MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

Song to song, reż. Terrence Malick, USA 2017, 129′

Terytoria – 2. edycja Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Performatywnych i...

Opublikowano: 14 czerwca 2017 Views: 1629 Kino Centrum, Strona główna, Wydarzenia

Jak patrzeć, żeby zobaczyć. Historia sztuki operatorskiej – czerwcowe wykłady

Kiedy: 19 i 26 czerwca (poniedziałki), godz. 18.00

W czerwcu zapraszamy na dwa wykłady z cyklu Jak patrzeć, żeby zobaczyć. Historia sztuki operatorskiej prof. Katarzyny Taras. W poniedziałek 19 czerwca tematem spotkania będzie twórczość Zygmunta Samosiuka – operatora, który potrafił łączyć wrażliwość malarza z instynktem dokumentalisty. Pośród jego dokonań znajdziemy zdjęcia do takich filmów, jak Lekcja martwego języka, Brzezina, Austeria i Dzieje grzechu. Wykładowi towarzyszyć będzie pokaz filmu.

W poniedziałek 26 czerwca zajmiemy się natomiast sztuką wideoklipu. Punktem wyjścia do refleksji będą teledyski zaprezentowane w konkursie ubiegłorocznej edycji festiwalu Camerimage.

Wstęp wolny!

 

Autorka cyklu i prowadząca:

Katarzyna Taras (ur. 1973)
Absolwentka Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Doktor habilitowana nauk humanistycznych. Adiunkt na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie i w Warszawskiej Szkole Filmowej. Prowadzi również zajęcia w StoryLab.Pro i w Akademii Filmu Historycznego działającego przy Ośrodku Badań nad Totalitaryzmami. Historyczka i krytyczka filmowa. Zajmuje się najnowszym kinem polskim i teoretycznymi aspektami sztuki operatorskiej. Zakochana w kinie Wojciecha Jerzego Hasa. Publikuje w „KINIE”, „Nowej Polszy” i „Film PRO”. Autorka trzech książek: Witkacy i film (2005), Egoista czy „Edi”? Bohaterowie najnowszych polskich filmów – rekonesans (2007), Frustraci. Bohaterowie filmowi i literaccy wobec polskiej rzeczywistości po 1989 roku (2012). Powód do dumy– wypromowanie ponad 40 magistrów. Nieustająca inspiracja – Tatry i Bliski Wschód.

O cyklu:
Kim jest operator filmowy? Jaki jest jego artystyczny status? Jaką rolę spełnia w procesie realizacji filmu? Czy jest tylko wykonawcą poleceń reżysera, czy może niezależnym autorem całej strony wizualnej filmu? W jakim stopniu język sztuki kina współtworzyli operatorzy? Odpowiedzi na te pytania poznamy w cyklu filmoznawczym Centrum Sztuki Filmowej CSW: „Jak patrzeć, żeby zobaczyć. Historia sztuki operatorskiej”. Każdemu spotkaniu towarzyszyć będzie projekcja filmu i wykład dr hab. Katarzyny Taras. Serdecznie zapraszamy.

Tags: , ,

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń