MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

zdjęcie pracy

WORLD PRESS PHOTO 2011

zdjęcie pracy

Człowiek w wielkim mieście

zdjęcie pracy

2012-03-02 - 2012-05-03 Views: 2825 archiwum, Wystawy

Czwarty stan skupienia wody: od mikro do makro

2 marca – 3 maja 2012

Kuratorka: Victoria Vesna

22 marca, Światowy Dzień Wody
Sympozjum związane z wystawą odbędzie się w Kalifornijskim Instytucie Nanotechnologii (UCLA) w Los Angeles, transmisja na żywo w CSW.

www.waterbodies.org – platforma internetowa realizowana we współpracy z autorkami Lindą Weintraub i projektantką strony Claudią Jacues – zainicjuje wirtualną wystawę artystów i naukowców z całego świata, którzy w swoich pracach koncentrują się na tematyce wody. Opublikowany zostanie również esej Philipa Balla Dlaczego woda jest dziwna, znanego naukowca, pisarza, autora książki H20: Biografia wody. 
Artyści i naukowcy: Karla Brunet (Brazil), Richard Clar & Dinis Afonso Ribeiro (USA / Portugal), Suzon Fuks (Australia), Shiho Fukuhara & Georg Tremmel (Japan / Austria), Dew Harrison (GB), Tomoko Hayashi (Japan), Takashi Ikegami (Japan), Hideo Iwasaki (Japan), Hu Jie Ming (China), Gil Kuno (Japan/USA), Linda Lai (China), Nobuho Nagasawa (Japan/USA), Mizuko Oka & Yasuhiro Hashimoto (Japan), João Vasco Paiva (Portugal/China), Ellen Pau (China), Silvia Rigon (Italy/USA), Mana Salehi (Iran/Spain), Claudia Schmacke (Germany), Alicia Vela (Spain), Pinar Yoldas (Turkey/USA), Jiang Zhi (China)

 

 

Victoria Vesna jest jedną z najbardziej nowoczesnych artystek, oddaną eksperymentalnym i innowacyjnym poszukiwaniom, która poprzez dialog z nauką i zaawansowanymi technologiami sukcesywnie poszerza granice sztuki. Aktywnie współpracuje z pionierem nano-nauki Jamesem Gimzewskim, wspólne z którym założyła Centrum Sztuki i Nauki w ramach kampusu UCLA w Los Angeles.

Prace artystyczne Victorii, jak również jej teoretyczne przygotowanie i olbrzymie doświadczenie w nauczaniu zadecydowały o wybraniu jej jako kuratora projektu, który wprowadzi do toruńskiego CSW pewne najbardziej zaawansowane i eksperymentalne artystyczne działania, ale nie tylko. Projekt kuratorowany przez Victorię Vesnę będzie pierwszym tego rodzaju i bardzo ekscytującym doświadczeniem współpracy, opartym na wymianie i dialogu, poprzez stworzenie społecznej sieci i meta-interfejsu, w który zaangażowani będą artyści, naukowcy, kuratorzy, teoretycy, dziennikarze i inni interesujący intelektualiści. Będzie rozwijany wokół tematu wody – rozumianej nie tylko poprzez wielość jej symbolicznych i metaforycznych znaczeń, ale także jako jedno ze źródeł życia i energii, które w obecnych czasach wymaga poważnej politycznej i społecznej dyskusji.

Według Victorii Vesny “projekt ten rozważa ideę czwartego stanu skupienia wody jako przesunięcia perspektywy i nowego sposobu myślenia o molekule będącej ostatecznym odbiciem naszej pojawiającej się globalnej świadomości. Tak jak odkrycie buckminsterfullerynu zmieniło nasz odbiór materii i życia po nastaniu ery nanotechnologii, tak idea czwartego stanu skupienia wody zmienia nasz sposób myślenia o świecie i może mieć wielki wpływ na naukę – od nanotechnologii po neurobiologię i pozaziemskie poszukiwanie życia. Podobnie plazma jest nazywana czasem “czwartym stanem skupienia materii” wychodząc poza granicę tego, do czego jesteśmy przyzwyczajeni na Ziemi – ciała stałe, ciecze, gazy… W ostatnim stuleciu wielu naukowców próbowało podkreślić istnienie dynamicznej energii plazmowej, która znajduje się w żywych organizmach i wodzie, lecz bez większego sukcesu. Przy obecnym zaawansowaniu nauki niektóre z tych idei, które w eksperymentach pokazują wodę jako nośnik energetycznej siły i zjawisko kosmiczno-biologiczne, pojawiają się ponownie. Wystawa będzie bazować na tych najbardziej daleko idących tezach, jako drodze do efektywnego dialogu pomiędzy artystami i naukowcami.”

Zaangażowani artyści  pochodzą gównie z  rejonów delt wielkich rzek i portów wodnych na całym świecie, a także z miejsc, które zostały dramatycznie zmienione bądź zniszczone przez wodę. Nie przez przypadek silnie reprezentowana jest Japonia – poprzez udział w wystawie zarówno japońskich artystów, jak i naukowców zaangażowanych w działalność artystyczną. Źródłem inspiracji dla artystów były również obszary dotknięte przez potężne tsunami czy susze. Głównym celem całego projektu jest podniesienie świadomości i uwrażliwienie opinii publicznej na problemy, które dotyczą nas wszystkich: począwszy od teorii poświęconych powstaniu życia po teorie o pozaziemskich formach świadomości, od konkretnych ekologicznych i środowiskowych problemów, jak społeczne aspekty związane z brakiem wody na świecie, do idei  wody jako jednego z najbardziej uniwersalnych symboli, czy metafory naszego współczesnego „płynnego” społeczeństwa, a także stałego strumienia i przepływu danych w rozległym „oceanie” internetu.

Z okazji wystawy uruchomiona zostanie specjalna platforma internetowa z materiałami przygotowanymi przez Lindę Weintraub (USA), Esther Moñivas (Hiszpania), Karlę Brunet (Brazylia), Phillipa Balla (Wielka Brytania), a także z udziałem artystów i aktywistówi, których prace i działania odnoszą się do tematu wody w mnogości jej potencjalnych znaczeń i zastosowań.

 

  • zdjęcie pracy
    Hideo Iwasaki, Cyanobacterial Bonsai Project
  • widok ekspozycji
    Suzon Fuks, Głos wody / Watervoice, 2011, CSW 2012, fot. Wojtek Olech
  • zdjęcie pracy
    Nobuho Nagasawa Holding the Moon 2012 Video installation
  • widok ekspozycji
    Gil Kuno, Zamglenie / Haze, 2011, CSW 2012, fot. Wojtek Olech
  • widok ekspozycji
    Gil Kuno, Zamglenie / Haze, 2011, CSW 2012, fot. Wojtek Olech
  • widok ekspozycji
    Hideo Iwasaki, Fotoautotrofia / Photoautotropia, 2008-2012, CSW 2012, fot. Wojtek Olech
  • widok ekspozycji
    od lewej / from left: Alicia Vela, Znaki / Signs, 2010, Karla Brunet, Geografia morza / Geographies of the Sea, 2009, Hu Jie Ming, Poziom Zero / Altitude Zero, 2003, CSW 2012, fot. Wojtek Olech
  • widok ekspozycji
    Pinar Yoldas, Duet bosforski / Bosphorus Duo, 2012, CSW 2012, fot. Wojtek Olech
  • widok ekspozycji
    Karla Brunet, Geografia morza / Geographies of the Sea, 2009, CSW 2012, fot. Wojtek Olech
  • widok ekspozycji
    Pinar Yoldas, Duet bosforski / Bosphorus Duo, 2012, CSW 2012, fot. Wojtek Olech
  • widok ekspozycji
    Nobuho Nagasawa, Trzymając księżyc / Holding Moon, 2012, CSW 2012, fot. Wojtek Olech
  • widok ekspozycji
    Nobuho Nagasawa, Biel czasu / Whiteness of time, 2012, Trzymając księżyc / Holding Moon, 2012, CSW 2012, fot. Wojtek Olech
  • widok ekspozycji
    Mana Salehi, Jezioro Orumiyeh / Lake Orumiyeh, 2012, CSW 2012, fot. Wojtek Olech
  • widok ekspozycji
    Hu Jie Ming, Poziom Zero / Altitude Zero, 2003, CSW 2012, fot. Wojtek Olech
  • widok ekspozycji
    Hideo Iwasaki, Fotoautotrofia / Photoautotropia, 2008-2012, CSW 2012, fot. Wojtek Olech
  • zdjęcie pracy
    Mana Salehi, Lake Orumiyeh
  • zdjęcie pracy
    Pinar Yoldas Bosphorus Duo 2012 (?) video installation
  • zdjęcie pracy
    Hideo Iwasaki Metamorphorest II 2009 installation (papercut, cyanobacterial movie) Havana Biennial
  • zdjęcie pracy
    Nobuho Nagasawa Water Weaving Light Cycle 2005 Installation, Seattle City Hall
  • zdjęcie pracy
    Hideo Iwasaki, Boundary Garden
  • widok ekspozycji
    Jan Berdyszak, Gęstość cienia. Między światłem a ciemnością / Density of the Shadow. Between light and darkness, widok ekspozycji / exhibition view, CSW 2012, fot. W. Szabelski

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń