MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

Kasper T. Toeplitz, Bartłomiej Kuźniak, Maciej Ożóg

:audioskopia: #13 Kasper T. Toeplitz / Bartłomiej Kuźniak /...

Instalacja Mobbile fot. Sebastian Miś

GUSTAV METZGER – SESJA OTWARTA. Spotkanie ze Stanisławem...

Plakat Słcuhalnia

Opublikowano: 24 maja 2015 Views: 3851 Projekty, Słuchalnia, Sztuka

Słuchalnia – muzyczne znaki czasu #1

30 maja 2015

Organizator: Stowarzyszenie Kulturalno-Artystyczne „Megafon”
Kurator: Małgorzata Burzyńska


Partnerzy:

CSW „Znaki Czasu” w Toruniu
Austriackie Forum Kultury w Warszawie
Fundacja Muzyczna „Harmonie i Hałasy”
Stowarzyszenie Kwadrofonik
Festiwal sfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Austriackiego Forum Kultury w Warszawie oraz Instytutu Muzyki i Tańca
Patronat honorowy: Prezydent Miasta Torunia Michał Zaleski

Patronat honorowy nad koncertem inaugurującym festiwal: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

/ Dominik Karski

Między nimi a wiecznością nie było więcej niż minuta i pół
Opera do libretta Pawła Krzaczkowskiego
Koncepcja opery: Dominik Karski, Paweł Krzaczkowski, Michał Libera
Wykonanie: Flute O’Clock
Taśma: Alessandro Facchini, Wiktor Milczarek
Scenografia: Paweł Modzelewski
Głos: Paweł Krzaczkowski

30 V 2015 (sobota), 21.00
CSW „Znaki czasu”, ul. Wały Gen. Sikorskiego 13, Toruń

/ Michał Libera & _Kelo Invisible City,
sztuka radiowa na podstawie tekstów Italo Calvino (wersja na żywo), wykonanie: Michał Libera, Alessandro Facchini

30 V 2015 (sobota), 22.00
CSW „Znaki czasu”

/ Spotkanie z twórcami i wykonawcami opery „Między nimi a wiecznością…”
31 V 2015 o g. 12.00, CSW „Znaki Czasu” (III piętro)

NA WSZYSTKIE WYDARZENIA WSTĘP WOLNY

Opera Dominika Karskiego otworzy festiwal Słuchalnia w toruńskim CSW

Między nimi a wiecznością nie było więcej niż minuta i pół – multimedialna opera Dominika Karskiego do libretta Pawła Krzaczkowskiego już 30 maja w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu otworzy festiwal Słuchalnia.
Międzynarodowy festiwal młodej muzyki nowej Słuchalnia – muzyczne znaki czasu prezentuje twórczość polskich kompozytorów z rocznikow 70. i 80., tropiąc schodzące się w niej i rozchodzące wątki spektaklu i elektroniki. Jedyny w Polsce Północnej festiwal współczesnej muzyki poważnej i jedyny w kraju niemal całoroczny festiwal nowej muzyki pokaże najnowsze projekty (w tym prawykonania) uznanych młodych twórców (Jaskot, Karski, Laskowski, Prasqual, Woźny, Zapała) w dialogu z aktualnie powstającą muzyką zagraniczną (Ablinger, Neuwirth, Sanchez-Verdu, Hosokawa) i klasyką awangardy II połowy XX wieku (Stockhausen, Grisey).
Inspirowana esejem Italo Calvino z jego Wykładów amerykańskich opera Dominika Karskiego z multimedialną scenografią Pawła Modzelewskiego to słowno-muzyczna fantazja na temat pierwszych telegrafów i ich roli w ukształtowaniu naszego życia pod dyktando prędkości. W wyciszonym, sfragmentaryzowanym utworze na dwa flety, tam tamy i głos oraz taśmę, telegraf gra rolę inspiracji, tematu, a zarazem instrumentu – otwiera nowe światy dźwiękowe, które eksplorują Wiktor Milczarek i Alessandro Facchini w partii taśmy korzystającej z nagrań transatlantyckich kabli. Na fletach zagra Flute O’Clock. Po operze Dominika Karskiego Michal Libera i Alessandro Facchini zaprezentują wersję na żywo sztuki radiowej M. Libery & _Kelo Invisible City, która reprezentowala Polskę na Ars Acustica 2015.

gdzie i kiedy:
CSW „Znaki czasu”, ul. Wały Gen. Sikorskiego 13, Toruń
30 V 2015 (sobota), 21.00
WSTĘP WOLNY

strona www:
https://www.facebook.com/sluchalnia.festiwal

Biogramy:

/ Dominik Karski – ur. 1972, kompozytor, którego utwory od wielu lat są stale obecne na scenie muzyki nowej w Europie, USA i Australii; ważniejsze wydarzenia z ostatnich lat to wykonania jego utworów przez zjawiskowy polski zespół Flute o’clock, Małgorzatę Walentynowicz w duecie z niemieckim barytonem Frankiem Wörnerem (Musica Polonica Nova 2014), szwedzką skrzypaczkę Karin Hellqvist (głośna premiera Certainty’s Flux na Warszawskiej Jesieni 2013 oraz wydanie utworu na płycie CD przez wytwórnię For Tune), jak również projekty twórcze zrealizowane ze szkockim flecistą Richardem Craigiem (streamforms na flet basowy prezentowane w Szwecji, Anglii i USA oraz wydane na płycie CD w Anglii; pre-seed na flecistę i zespół zrealizowane przy współpracy ze SMASH ensemble w Hiszpanii) oraz szwedzką solistką kontrabasowego fletu prostego Paetzolda – Anną Petrini (Superb Imposition prawykonane na festiwalu Musica Electronica Nova 2011 we Wrocławiu oraz wydane na płycie CD w Szwecji nagrodzonej „Nutida Sound” Best Contemporary Music CD of 2012). Studiował kompozycję w Perth i Brisbane pod kierunkiem Briana Howarda i Stephena Cronina, w roku 2012 uzyskał stopień doktora kompozycji na University of Melbourne. W ramach doktoratu tworzył pod kierunkiem Chayi Czernowin na Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien (Austria) w latach 2006/07. Karski został uznany w Australii poprzez nagrody: 2003 Albert H. Maggs Composition Award (The University of Melbourne) i 1998 ABC Young Composers’ Award. Uczestniczył w ISCM World New Music Days Trans-it 2004 w Szwajcarii, Gaudeamus Music Week w Amsterdamie, w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. A. Panufnika w Krakowie (I nagroda), Akademie Schloss Solitude w Stuttgarcie oraz w forach międzynarodowych Le Nouvel Ensemble Moderne: FORUM 2000 (Australia/Kanada) i 2001 Rencontres de musique nouvelle (Kanada). Muzyka Karskiego skupia się na poszukiwaniu nowych struktur brzmieniowych i muzycznych doznań poprzez eksploracje fizyczności wydobywania dźwięku.
Flute o’clock (Ewa Liebchen i Rafał Jędrzejewski) – jedyny polski duet fletowy, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Flute o’clock dokonał licznych wykonań i prawykonań dzieł muzyki polskiej, a wiele z nich powstało specjalnie dla duetu w ramach m.in. programu MKiDN Zamówienia Kompozytorskie współfinansowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Zespół współpracuje m.in. z Dobromiłą Jaskot, Dariuszem Przybylskim, Wojciechem Ziemowitem Zychem, Pawłem Hendrichem, Tomaszem Prasqualem, Sławomirem Kupczakiem, Jakubem Polaczykiem czy Dominikiem Karskim. Pierwsza płyta zespołu (wydawnictwo DUX, 2010) otrzymała wyróżnienie miesięcznika „Hi-Fi i Muzyka” dla Płyty Roku 2010 oraz nominację do nagrody Fryderyk 2011 w kategorii Fonograficzny Debiut Roku. W 2014 roku zespół wraz z pianistą Szabolcsem Esztenyi wziął udział w nagraniu utworów Sławomira Kupczaka, płyta wydana została przez wydawnictwo Bôłt Records. Obecnie w przygotowaniu jest kolejna płyta duetu tym razem z muzyką Dominika Karskiego.

/ Michał Libera – ur. 1979, krytyk muzyczny, animator kultury, socjolog (www.patakaind.blogspot.com), od roku 2003 zajmuje się muzyką i dźwiękiem, ostatnio coraz częściej angażując się w produkcję esejów dźwiękowych i innych eksperymentalnych form radiowych i operowych. Współproducent serii płyt poświęconych Studiu Eksperymentalnemu Polskiego Radia w wydawnictwie Bôłt Records, a także serii płyt konceptualno-popowych. Regularny współpracownik komuny//warszawa, Narodowej Galerii Sztuki „Zachęta”, CSW Zamku Ujazdowskiego, Muzeum Narodowego w Warszawie. W latach 2007-2011 prowadził autorskie audycje na temat muzyki współczesnej w Programie II Polskiego Radia. Od roku 2010 redaktor serii muzycznej w wydawnictwie słowo/obraz terytoria. Publikował m.in. w pismach „Glissando”, „Res Publica”, „Kultura Współczesna”, „Recykling Idei”; ich zbiór pt. „Doskonale zwyczajna rzeczywistość”) ukazał się w wydawnictwie Krytyki Politycznej. Kurator Polskiego Pawilonu wyróżnionego na 13-tej Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji.

Tags: , , ,

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń