Teka (10 drzeworytów)
-
Autor
Zdzisław Nitka
-
Tytuł
Teka (10 drzeworytów)
-
Technika
drzeworyt
-
Data
1995–2015
Na Tekę składa się 10 drzeworytów powstałych w latach 1995–2015. Nie jest to technika charakterystyczna dla Zdzisława Nitki, który posługuje się chętniej pędzlem niż dłutem, jednak i tutaj udało mu się osiągnąć ekspresyjne, mocne linie, spotęgowane przez kolory wyrażające napięcie i niepokój. Teka wydaje się być zbiorem prac, które – choć mają różną tematykę, kolorystykę i powstały w różnych latach – łączy fakt, że gromadzi motywy, które są dla artysty inspiracjami, często przewijają się w jego twórczości. Jest jak wstęp do katalogu tego, co możemy zobaczyć na płótnach ekspresjonisty.
Najstarszą pracą z cyklu jest Wilczek z 1995 roku, z motywem psa-wilka. Aż na siedmiu z dziesięciu prac z cyklu znajdują się postacie – tytuły sugerują, że mamy do czynienia przede wszystkim z malarzami, w tym również ekspresjonistami (Kirchner, Głowa E. Muncha), którymi Zdzisław Nitka nieustannie się inspiruje. Dwa drzeworyty nawiązują do Biblii – Łono Batszeby (która była żoną Dawida, króla starożytnego Izraela) i Stygmat ze schematyczną postacią z przebitą dłonią. Jest też drzeworyt Afrykański bębenek nawiązujący do kultury prymitywnej, z której artysta również czerpie inspiracje.
The Portfolio consists of 10 woodcuts created between 1995 and 2015. Although the woodcut technique is not used by Zdzisław Nitka as much as painting, he was nevertheless able to create strong expressive lines, amplified by colours that evoke tenseness and anxiety. Portfolio contains works which – despite the diversity of themes they address, colours and times of origin – share motifs that have always inspired the artist and keep reappearing in his works. It is a kind of prologue to what we can see in the Expressionist’s paintings.
Made in 1995, Little Woolf depicting a dog-wolf is the oldest in the set. Seven of the ten works in the cycle portray human figures – their titles suggest these are mostly painters, including Expressionists (Kirchner, E. Munch’s Head) who keep providing Zdzisław Nitka with inspiration. Two woodcuts contain references to the Bible – Bathsheba’s Womb (Bathsheba was the wife of David, the king of ancient Israel) and Stigma showing a schematic figure with a punctured hand. African Drum draws upon primitive cultures, another source of inspiration for the artist.
Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu pn. „Narodowa kolekcja sztuki współczesnej”.
Nazwa zadania: „Zakup dzieł sztuki do kolekcji CSW Znaki Czasu”