Zaistnieć
-
Autor
Bochenek Anna
-
Tytuł
Zaistnieć
-
Technika
olej na płótnie, 170x120 cm
-
Data
1995
Praca Anny Bochenek jest abstrakcyjną kompozycją opartą na horyzontalnych podziałach pola obrazowego z występującymi sporadycznie nieregularnymi, owalnymi formami. Powstałe w wyniku tych podziałów płaszczyzny zróżnicowane są za pomocą faktury, raz wzbogaconej podłużnymi bądź drobnymi pociągnięciami pędzla, przypominającymi cięcia dłutem graficznym, innym razem jednorodnej. Obraz namalowany jest w ciemnej, zrównoważonej tonacji kolorystycznej, w której głębokie, niemal czarne szarości zestawione są z barwami ochry i czerwonych brązów oraz akcentowane intensywnymi żółcieniami, błękitami i zieleniami. Poziome podziały kadru nie są równe; posiadają łagodne krzywizny, które zdają się być ukształtowane przez naturalne siły przyrody.
Otwarta struktura dzieła, zróżnicowanie poszczególnych płaszczyzn i nieregularnie występujące owalne formy przywodzą na myśl motyw pejzażu, przy czym zwięzłość kompozycji pozostawia sporą dowolność interpretacyjną. Pozostając przy skojarzeniu pejzażowym, można dostrzec w pracy Anny Bochenek widok z lotu ptaka na nurt wartkiej rzeki z wyłaniającymi się gdzieniegdzie wysepkami lub porwanymi przez nią przedmiotami. Te same elementy przywodzą także na myśl rodzaj geologicznego przekroju z jego warstwami i różnorodną morfologią. Z kolei tytuł nadaje pejzażowi i jego organicznym formom charakter refleksji filozoficznej. Uwidocznione w obrazie siły odczytać można w perspektywie ontologicznej, pytającej nie tylko o sposób powstawania, kształtowania się i formowania, ale także o warunki tych procesów; przyczynowość, możliwość, czy konieczność.
Praca Anny Bochenek stanowi reprezentatywny przykład jej twórczości, pozostającej w szeroko rozumianym nurcie abstrakcji, posiadającej jednak swą rozpoznawalną składnię, operującej lakonicznymi, mocno zróżnicowanymi fakturalnie formami i zdecydowaną kolorystyką. Również inspiracje, bądź nawiązania do pejzażu obecne w pracy Zaistnieć nie pozostają odosobnione, lecz stanowią charakterystyczny rys jej malarstwa.
Filip Pręgowski