Zbrodnia i kara V

-
Autor
Piotr Dumała
-
Tytuł
Zbrodnia i kara V
-
Technika
technika własna, 57,5 x 19,8 x 1,5 cm
-
Data
2000
Piotr Dumała, znakomity polski twórca animacji, znany jest z charakterystycznej techniki swoich prac – animacji na płytach gipsowych. Technika ta pozwala mu uzyskać niezwykłe efekty wizualne – bogatą fakturę i łagodne przejścia.
W kolejnej pracy z animacji Zbrodnia i kara (V) artysta przedstawia widok na parter kamienicy. Kadr jest zbyt szeroki, by zmieścić się w klatce animacji i rzeczywiście był wykorzystywany w węższych ujęciach w kilku różnych scenach. Po prawej stronie pola obrazowego widzimy postać w długim płaszczu, która zagląda przez szklane drzwi do jakiegoś wnętrza. Pusta ulica i odrapane ściany fasady potęgują przygnębiający nastrój tej pracy.
Animacja Zbrodnia i kara była dla artysty osiągnięciem maksimum efektu artystycznego w technice animacji na płytach gipsowych. Marcin Giżycki pisał o tym filmie tak: „Gęstość rysunku i faktury, a także niezwykła płynność animacji uzyskiwane poprzez przekształcanie jednego wyjściowego obrazu, a nie zastępowanie go drugim, jak w klasycznej kreskówce mogą się równać jedynie z efektami otrzymanymi przez Aleksandra Alexieieffa i Claire Parker dzięki zastosowaniu innej unikatowej techniki: ekranu szpilkowego (…). Technika gipsowa okazała się szczególnie dobrze służyć wydobywaniu z dusz bohaterów na światło dzienne wielkich pająków i innych zmór”.

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego. Zadanie: rozbudowa kolekcji sztuki współczesnej Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu.