Kiedy: 5.09–16.09.2018
Otwarcie instalacji: 5 września 2018 (środa), godz. 17.00
KIRILA CVETKOVSKA / LEAP INTO A POINT – Instalacja multimedialna w ramach programu Rezydencji Artystycznych Toruńskiej Agendy Kulturalnej
wideo & fotografie & teksty: Kirila Cvetkovska
oryginalna ścieżka dźwiękowa: Gordan Spasovski
W środę 5 września, o godz. 17.00, Toruńska Agenda Kulturalna zaprasza do Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu na otwarcie multimedialnej instalacji autorstwa młodej, macedońskiej artystki. Kirilę Cvetkovską fascynuje problem upływu czasu i jego znaczenie dla różnych środowisk i warstw społecznych, zwłaszcza w kontekście praktyk artystycznych. Prezentowane eksperymentalne filmy, slajdy i ścieżka dźwiękowa zgłębiać będą ideę czasu i możliwość przeskoku do punktu w czasie. Obok każdej z prac widzowie znajdą kartki, na których będą mogli napisać lub narysować własną koncepcję czasu, wykorzystując twórczość artystki jako inspirację.
Artystka bierze udział w tegorocznym programie Rezydencji Artystycznych, realizowanym przez TAK w partnerstwie z CSW Znaki Czasu w Toruniu. Kirila Cvetkovska jest niezależną badaczką, kuratorką i artystką z Macedonii. Po studiach z historii sztuki i psychologii w Rzymie uczestniczyła w projekcie kulturalnym Tevereterno (zarówno w Rzymie, jak i w Nowym Jorku), którego celem było stworzenie pierwszej i największej publicznej przestrzeni dla sztuki współczesnej na miejskim nabrzeżu Tybru. W ramach tej inicjatywy pracowała jako asystentka Williama Kentridge’a, realizującego instalację Triumphs and Laments – długiego na 550 metrów fryzu odkrywającego największe sukcesy i porażki Rzymu, który zdobi nabrzeże rzeki w stolicy Włoch.
Kirila brała udział w kilku rezydencjach artystycznych, m.in. w Bułgarii, w organizacji KRUG dedykowanej młodym twórcom i w Blue Mountain Center w USA, które zrzesza pisarzy, artystów i aktywistów. W tym roku brała udział w warsztatach Tate Intensive: Making Space, Holding Space, Giving Space w londyńskiej galerii Tate Modern, a także w programie dla młodych kuratorów w Belgradzie What Could / Should Curating Do.
Obecnie Kirila mieszka w Macedonii, gdzie współpracuje z organizacjami non-profit i kulturalnymi instytucjami w swoim rodzinnym mieście. Z artystami w Rzymie realizuje eksperymentalne projekty artystyczne. Jest częścią kolektywu „Solitute”, który współtworzy z artystką Sarą Spizzichino i fotografką Rivką Spizzichino, organizując artystyczne interwencje społeczne. Pierwsza z nich miała miejsce w La Spezia we Włoszech i była eksperymentalnym wydarzeniem społeczno-artystycznym.
Własne badania i praktyka artystyczna Kirilii koncentrują się na tematach zbiorowej pamięci, czasu, utraty i dystansu, analizie wartości międzykulturowych obejmujących te zagadnienia i ich manifestację. Kirila nieustannie poszukuje kreatywności i oryginalnych środków wyrazu, dąży do wymiany wartości kulturowych i uwolnienia się od ograniczeń konsumpcjonizmu. Jednocześnie stara się dostarczać sztukę szerszej publiczności, w miejscach, w których brakuje uznanej sceny artystycznej.
W realizacji instalacji prezentowanej w Toruniu artystkę wspomagał kompozytor i pianista jazzowy z Macedonii, Gordan Spasovski, który specjalnie na tę okazję napisał ścieżkę dźwiękową, będącą zapisem jego przemyśleń na temat czasu i możliwości poruszania się w czasie.
Tags: instalacja, rezydencje artystyczne