MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

05-JANIN-DANCE-DEVICE-2014-006

WyOBRAZ sobie – spotkanie z artystką Zuzanną Janin

baner za ścianą

DZIEŃ NA PLUS / Spacer po wystawie kolekcji CSW...

Jarosław Kozłowski

2015-10-16 - 2016-01-03 Views: 10514 Strona główna, Sztuka, Wystawy

WYSTAWA / JAROSŁAW KOZŁOWSKI „DOZNANIA RZECZYWISTOŚCI I PRAKTYKI KONCEPTUALNE 1965-1980”


Kurator wystawy: Rene Block
16.10.2015 – 3.01.2016
Współorganizator wystawy: MOCAK

POBIERZ AUDIOPRZEWODNIK PO WYSTAWIE:

(https://csw.torun.pl/sztuka/pobierz-audioprzewodnik-po-wystawie-jaroslawa-kozlowskiego-artysta-w-roli-narratora-13377/)

Toruńskie CSW prezentuje wystawę monograficzną czołowego polskiego konceptualisty, Jarosława Kozłowskiego. Wystawa obejmuje przede wszystkim wczesne prace artysty, nigdy dotąd nie eksponowane – wyłania się z nich swoisty „portret artysty z czasów młodości”, naszkicowany na tle polityczno-społecznych wydarzeń tamtego okresu. Zobaczymy także rysunki, fotografie oraz zrekonstruowane na potrzeby pokazu instalacje odnoszące się do kluczowych dla twórcy problemów, związanych z artystyczną interpretacją języka.


Jarosław Kozłowski od lat 70. uważany jest za jedną z czołowych postaci konceptualizmu – wyróżnia go szczególna intelektualna dociekliwość w analizie logicznych struktur języka sztuki. Sam artysta, nie odcinając się od zainteresowań paradoksami logiki i grami językowymi, często polemizował z tego rodzaju uproszczoną klasyfikacją, wskazując na obecność w swoich pracach, także tych najbardziej „analitycznych”, prywatnych szyfrów związanych z osobistymi odczuciami i doświadczeniami rzeczywistości. W opublikowanej w katalogu Rzeczy i przestrzenie (Muzeum Sztuki w Łodzi, 1994) rozmowie z Jerzym Ludwińskim, mówił o swoistej zmianie miejsc między czystymi ideami a tym, co osadzone i dobrze rozpoznawalne w otaczającym nas świecie: „Dzięki tej grze znaczeń pojęcia i przedmioty zyskują nowe sensy. Inaczej krzesło pozostawałoby zawsze krzesłem i tylko krzesłem, a przecież zdarza się, że czasami staje się wieżą Eiffla”. Pośród różnych przykładów prywatnych szyfrów przywołał swoją książkę artystyczną Grammar/Gramatyka z 1973 r. (eksponowaną w ramach toruńskiej wystawy), w której czasownik to be (być), odmieniany według trybów czasowych właściwych gramatyce języka angielskiego, poddany został próbie realnego kalendarza. Czas książkowy tożsamy był z aktualnym czasem powstawania książki, ten z kolei pozostawał w związku z wydarzeniami egzystencjalnymi, doznanymi przez autora w tym przedziale czasowym. W rezultacie praca oparta na formalnych regułach gramatycznych mogła być odczytywana również jako rodzaj osobistego dziennika artysty.


W ramach toruńskiej wystawy pokazane zostaną m. in. szkice, rysunki, obrazy i asamblaże z drugiej połowy lat 60., w większości nigdy dotychczas nie eksponowane i niejako odkryte na nowo przez samego autora. Odsłaniają one nieznane dotąd oblicze artysty, wówczas jeszcze studenta poznańskiej PWSSP. Powstałe całkowicie niezależnie od obowiązujących programów prace są zapisem bardzo subiektywnych doznań i doświadczeń, odnoszących się również do kontekstu politycznego tamtego czasu.


W przestrzeni CSW zrekonstruowana zostanie jedna z pierwszych instalacji artysty pt. Sytuacja, zrealizowana w 1968 r. w Galerii pod Mona Lisą we Wrocławiu, tak jak i dwie inne instalacje z lat 70., wcześniej w Polsce nie pokazywane – Terytorium I i Terytorium II. Zaprezentowane zostaną również zbiory rysunkowe oraz prace fotograficzne związane, z jednej strony, z dekonstrukcją zużytych form artykulacji, z drugiej, z radykalnym poszukiwaniem nowego języka sztuki, a także prace badające różnego rodzaju relacje między obiegowymi pojęciami a rzeczywistością, między słowem a tym, co widzialne i tym, co możliwe tylko w wyobraźni. Również pośród nich są prace, które dotychczas nie były nigdzie eksponowane.


Dopełnieniem wystawy będzie działanie w przestrzeni publicznej Torunia – kontynuacja akcji przeprowadzonej kilkadziesiąt lat temu w Osiekach, Koszalinie i w Poznaniu, później też w Dreźnie, polegającej na desygnowaniu wybranych miejsc jako Stref wyobraźni.


Toruńska wystawa dedykowana jest przez autora pamięci Jerzego Ludwińskiego, wybitnego polskiego teoretyka sztuki, wieloletniego przyjaciela artysty.


Wystawa Jarosława Kozłowskiego zaprezentowana zostanie także w przestrzeniach krakowskiego MOCAK-u , w terminie od października 2016 r. do kwietnia 2017 r.

 

  • Jarosław Kozłowski, Hipotezy, 1976, plansze tekstowe, fot. dzięki uprzejmości artysty
    Jarosław Kozłowski, Hipotezy, 1976, plansze tekstowe, fot. dzięki uprzejmości artysty
  • Jarosław Kozłowski, Metafizyka, 1972, dokumentacja, Galeria Fosal, Warszawa, fot. dzięki uprzejmości artysty
    Jarosław Kozłowski, Metafizyka, 1972, dokumentacja, Galeria Fosal, Warszawa, fot. dzięki uprzejmości artysty
  • Jarosław Kozłowski, Sytuacja, 1968, environment, Galeria pod Mona Lisą, Wrocław, fot. dzięki uprzejmości artysty
    Jarosław Kozłowski, Sytuacja, 1968, environment, Galeria pod Mona Lisą, Wrocław, fot. dzięki uprzejmości artysty
  • Jarosław Kozłowski, Ekspedycja, 1969–1970, akcja w przestrzeni miejskiej, Poznań, fot. dzięki uprzejmości artysty
    Jarosław Kozłowski, Ekspedycja, 1969–1970, akcja w przestrzeni miejskiej, Poznań, fot. dzięki uprzejmości artysty
  • Jarosław Kozłowski, Strefa wyobraźni, 1970, akcja, Osieki, fot. dzięki uprzejmości artysty
    Jarosław Kozłowski, Strefa wyobraźni, 1970, akcja, Osieki, fot. dzięki uprzejmości artysty
  • arosław Kozłowski, Ćwiczenia z semiotyki, 1977, fotografie z tekstem, fot. dzięki uprzejmości artysty
    arosław Kozłowski, Ćwiczenia z semiotyki, 1977, fotografie z tekstem, fot. dzięki uprzejmości artysty
  • Jarosław Kozłowski, Bez tytułu, 1967, asamblaż, fot. dzięki uprzejmości artysty
    Jarosław Kozłowski, Bez tytułu, 1967, asamblaż, fot. dzięki uprzejmości artysty
  • Jarosław Kozłowski, Ćwiczenia z etyki, 1975, obiekty, rysunki, tekst, fot. dzięki uprzejmości artysty
    Jarosław Kozłowski, Ćwiczenia z etyki, 1975, obiekty, rysunki, tekst, fot. dzięki uprzejmości artysty
  • arosław Kozłowski, Ćwiczenia z wartościowania, 1977, fotografie, tekst, fot. dzięki uprzejmości artysty
    arosław Kozłowski, Ćwiczenia z wartościowania, 1977, fotografie, tekst, fot. dzięki uprzejmości artysty
  • Jarosław Kozłowski, szkic do asamblażu, 1967, rysunek, fot. dzięki uprzejmości artysty
    Jarosław Kozłowski, szkic do asamblażu, 1967, rysunek, fot. dzięki uprzejmości artysty
  • Jarosław Kozłowski, Strefa wyobraźni, 1970, tabliczka, fot. dzięki uprzejmości artysty
    Jarosław Kozłowski, Strefa wyobraźni, 1970, tabliczka, fot. dzięki uprzejmości artysty
  • Jarosław Kozłowski, Ćwiczenia ze swobody, 1979, malarstwo, tekst, fot. dzięki uprzejmości artysty
    Jarosław Kozłowski, Ćwiczenia ze swobody, 1979, malarstwo, tekst, fot. dzięki uprzejmości artysty
  • Jarosław Kozłowski, Rysunki modalne, 1975, rysunki, fot. dzięki uprzejmości artysty
    Jarosław Kozłowski, Rysunki modalne, 1975, rysunki, fot. dzięki uprzejmości artysty
  • arosław Kozłowski, Sytuacja, 1968, environment, Galeria pod Mona Lisą, Wrocław, fot. dzięki uprzejmości artysty
    arosław Kozłowski, Sytuacja, 1968, environment, Galeria pod Mona Lisą, Wrocław, fot. dzięki uprzejmości artysty
  • Jarosław Kozłowski, Terytorium I, 1970–2005, instalacja, Ostdeutsche Galerie und Museum, Regensburg, fot. dzięki uprzejmości artysty
    Jarosław Kozłowski, Terytorium I, 1970–2005, instalacja, Ostdeutsche Galerie und Museum, Regensburg, fot. dzięki uprzejmości artysty


Jarosław Kozłowski – nota biograficzna
Ur. w 1945 roku w Śremie. W latach 1963–1969 studiował na Wydziale Malarstwa w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu, gdzie od 1970 roku zatrudniony jest jako nauczyciel akademicki . W latach 1981–1987 rektor tej uczelni. Uczył również w Statens Kunstakademi w Oslo (1992-1997), Rijksakademie van Beeldende Kunste w Amsterdamie (1996-2004), Academy Without Walls w Lusace (1999, 2001), na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym Uniwersytetu Adama Mickiewicza (2005-2010) oraz – jako profesor wizytujący – w Concordia University w Montrealu (1988). Obecnie profesor Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.
Inicjator (wspólnie z Andrzejem Kostołowskim) międzynarodowej sieci artystycznej NET (1971). Od roku 1972 do 1990 prowadził Galerię Akumulatory 2 w Poznaniu, w której prezentował twórczość polskich i zagranicznych artystów awangardowych. Był również kuratorem programu galerii i kolekcji Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie (1992-1993).
Zajmuje się rysunkiem, instalacją, malarstwem, książką artystyczną, działaniami performatywnymi. Autor ponad stu wystaw indywidualnych w Polsce i na świecie, uczestnik wielu wystaw międzynarodowych, m. in. X Biennale de Paris (1977), Peace Biennale, Hamburg (1985), The Readymade Boomerang, 8th Biennale of Sydney (1990), Europa, Europa. Das Jahrhundert der Avantgarde in Mittel- und Osteuropa, Bonn (1994), Orient-ation, 4th International Istanbul Biennial (1995), How to Live Together?, 27 Bienal de Sao Paulo (2006). Stypendysta The British Council (Londyn, 1979) oraz DAAD (Berlin,1984–1985).

Tags: ,

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń