MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

coffefest

I Toruński Festiwal Kawy w Kinie CSW!

Caffeinated / Pokaz filmu na zakończenie CoffeeFEST

2016-05-13 - 2016-09-18 Views: 7559 planowane, Strona główna, Sztuka, Wystawy

Wystawa / CZYSTE WODY

AUDIOPRZEWODNIK PONIŻEJ

13.05 – 18.09.2016

otwarcie wystawy: 13 maja, 19:00

artyści: Mehtap Baydu, Nezaket Ekici, Ayşe Erkmen, Murat Germen, Ali Kazma, Volkan Kızıltunç, Servet Koçyiğit, belit sağ, Nasan Tur

kuratorka: Lora Sarıaslan

Wystawa „This yearning is ours! / Czyste wody” składa się z prac artystów pochodzących z Turcji i jest pierwszą tego rodzaju prezentacją w Polsce. Twórcy części prezentowanych dzieł obecnie mieszkają i pracują w Europie, co sprawia, że wielopoziomowe tożsamości są nieodłączną cechą tej wystawy.

Jej tytuł jest zaczerpnięty z poezji tureckiego pisarza Nâzıma Hikmeta (1902–1963), pierwszego poety nowoczesnej Turcji, który w (literackim) świecie uchodzi za jednego z najwybitniejszych poetów dwudziestego wieku. Był on zaangażowanym członkiem tureckiego ruchu narodowo-wyzwoleńczego. Zainspirowany triumfem rewolucji październikowej wyjechał do Gruzińskiej Republiki Radzieckiej, skąd później wyruszył do Moskwy, by studiować ekonomię i socjologię. Po powrocie do Turcji wiele lat spędził w więzieniu. W latach 50. opuścił ojczyznę i do końca życia mieszkał w Moskwie jako uchodźca polityczny. Ten niezwykły artysta miał częściowo polskie korzenie – jego pradziadkiem był polski oficer Konstanty Borzęcki, który w młodości brał udział w powstaniach – wielkopolskim i węgierskim – w 1848 roku. W swoim wierszu pod tytułem List z Polski (1954) Nâzım pisał: „Pewnie dlatego tak bardzo porusza mnie polska pieśń / i pobudza czyste wody, które we mnie się kryją”.

Punktem wyjścia koncepcji wystawy jest pojęcie heterotopii, które sformułował francuski filozof Michel Foucault. Heterotopie (ogrody, pokoje hotelowe, więzienia, szpitale psychiatryczne i inne miejsca) są w jego ujęciu przestrzeniami, w których można w szczególny sposób komentować, odzwierciedlać i kwestionować rzeczywistość. Heterotopie to przestrzenie inności, które nie mają określonego usytuowania, a ich charakter jest jednocześnie fizyczny i mentalny. Prezentowana wystawa ukazuje wielopłaszczyznowe heterotopie złożone z obserwacji, wizji, dociekań, manifestacji i eksperymentów artystycznych. Składające się na nią prace są nie tylko wyrazem refleksji artystów na temat obecnej sytuacji społecznej i geopolitycznej, stanu gospodarki i społeczeństwa obywatelskiego, czy też kondycji współczesnych miast – dzieła te nierzadko pobudzają „czyste wody”, które kryją się w każdym z nas.

Kuratorką ekspozycji jest Lora Sariaslan, historyczka sztuki. Wystawa porusza istotne kwestie i wyzwania, z którymi obecnie (jeśli nie od zawsze) zmaga się Europa: tożsamość społeczna i artystyczna, (non)konformizm, sprzeciw, partycypacja społeczna, granice, pamięć, przemoc oraz przekształcenia urbanistyczne. W tym wspólnym europejskim kontekście, pomimo geograficznego rozproszenia i estetycznego zróżnicowania, artyści reprezentujący różne pokolenia ukazują szeroki wachlarz dynamicznych i różnorakich tendencji, posługując się różnymi środkami wyrazu od fotografii po sztukę performans – odkrywają to, co ukryte, zajmują się tym, co mniej widoczne, udzielają głosu temu, co niewypowiadalne, rozbudzając poprzez sztukę ducha krytycznego utopizmu.

fot. Wojciech Woźniak

[gallery_bank type=”images” format=”masonry” title=”true” desc=”false” responsive=”true” display=”all” sort_by=”random” animation_effect=”bounce” album_title=”true” album_id=”345″]

 

  • Murat Germen, Trzeci most na Bosforze w czasie budowy w północnym Stambule, C-print, dibond, dzięki uprzejmości artysty
  • Volkan Kızıltunç, Dziury w pamięci – „STAMBUŁ”, 2015, 4-kanałowe wideo, 5’14’’ każde, dźwięk, dzięki uprzejmości artysty
  • Mehtap Baydu, Kokon, 2015, instalacja, w skład której wchodzą: obiekt, performans wideo (Kassel, 2015, 17’26’’), portrety 33 mężczyzn na slajdach, dzięki uprzejmości artystki i The Vehbi Koç Foundation Contemporary Art Collection, Istanbul
  • Mehtap Baydu, Kokon, 2015, instalacja, w skład której wchodzą: obiekt, performans wideo (Kassel, 2015, 17’26’’), portrety 33 mężczyzn na slajdach, dzięki uprzejmości artystki i The Vehbi Koç Foundation Contemporary Art Collection, Istanbul
  • Mehtap Baydu, Kokon, 2015, instalacja, w skład której wchodzą: obiekt, performans wideo (Kassel, 2015, 17’26’’), portrety 33 mężczyzn na slajdach, dzięki uprzejmości artystki i The Vehbi Koç Foundation Contemporary Art Collection, Istanbul
  • Mehtap Baydu, Kokon, 2015, instalacja, w skład której wchodzą: obiekt, performans wideo (Kassel, 2015, 17’26’’), portrety 33 mężczyzn na slajdach, dzięki uprzejmości artystki i The Vehbi Koç Foundation Contemporary Art Collection, Istanbul
  • Mehtap Baydu, Kokon, 2015, instalacja, w skład której wchodzą: obiekt, performans wideo (Kassel, 2015, 17’26’’), portrety 33 mężczyzn na slajdach, dzięki uprzejmości artystki i The Vehbi Koç Foundation Contemporary Art Collection, Istanbul
  • Mehtap Baydu, Kokon, 2015, instalacja, w skład której wchodzą: obiekt, performans wideo (Kassel, 2015, 17’26’’), portrety 33 mężczyzn na slajdach, dzięki uprzejmości artystki i The Vehbi Koç Foundation Contemporary Art Collection, Istanbul
  • Mehtap Baydu, Kokon, 2015, instalacja, w skład której wchodzą: obiekt, performans wideo (Kassel, 2015, 17’26’’), portrety 33 mężczyzn na slajdach, dzięki uprzejmości artystki i The Vehbi Koç Foundation Contemporary Art Collection, Istanbul
  • Mehtap Baydu, Kokon, 2015, instalacja, w skład której wchodzą: obiekt, performans wideo (Kassel, 2015, 17’26’’), portrety 33 mężczyzn na slajdach, dzięki uprzejmości artystki i The Vehbi Koç Foundation Contemporary Art Collection, Istanbul
  • Mehtap Baydu, Kokon, 2015, instalacja, w skład której wchodzą: obiekt, performans wideo (Kassel, 2015, 17’26’’), portrety 33 mężczyzn na slajdach, dzięki uprzejmości artystki i The Vehbi Koç Foundation Contemporary Art Collection, Istanbul
  • Murat Germen, Mehtap Baydu, Kokon, 2015, instalacja, w skład której wchodzą: obiekt, performans wideo (Kassel, 2015, 17’26’’), portrety 33 mężczyzn na slajdach, dzięki uprzejmości artystki i The Vehbi Koç Foundation Contemporary Art Collection, Istanbul, 2014, C-print, dibond, dzięki uprzejmości artysty
  • Nezaket Ekici, Melanż, 2014, wideoperformans, kadr z wideo autorstwa Branki Pavlovic, dzięki uprzejmości artystki
  • Nezaket Ekici, Ząb za ząb, 2016, wideoperformans, 2016, kadr z wideo autorstwa Branki Pavlovic, dzięki uprzejmości artystki
  • Murat Germen, Stary Stambuł na dole, „Nowa Turcja” na górze, 2015, C-print, dibond, dzięki uprzejmości artysty
  • Murat Germen, Zagęszczona zabudowa azjatyckiej części Stambułu zagrażająca północnym lasom, 2015, C-print, dibond, dzięki uprzejmości artysty
  • Murat Germen, Komin fabryki herbaty i minaret wyłaniające się z jeziora Muratlı Dam, które zalało miasto Karşıköy w regionie Artvin, 2014, C-print, dibond, dzięki uprzejmości artysty
 belka_logosy


Stowarzyszenie SAHA udzieliło wsparcia przy produkcji prac Mehtap Baydu, Nezaket Ekici, Ayşe Erkmen, Murat Germen, Ali Kazma, Volkan Kızıltunç, Servet Kocyigit, Belit Sağ oraz Nasan Tur.
www.saha.org.tr

Audioprzewodnik / Polski

Audioguide / English
 

Załączniki

Czyste Wody / Audioprzewodnik PL (zip, 43.7 MiB)

Czyste Wody / Audioprzewodnik ENG (zip, 28.5 MiB)

Audioprzewodnik PDF (pdf, 145.0 KiB)

Tags: , , ,

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń