MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

plakat wystawy

Kolekcja 2. Prace ze zbiorów CSW w Toruniu

zdjęcie pracy

A-Z Gabloty edukacyjne

plakat wystawy

2009-10-23 - 2010-01-17 Views: 2280 archiwum, Wystawy

Fabryka

Otwarcie wystawy: 23 października 2009, godz. 19.00
wystawa czynna do 17 stycznia 2010

Spotkanie pomiędzy wizualnym artystą i eksperymentalnym muzykiem zaowocowało niezwykle ciekawą i przewrotną propozycją artystyczną. Przygotowana wspólnie przez Mariusza Warasa i Krzysztofa Topolskiego spektakularna instalacja site – specific to model fabryki, opracowany specjalnie do największego wnętrza Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu.

Praca stanowi źródło wszelkich niemalże nieszczęść tego świata. Prawie każde zło, jakie tylko można sobie wyobrazić, wywodzi się z pracy lub z życia w świecie skonstruowanym wedle wymogów pracy. Aby położyć kres cierpieniom, musimy przestać pracować.
Bob Black, Abolicja pracy

 

 

Dla każdego z twórców realizacja ta jest eksperymentem. Artysta wypowiadający się przede wszystkim na powierzchni dwuwymiarowych murali tworzy olbrzymi, trójwymiarowy obiekt; Arszyn natomiast kreuje instalację, dokonującą amplifikacji dźwięków pracy maszyn, które znajdują się w budynku. Pod gładką powierzchnią ścian odkryty zostaje prawdziwie industrialny aspekt pracy instytucji sztuki. Natomiast urządzenia zwykle używane w przemysłowych przestrzeniach do odcięcia hałasu, służą do jego dostarczania. Obiekt jest również bezustannie monitorowanty, a jego obraz dystrybuowany do wszystkich zainteresowanych.

Gigantyczna fabryka zajmie przestrzeń w instytucji poświęconej sztuce współczesnej, dodając tym samym ironiczny komentarz do mechanizmów produkcji artefaktów i polityki kulturalnej. Fabryka nie produkuje, nie ma utylitarnych celów, a jednak działa na zmysły i poprzez swój ogrom jest w stanie uświadomić przemiany, którym podlega współczesna kultura. Fabryka nie potrzebuje nawet pracowników. Jej bieg regulowany jest dzięki silnikom, które nie wymagają szczególnej atencji. Możemy jednak założyć, że pracownikami fabryki są sami zwiedzający, którzy nieświadomie stają się elementem przemysłów kultury.

Widmowy charakter całej instalacji objawia pewną nieokreśloną grozę skrywaną za fasadą fabryki i prognozami o krążącym widmie końca pracy fizycznej. Realizacja zwraca uwagę na panujące współcześnie przekonanie, że praca fizyczna zanika. Koniec pracy, który wieścił Jeremy Rifkin, nigdy jednak nie zaistniał – jej ośrodki uległy przemieszczeniu. Tradycyjna fordowska fabryka zniknęła, a maszyny zostały wysłane do Chin. Byli robotnicy zostali poddani redukcji i reedukacji, a ich praca odbywa się obecnie gdzie indziej. Fabryka wyobraża więc odchodzące w przeszłość w Europie mitologie związane z uprzemysłowieniem i jego rewolucyjnym wymiarem. Lecz czy współczesne muzeum nie jest w kilku aspektach podobne do tradycyjnej przestrzeni produkcji? Być może fabryka i właściwe jej zasady działania zostały rozszerzone na całą społeczną przestrzeń, a Wyjście z fabryki już nie jest możliwe. Ucieczka od produktywności to jedyny sposób na przeciwstawienie się neoliberalnemu porządkowi.

Mariusz Waras – ur. 1978 w Gdyni. Grafik, malarz zewnętrzny, podróżnik, architekt amator. Absolwent Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie obecnie jest asystentem prof. zw. Jerzego Ostrogórskiego w pracowni malarstwa. Autor kilkuset murali w ramach autorskiego projektu m-city. Głównym motywem w jego twórczości jest pejzaż miejski. Jego prace można zobaczyć między innymi w Warszawie, Gdańsku, Berlinie, Paryżu, Budapeszcie, Sao Paulo, Rio de Janeiro, Bolzano, Londynie, Pradze, a także w galeriach –  wystawy indywidualne m.in. w poznańskim Arsenale(2005) oraz w CSW Łaźnia(2006). W wolnych chwilach jest kuratorem galerii billboardowej 238×504 w Gdyni oraz archiwistą / kolekcjonerem polskiej sztuki ulicy. Zawodowo grafik – wolny strzelec, wielokrotnie nagradzany w konkursach.
Krzysztof Topolski aka Arszyn – ur. 1973. Perkusista, muzyk elektroniczny, improwizator, autor instalacji dźwiękowych. Nagrywa solo oraz w duecie z Emiterem. W 1998 był jednym z założycieli Pracowni Ludzie Gdańsk, współtworzył również grupę Ludzie. Udzielał się także w zespole Kobiety, w projekcie RogulusXSzwelas oraz w Dzieciach Kapitana Klossa. Pomysłodawca cyklu wykładów popularyzatorskich Muzyka współczesna dla gospodyń domowych. Organizator projektu edukacyjnego Warsztaty Piezo oraz Roślinki, owoce i kwiatki w CSW Łaźnia oraz  warsztatów dźwiękowych p.t. Kapusta w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy; prowadził również warsztaty słuchania oraz ekologii akustycznej.  Występował na takich festiwalach jak Stimul, Plain, Turning Sounds, Unsound, Alt+F4. Stypendysta Museums Quartier w Wiedniu. Organizator projektu Audio Tourism Kaliningrad-Gdańsk. Autor muzyki  do spektaklu Klątwa  Stanisława Wyspiańskiego w reż. Łukasza Kosa. W ramach stypendium z budżetu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2007 zrealizował projekt: Arszyn_Emigrant.

 

  • widok ekspozycji
    Fabryka, fot. Wojtek Olech, CSW Toruń, 2009
  • widok ekspozycji
    Fabryka, fot. Wojtek Olech, CSW Toruń, 2009
  • widok ekspozycji
    Fabryka, fot. Wojtek Olech, CSW Toruń, 2009
  • plakat wystawy
    Fabryka
  • widok ekspozycji
    Fabryka, fot. Wojtek Olech, CSW Toruń, 2009
  • widok ekspozycji
    Fabryka, fot. Wojtek Olech, CSW Toruń, 2009
  • widok ekspozycji
    Fabryka, fot. Wojtek Olech, CSW Toruń, 2009
  • widok ekspozycji
    Fabryka, fot. Wojtek Olech, CSW Toruń, 2009
  • widok ekspozycji
    Fabryka, fot. Wojtek Olech, CSW Toruń, 2009
  • widok ekspozycji
    Fabryka, fot. Wojtek Olech, CSW Toruń, 2009

 

 

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń