MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

Porto, reż. Gabe Klinger, Francja / Portugalia / USA

Logotyp - wieczór scrabblowy

WIECZÓR SCRABBLOWY

Opublikowano: 10 maja 2017 Views: 1555 Kino Centrum, Strona główna, Wydarzenia

Jak patrzeć, żeby zobaczyć. Historia sztuki operatorskiej – cz. 4.

Kiedy: 22 maja (poniedziałek), godz. 18.00

Mistrzowie cienia i światła – kto stworzył „polską szkołę operatorów” (jeśli taka istnieje)? Tematem wykładu będą ci autorzy zdjęć, którzy odpowiadają za potęgę operatorskiego stanu i poziomu zdjęć w kinie polskim. Tacy Mistrzowie jak Andrzej Ancuta, Jerzy Lipman, Mieczysław Jahoda, Jan Laskowski, Stefan Matyjaszkiewicz, Jerzy Wójcik i Witold Sobociński. Dowiemy się m.in. o używaniu papierków od cukierków jako filtrów. Zastanowimy się również, czy „polska szkoła operatorów” to fakt czy mit. Wykładowi towarzyszyć będzie projekcja filmu.

Wstęp wolny!

Autorka cyklu i prowadząca – Katarzyna Taras (ur. 1973)
Absolwentka Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Doktor habilitowana nauk humanistycznych. Adiunkt na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie i w Warszawskiej Szkole Filmowej. Prowadzi również zajęcia w StoryLab.Pro i w Akademii Filmu Historycznego działającego przy Ośrodku Badań nad Totalitaryzmami. Historyczka i krytyczka filmowa. Zajmuje się najnowszym kinem polskim i teoretycznymi aspektami sztuki operatorskiej. Zakochana w kinie Wojciecha Jerzego Hasa. Publikuje w „KINIE”, „Nowej Polszy” i „Film PRO”. Autorka trzech książek: Witkacy i film (2005), Egoista czy „Edi”? Bohaterowie najnowszych polskich filmów – rekonesans (2007), Frustraci. Bohaterowie filmowi i literaccy wobec polskiej rzeczywistości po 1989 roku (2012). Powód do dumy – wypromowanie ponad 40 magistrów. Nieustająca inspiracja – Tatry i Bliski Wschód.

O cyklu:
Kim jest operator filmowy? Jaki jest jego artystyczny status? Jaką rolę spełnia w procesie realizacji filmu? Czy jest tylko wykonawcą poleceń reżysera, czy może niezależnym autorem całej strony wizualnej filmu? W jakim stopniu język sztuki kina współtworzyli operatorzy? Odpowiedzi na te pytania poznamy w cylu filmoznawczym Centrum Sztuki Filmowej CSW: „Jak patrzeć, żeby zobaczyć. Historia sztuki operatorskiej”. Każdemu spotkaniu towarzyszyć będzie projekcja filmu i wykład dr hab. Katarzyny Taras. Serdecznie zapraszamy.

Tags: , , ,

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń