MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

Zbrodnia i kara III 

Projekt wyobrażeń XVIII

Zbrodnia i kara IV 

Zobacz na pełnym ekranie

  • Autor

    Piotr Dumała

  • Tytuł

    Zbrodnia i kara IV 

  • Technika

    technika własna, 29,5 x 23,7 x 1,5 cm

  • Data

    2000

Piotr Dumała, znakomity polski twórca animacji, znany jest z charakterystycznej techniki swoich prac – animacji na płytach gipsowych. Technika ta pozwala mu uzyskać niezwykłe efekty wizualne – bogatą fakturę i łagodne przejścia. 

Zbrodnia i kara IV to kolejna praca artysty, która wzbogaca kolekcję CSW. Na tym rysunku widzimy dłonie wychodzące spoza pola obrazowego – jedna otwiera szufladę, druga dłoń sięga po coś lub coś chowa w szufladzie. „Zamrożenie” tej klatki sprawia, że nie widzimy ani ruchu, ani przedmiotu w szufladzie – wyrwanie z kontekstu tak wąskiego kadru czyni go obiektem wielu domysłów i pozwala snuć historie zupełnie oddalone od samej animacji, a jednocześnie wzbudza chęć zapoznania się z tym, co rzeczywiście się wydarzyło. 

Animacja Zbrodnia i kara była dla artysty osiągnięciem maksimum efektu artystycznego w technice animacji na płytach gipsowych. Marcin Giżycki pisał o tym filmie tak: „Gęstość rysunku i faktury, a także niezwykła płynność animacji uzyskiwane poprzez przekształcanie jednego wyjściowego obrazu, a nie zastępowanie go drugim, jak w klasycznej kreskówce mogą się równać jedynie z efektami otrzymanymi przez Aleksandra Alexieieffa i Claire Parker dzięki zastosowaniu innej unikatowej techniki: ekranu szpilkowego (…). Technika gipsowa okazała się szczególnie dobrze służyć wydobywaniu z dusz bohaterów na światło dzienne wielkich pająków i innych zmór”.

 
Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego. Zadanie: rozbudowa kolekcji sztuki współczesnej Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu.

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń