MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

Sypanie mandali – performans Ewy Pełki

21.04.2017 – Historia mody. Doba romantyzmu (1815–1856)

Opublikowano: 13 kwietnia 2017 Views: 1949 Cykle Czytelni, Czytelnia, Książki, Orient Express, Strona główna

25.04.2017 – Orient Express. Kobieta

Kiedy: 25 kwietnia (wtorek), godz. 17.00

Zapraszamy na trzecie spotkanie z cyklu Orient Express – Przystanek Kobieta, w ramach którego będzie można wysłuchać kolejnych dwóch prelekcji zaproszonych gości:
Blanki Rogowskiej oraz Magdaleny Lewickiej.

Blanka Rogowska: Muzułmanka – kobieta wyzwolona czy zniewolona?

Kiedy świat szeroko pojętego Zachodu mówi o islamie naczelnym tematem, zaraz obok terroryzmu i radykalizmu, jest kobieta. Świat muzułmański w całej swojej rozpiętości i różnorodności dostarcza nam wielu kontrowersji – zakaz prowadzenia samochodu przez kobiety w Arabii Saudyjskiej, nakaz zakrywania twarzy w Afganistanie w czasie panowania Talibów, zabójstwa honorowe w Pakistanie, przekraczający 50% poziom analfabetyzmu wśród Arabek, obrzezanie dziewczynek w Indonezji. Jednocześnie arabiści zgodni są co do tego, że pojawienie się islamu na terenach Arabii rewolucyjnie poprawiło pozycję kobiety, zaś samego Muhammada z czystym sumieniem można nazwać największym feministą swoich czasów. To kobiety były pierwszymi muzułmankami, to one – aż w 16% – były wiarygodnymi przekazicielkami historii o życiu i wyborach moralnych proroka, zaś święta księga islamu poświęca prawom im należnym cały rozdział zatytułowany „Kobiety”. Feminizm muzułmański, którego tekstem programowym jest właśnie Koran, zaś mandat do walki o równouprawnienie wyciąga z nauk proroka, twierdzi, że najlepszym narzędziem do walki z opresją kobiet na świecie jest szczera wiara i postępowanie zgodnie z naukami islamu.
Gdzie więc leży prawda? Jaką rolę w rzeczywistości odegrały kobiety w historii narodzin i ekspansji islamu? Kim są współczesne muzułmanki? Czy łamanie praw kobiet w krajach muzułmańskich jest spowodowane opresyjną religią islamu, czy też czymś zupełnie z islamem niezwiązanym? Czy islam upadla, czy wyzwala kobiety? Czy islam i feminizm mogą współistnieć?
Blanka Rogowska podejmie próbę odpowiedzi na te wszystkie pytania, próbę oddzielenia stereotypów od prawdy, medialnych sensacji od realiów. Słuchacze będą mieli okazję poznać historie kobiet związanych z początkami tej religii, przeanalizować prawa i obowiązki kobiet wynikające z jej nauczania oraz zastanowić się nad współczesnym wizerunkiem muzułmanki.

Blanka Rogowska – ukończyła studia pierwszego stopnia na kierunku socjologia ze specjalizacją gender studies na Wydziale Socjologiczno-Ekonomicznym Uniwersytetu Łódzkiego oraz studia drugiego stopnia na kierunku stosunki międzynarodowe ze specjalizacją orientalną na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych tejże Uczelni. Obecnie jest doktorantką w Katedrze Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki UŁ. Zajmuje się szeroko pojętym współczesnym światem islamu, w szczególności kwestiami kobiecymi, feminizmem muzułmańskim, islamem progresywnym oraz muzułmanami w ponowoczesności. Współtwórczyni wydarzeń o charakterze międzykulturowym. Współpracuje z Oddziałem Kultur i Religii Wyznaniowych Muzeum Miasta Łodzi, Centrum Dialogu im. Marka Edelmana i wieloma innymi podmiotami popularyzującymi naukę.

Magdalena Lewicka: Wiatr przemian pod niqabem – kobieca twarz jemeńskiej rewolucji

Spotkanie poświęcone będzie Tawakkul Karman, jemeńskiej dziennikarce i aktywistce społecznej, pierwszej Arabce i drugiej muzułmance oraz najmłodszej (do 2014 r.) laureatce Pokojowej Nagrody Nobla. W 2011 r. roku znalazła się na 1. miejscu listy 100 największych myślicieli polityki zagranicznej czasopisma „Foreign Policy” i 13. miejscu listy 100 najbardziej wpływowych ludzi magazynu „Time”, a organizacja „Reporterzy bez Granic” włączyła ją do grona 7. kobiet, które dokonały zmian na świecie. Znana ze swojej odwagi i śmiałości w głoszeniu haseł reform politycznych i potrzeby nowego spojrzenia na kwestie religii Karman zalicza się do najwybitniejszych obrończyń wolności prasy, praw kobiet oraz szeroko pojętych praw człowieka w Jemenie i świecie islamu.

Magdalena Lewicka – doktor nauk humanistycznych, kierownik Pracowni Języka i Kultury Arabskiej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu; arabistka i islamoznawca, lektor języka arabskiego; absolwentka arabistyki i islamistyki na Wydziale Orientalistycznym Uniwersytetu Warszawskiego, zarządzania i administracji w Instytucie Handlowym na Uniwersytecie w Damaszku oraz Szkoły Języka Arabskiego dla Obcokrajowców w Damaszku i Kairze; członek Polskiego Towarzystwa Orientalistycznego, Polskiego Towarzystwa Religioznawczego, Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego, Polskiego Towarzystwa Tłumaczy Przysięgłych i Specjalistycznych, Union Européenne des Arabisants et Islamisants. Prowadzi badania naukowe w zakresie islamistyki i arabistyki, kitabistyki oraz glottodydaktyki, współredaktorka kilkunastu książek, w tym m.in.: Dialog chrześcijańsko-muzułmański, t. 1: Historia i współczesność, zagrożenia i wyzwania (2011), Dialog chrześcijańsko-muzułmański, t. 2: Klucz do wspólnej przyszłości (2012), Dialog chrześcijańsko-muzułmański, t. 3: Teoria – praktyka – perspektywy (2013), Arabia. Stałe i zmienne w literaturze arabskiej (2014), Bliski Wschód w procesie przemian (2015), Tatarzy polscy – adoptowani do narodu (2016), Politics and Society in the Islamic world (2016).

Miejsce: Czytelnia CSW
Wstęp wolny!

 

Fotorelacja:

[gallery_bank type=”images” format=”masonry” title=”false” desc=”false” img_in_row=”4″ display=”all” sort_by=”random” special_effect=”none” animation_effect=”bounce” album_title=”false” album_id=”558″]

Tags: , ,

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń