Kamil Mizgała: „Śnienie” Karola Radziszewskiego
-
Tytuł
Kamil Mizgała: „Śnienie” Karola Radziszewskiego
Śnienie to re-performans zrealizowany przez Karola Radziszewskiego w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu 21 listopada 2014 roku. Artysta bezpośrednio odtworzył performance Natalii LL, który odbył się w galerii Permafo we Wrocławiu w 1979 roku. Zainicjowany przez artystkę cykl Śnienie zgłębia znaczenie snu i czynności zasypiania bazujących na komponentach codzienności. Natalia LL gest upublicznienia snu zaprezentowała na otwarciu wystawy, gdzie artystka zasnęła pod szklanym kloszem. Sen w jej twórczości ma szczególne znaczenie, jest czymś więcej niż błahą czynnością. Pozwala na przekroczenie progu świadomości i wkroczenie na nowy obszar poznawczy.
Radziszewski, odtwarzając performans, dokonuje bezpośredniego remake’u działania artystki. Ubrany w białą, prostą suknię, kolorowe skarpetki i wianek z kwiatów, spał na pomarańczowym posłaniu zamknięty szklaną kapsułą. Było to dokładne odwzorowanie anturażu performansu Natalii LL. Radziszewski podkreśla, że działa na archiwach, lecz postrzega je bardziej metaforycznie. Pomimo powtórzenia, płeć i kontekst zupełnie zmieniają optykę. Artysta bada więc różne punkty widzenia, zastanawia się nad podziałami. Radziszewski poprzez drobne przesunięcia, powtórzenia i powracające pytania podważa utarte interpretacje. Zmusza do ponownego odkrycia dawnej historii.
Działanie to pokazuje nam, że ciało śpiącego człowieka działa bardzo intensywnie na odbiorców. Uczestnikom wystawy udzielało się poczucie beztroski i błogości. Emocje te wzbudzają chęć nawiązania kontaktu z artystą, lecz bariera, jaką jest szklana kopuła, nam to uniemożliwia. Jedyne, co możemy robić, to obserwować, wyobrażać sobie, co przeżywa.
Działanie jakim jest performans sprawia, że odbiorca jest zaangażowany w wernisaż na jeszcze większą skalę. On i jego doświadczenia stają się archiwum. Praca artysty przekształca się w proces, po którym zostają tylko przedmioty.
Kolekcja Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu dysponuje obiektami pozostałymi z re-performansu Karola Radziszewskiego. Na prace składa się fotografia przedstawiająca działanie artysty oraz owalna kapsuła, która oddzielała zagłębionego w sennych marzeniach artystę od uczestników wernisażu.