Zapraszamy na kolejny koncert z cyklu AUGENMUSIK!
28 maja (piątek), g. 20:00
Wybór słowa Mollusca – mięczaki – odnosi się do grupy stworzeń morskich żyjących w strefach przybrzeżnych, jak również indywidualnych historii tych istot i związanych z nimi analogii dźwiękowych. W roku 1998 Michael Northam stworzył akuzmatyczne dzieło „The Gathering” („Zgromadzenie”), które przywołuje język ukwiałów. 10 lat później w 2008 Francesco Cavaliere zaczął prace z naturalnymi źródłami dźwięku w Berlinie i Turku, zbierając po drodze dziesiątki materiałów źródłowych. Mollusca to projekt – spotkanie Francesco zainteresowanego bezpośrednimi/konkretnymi dźwiękami i Michaela zafascynowanego dźwiękami tonalnymi, akuzmatycznymi, bez odniesienia. Łącząc dwie generacje dźwiękowych światów, akustycznych i elektroakustycznych form improwizacji, program Mollusca sytuuje się gdzieś pomiędzy akuzmatyczną a konkretną kompozycją. W obrębie tej strefy nieograniczoności, artyści budują szczególny dialog, który podkreśla ich zainteresowanie organiczną morfologią dźwięku.
Northam otacza publiczność grubym kocem głębinowych dźwięków i wysoce złożonymi transpozycjami instrumentów dętych wraz z całym rumowiskiem field recording wyciągniętych z jego przepastnych archiwów. Cavaliere generuje stochastyczne pola dźwiękowe poprzez proste zabiegi na znalezionych przedmiotach, takich jak drewniane pudełka, kamyki, zegarki mechaniczne zmiksowane bezpośrednio z kasetową dokumentacją wydarzeń dźwiękowych. Dwie połączone, harmonizujące się fale i przypadkowe wzory z wysublimowanymi dźwiękami tworzą obracającą się karuzelę kapryśnej fantazji, oddając tym logikę życia morskich stworzeń.
Francesco Cavaliere (1980)
Studiował muzykologię na D.A.M.S. Uniwersytecie Sztuki, Muzyki i Teatru w Bolonii, we Włoszech. Otrzymał stopień naukowy w dziedzinie etnomuzykologii w roku 2008. Jego praca koncentruje się wokół koncepcji powstawania i budowy instrumentów oraz instalacji opartych na obserwacji i reakcji na fenomen dźwięku, akustykę przedmiotów znalezionych. Przywiązanie do prostych dających się dotknąć dźwięków jest modyfikowane poprzez działanie w trakcie wystąpień oraz poprzez utylizację środków elektronicznych i takowych urządzeń. Artysta żyje i mieszka pomiędzy Berlinem a Bolonią.
http://www.nathiascatola.com
Michael Northam (1970)
Urodzony w zachodniej części pustynnego stanu Utah. Od kiedy sięga pamięcią, jest bardzo bardzo silnie zainspirowany doświadczeniem olbrzymich obszarów geograficznych, ciężkich warunków pogodowych, fenomenów natury budzących jednocześnie grozę i fascynację. Eksploracja tych zjawisk i ich odniesienie do percepcji poprzez skalę (małe / duże) wydaje się być podstawą jego pracy z dźwiękiem. W swojej karierze muzycznej podąża drogą wewnętrznej intuicji i rozwijania eksperymentalnego podejścia. Współpracował z wieloma artystami w Azji, Ameryce Północnej i Europie, promując głęboko osobistą w formie nową muzykę, która działa poprzez połączenie elementów teorii akuzmatycznej, wolnej improwizacji, technik field recording, tradycyjnych systemów muzyki i dogłębnej wartości psychodelicznej muzyki rockowej.
http://oro.preg.org
AUGENMUSIK
Cykl wydarzeń okołomuzycznych kładących szczególny nacisk na synergię obrazu i dźwięku w kontekście galeryjnym CSW. Koncerty i warsztaty realizowane przez artystów wizualnych parających się dźwiękiem i muzyką, jak również przybliżenie najciekawszych zagadnień z obszaru „sztuki dźwięku”. Program koncertowy ma tu zatem odbiegać nieco od standardowych programów klubów muzycznych, ale jednocześnie przyciągać ciekawym doborem wykonawców, synkretyzmem stylów muzycznych, spektakularnością i humorem wystąpień.
kurator cyklu: Krzysztof Gutfrański