of sonic acts | dvd video, 4'10'' | vinyl 33rpm series, 2010, courtesy: the artist
  • zdjęcie performansu
    Nezaket Ekici, Form it able ( berlin version), performance installation 2010, presented at: Solo Exhibition Zitate, Performance at Theaterforum Kreuzberg, DNA Gallery Berlin, 3.9.-16.10.2012; Photo by Stefan Erhard
  • kadr z wideo
    Lerato Shadi MMITLWA, HD-video projection with sound, 25‘21’’, 2010, courtesy: the artist
  • kadr z wideo
    Katarzyna Kozyra, Il Castrato / Kastrat, 2006, film, z cyklu W sztuce marzenia stają się rzeczywistością, kadr z filmu, dzięki uprzejmości artystki
  • zdjęcie pracy
    Maurizio Cattelan, Untitled, 1996, b&w photography, courtesy: Raffaella and Stefano Sciarretta’s Collection, Nomas Foundation, Rome
  • zdjęcie pracy
    John Baldessari, Baldessari Sings LeWitt, 1972, video on DVD, 13 min., courtesy: Electronic Arts Intermix, New York
  • widok performansu
    Malin Ståhl, Becoming Trees (the Black-up Clowns), performance photo, 2010, courtesy: the artist
  • widok performansu
    Teatr życia, CSW 2012, fot. Wojtek Olech
  • widok performansu
    Teatr życia, CSW 2012, fot. Wojtek Olech
  • widok performansu
    Teatr życia, CSW 2012, fot. Wojtek Olech
  • widok performansu
    Teatr życia, CSW 2012, fot. Wojtek Olech
  • widok performansu
    Teatr życia, CSW 2012, fot. Wojtek Olech
  • widok performansu
    Teatr życia, CSW 2012, fot. Wojtek Olech
  • widok performansu
    Teatr życia, CSW 2012, fot. Wojtek Olech
  • widok performansu
    Teatr życia, CSW 2012, fot. Wojtek Olech

 

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń