MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

plakat 2. Festiwalu Plakatu i Typografii Plaster

2. Międzynarodowy Festiwal Plakatu i Typografii PLASTER

Dialogue Design / Dizajn Dialogu

2. PLASTER Międzynarodowy Festiwal Plakatu i Typografii

Opublikowano: 10 maja 2011 Views: 1498 Festiwale, Plaster

Warsztaty Typograficzne w ramach 2. edycji Międzynarodowego Festiwalu Plakatu i Typografii PLASTER

W ramach drugiej edycji Międzynarodowego Festiwalu Plakatu i Typografii Plaster, który odbędzie się w CSW w Toruniu w dniach 25-28.05.2011, zapraszamy na 3 spotkania warsztatowe wokół nowoczesnej typografii. Prowadzący – Barbara Wais (A), Anon Koovit (EST) i Martin Majoor (NL) – nawiążą podczas swoich sesji do idei przewodniej konferencji festiwalowej, która w tym roku brzmi: Obalanie mitów w projektowaniu graficznym.
Warsztaty przeznaczone są dla osób zajmujących się zawodowo projektowaniem graficznym, studentów,  oraz absolwentów wyższych uczelni artystycznych. Wymagana jest podstawowa wiedza z zakresu typografii, zasad kompozycji, a także znajomość angielskiego w stopniu komunikatywnym – warsztaty prowadzone będą w języku angielskim.

UWAGA! Obowiązują zapisy! Liczba miejsc jest ograniczona. Zgłoszenia przyjmowane są pod adresem: eduakcje@csw.torun.pl do dnia 15 maja 2011.
Opłata za cykl z wybranym artystą: 30 zł
Wszystkie spotkania odbywać się będą w Pokoju z kuchnią w toruńskim CSW

  • Anton Koovit
    25 maja / środa
    10.00 – 13.00 / warsztaty
    15.00 – 18.00 / warsztaty26 maja / czwartek
    10.00 – 13.00 / warsztaty

Łamanie piór
Warsztaty będą miały charakter ćwiczeń manualnych, podczas których uczestnicy stworzą kroje pism bazujące  na specyficznych materiałach, takich jak papier pakowy, tapety, obrusy. Każdy materiał ma indywidualną strukturę, fakturę, właściwości fizyczne, które wpływają na proces tworzenia znaku typograficznego.
Przełamując stereotypy dotyczące typografii, uczestnicy będą pracować w niecodziennej skali, konfrontując ją ze specyficzną przestrzenią. Czynność ta stanie się pewnego rodzaju ćwiczeniem relaksacyjnym przy użyciu fontów, swoistym zen i feng-shui kształtów i zależności kompozycyjnych.

Materiały, które przynoszą ze sobą uczestnicy
Przybory do pisania i rysowania. Warsztaty bez udziału komputera.

  • Barbara Wais
    26 maja / czwartek
    15.00 – 16.00 / prelekcja
    16.00 – 20.00 / warsztaty27 maja / piątek
    10.00 – 13.00 / warsztaty

Barok czy nie Barok
W trakcie warsztatów będziemy starali się obalić stary mit, że  moda ma wpływ na literę.
Każda dziedzina posiada własne trendy, które prędzej czy później kończą się, stają się passé, czyli przestają być interesujące. W większości przypadków zostają one wykorzystane dopiero wtedy, kiedy przypominamy sobie o okresie, w którym występowały. Koncentrując się wyłącznie na krojach pism, zdołamy dostrzec, że same w sobie nie mają one żadnej wartości.  Dopiero ich zastosowanie nadaje im sens i treść.

Podczas warsztatów dobrze znane fonty, takie jak Bodoni, Fraktura, Graffiti itp., zostaną skonfrontowane z nowymi treściami przy użyciu komputera, ołówków, nożyczek, aparatu fotograficznego,  technik 2D i 3D. Skoncentrujemy się na analizie różnych typów krojów pism i skupimy się na odnalezieniu sposobu na połączenie ich z treścią.

Materiały, które przynoszą ze sobą uczestnicy – laptopy z zainstalowanym oprogramowaniem: Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Adobe InDesign.
Opcjonalnie: aparat cyfrowy z kablem umożliwiającym transfer plików do komputera.

  • Martin Majoor
    27 maja / piątek
    15.00 – 19.00 / warsztaty28 maja / sobota
    10.00 – 13.00 / warsztaty
    15.00 – 18.00 / warsztaty

Projektowanie bezszeryfowe w dwa dni
Type design (Projektowanie fontów) to dziedzina rozwijająca się bardzo szybko, nie tylko z powodu łatwego i szerokiego dostępu do odpowiedniego oprogramowania. Rośnie bowiem liczba firm, które chcąc odróżnić się od innych, posługujących się popularnymi krojami typu Helvetica czy Arial, poszukują typografii niestandardowej.

Fonty bezszeryfowe są obecnie najpopularniejszym rodzajem fontów. Ale co zrobić, żeby zaprojektować własny font bezszeryfowy? Stworzenie takiego projektu od zera w przeciągu dwóch dni jest niemożliwe – staje się jednak prawdopodobne, gdy korzysta się z dobrego szeryfowego przykładu.

Po ukończeniu tych krótkich dwudniowych warsztatów, nie sposób stać się profesjonalnym type designerem; można jednak zdobyć ogólną wiedzę (popartą pierwszymi doświadczeniami) na temat podstaw projektowania fontów.

Materiały, które przynoszą ze sobą uczestnicy: przybory do pisania i rysowania. Warsztaty bez udziału komputera.

[gallery_bank type=”images” format=”masonry” title=”true” desc=”false” responsive=”true” display=”all” sort_by=”random” animation_effect=”bounce” album_title=”true” album_id=”67″]

 

Tags: , , ,

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń