Wykład otwarty + dyskusja
czwartek, 18 kwietnia 2013, godz. 18.30, wstęp wolny, LabSen
O tym, że każdy przedmiot uwikłany jest w wiele historii pisano już wielokrotnie. Zawiera się w nich to, czym dana rzecz jest, czemu służy, ale także co oznacza dla danego społeczeństwa lub pojedynczej osoby. Przedmiot na wystawie staje się czymś pomiędzy rzeczą, produktem a „designem”, sprawiając że coraz trudniej przychodzi nam umiejscowienie go w konkretnym kontekście, wyobrażenie go sobie w fizycznej przestrzeni, do której by pasował. Paradoksalnie więc, wraz z szaleńczym wzrostem liczby wystaw, festiwali, targów i przeglądów designu organizowanych w ostatnim czasie, staje się on coraz bardziej wyzuty z kontekstu.
Na przekór temu, wystawy są niezwykle ciekawym zjawiskiem, które odsyłają o wiele dalej niż do samych eksponatów. Jest to przestrzeń, w której odbywa się szereg relacji pomiędzy publicznością, a tym, co pokazane, pomiędzy projektantami przedmiotów na wystawie oraz ich producentami, kuratorem, osobą odpowiedzialną za narrację całości, instytucją, która pozwala, by dana wystawa odbyła się finansując jej realizację, fizycznym miejscem, w którym ekspozycja się odbywa, osobami, które na ten temat piszą recenzje, etc.
Wystąpienie poruszać będzie te fascynujące zależności w jakie przedmioty na wystawach są uwikłane na przykładzie obecnej wystawy w CSW w Toruniu „Cuda niewidy”, a także wybranych prezentacji z polskiej historii wystawiennictwa przemysłowego, które wbrew pozorom mają ze sobą wiele wspólnego.
Kasia Jeżowska – kuratorka wystaw i autorka tekstów związanych z dizajnem, w których bardziej interesują ją konteksty i znaczenia niż przedmioty. Ukończyła Historię Sztuki na Uniwersytecie Łódzkim oraz Curating Contemporary Design na Kingston University we współpracy z Design Museum w Londynie. Przez prawie dwa lata przygotowywała wystawy i konferencje w Zamku Cieszyn. Współkuratorka instalacji „Innovation Greenhouse” w Victoria & Albert Museum podczas London Design Festival 2010 i dobrze odebranej wystawy „Design Faction” pokazanej podczas Łódź Design Festiwal 2011 i urodzinowej konferencji w Cieszynie. Od niedawna prowadzi zajęcia ze studentami Central Saint Martins College of Art and Design w Londynie. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, programu „Młoda Polska” oraz Design History Society. Obecnie przygotowuję pracę doktorancką na Royal College of Art w Londynie dotyczącą polskich wystaw przemysłowych po roku 1945.
Tags: dyskusja, przeprojekt, wykład